/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
kalkben
Fra : Connie.du
Vist : 3984 gange
100 point
Dato : 29-08-04 10:10

hej, Jeg har fået en høne med kalkben. jeg har engang læst om hvordan man får dem væk, men har glemt det.
Er der nogle der kan hjælpe mig, da det er synd for hønen.på forhånd tak.

Hilsen connie du

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-08-04 10:45

Hvordan behandles kalkben?
Områder med skæl renses, f.eks. med sæbevand. Herefter påsmøres et tyndt lag dixantogenolie. Du kan også lade din dyrlæge sprøjte fuglen med medicin mod blodmider.

Fra denne side http://www.netdyredoktor.dk/Fugle/leksikon/fugle_kalkben_hos_fugle.html

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 13:35

Man kan få noget creme der hedder Hexicid
Og man må ikke fjerne de skællede lag, da det kan give blødende sår.
Kalkben skyldes angreb af en fnatmide og det kan brede sig til andre områder på dyret.
Og alle hønsene skal behandles

se www.fjerkrae.dk/art_kalkben.htm

Accepteret svar
Fra : KSGP

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-04 19:28

Hejsa.

Der er også et godt råd her:
http://forum.fjerkrae.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=2038

MVH
KSGP

Godkendelse af svar
Fra : Connie.du

Dato : 05-09-04 09:25

Tak for svaret KSGP.
Tak for svaret det var en gog side du viste mig.

Venlig hilsen Connie.