/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Adgang til lejemål gennem port / port-te~
Fra : jespersahner
Vist : 404 gange
100 point
Dato : 28-08-04 02:18

Antag at et lejemål er beliggende i en gård, hvor der kun er adgang gennem en port.

Har udlejer da mulighed for at kræve porten lukket efter et bestemt tidspunkt om aftenen, hvis ikke der er nævnt noget specifikt omkring dette i lejekontrakten?

F.eks. træner jeg selv i en kælder beliggende i en gård, hvor Falck Securitas kommer og lukker porten hver aften kl. 21, hvor træningscenteret tilfældigvis også lukker. Såfremt lejer ønskede at holde åbent til kl. 22 eller 23, ville han da have ret til dette, eller kan udlejer kræve porten lukket kl. 21?

Hvilke rettigheder har lejer i øvrigt i forhold til etablering af port-telefon; altså en foranstaltning der ikke direkte er knyttet til lejemålet men indirekte gennem adgangen til lejemålet gennem en port? Vil udlejer f.eks. kunne modsætte sig dette?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-08-04 08:09

Jeg er ikke i tvivl om, at udlejer kan kræve porten lukket. Det er ganske normalt at ejendommens dør er blevet låst f.eks. 22.00 i mange lejemål. Idag har man ofte porttelefon, men tidligere måtte man selv ned at lukke op for sent ankomne gæster.

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 100 point
Dato : 28-08-04 10:23

Kontakt det lokale huslejenævn eller LLO med dette meget specifikke spørgsmål. Man kunne godt forestille sig at udlejer, såfremt HAN ønsker at låse på et bestemt tidspunkt skal etablere dørtelefon.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-04 11:17

Har lejeren af træningslokalet ikke en nøgle til porten? så han/hun kan lukke jer ud når træningen er forbi.
Nu skriver du ikke hvilken træning, der bliver udført. Er det i forbindelse med en beboelsesejendom?
Det kan jo godt give en del støj, når 10 -20 personer på samme tid forlader et lokale.

Du må skrive lidt mere om det konkrete tilfælde.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 28-08-04 11:29

For så vidt udlejer ønsker porten lukket men accepterer en port-telefon, er der som sådan ikke noget problem, idet der fortsat er adgang til lejemålet. Dette kunne også være i lejers interesse i relation til tyve osv. Hvem der i givet fald ville skulle bekoste en sådan port-telefon er en anden sag, som ikke er interessant her.

Mit spm. går derfor mere specifikt på, om udlejer kan forhindre adgang til lejemålet efter et bestemt tidspunkt - altså gennem lukning af port OG modsættelse mod etablering af dørtelefon. Hvis man f.eks. driver en Internet-cafe med åbent efter kl. 24, vil det ødelægge forretningen, hvis udlejer kan forhindre adgang efter kl. 24.

Hvad siger juraen konkret om lejers adgang til lejemålet, herunder udlejers mulighed for begrænsing af denne? Har lukkeloven nogen betydnnig her?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-08-04 12:17

Det kommer jo lidt an på hvilke tilladelser omkring erhverv der foreligger på adressen.

Det er ikke givet at en virksomhed må holde åben 24 timer i døgnet og der er ofte lagt åbningstidsrestriktioner på erhverslejemål der ligger i forbindelse med beboelse.

MEN lejer skal selvfølgelig altid kunne få adgang til det lejede, ligesom de gæster lejeren måtte få, hvadenten der er tale om erhverv eller bolig

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-08-04 12:23

Det mener jeg ikke han kan. Men som du fremlægger det er jo erhvervslejeloven du skal have fat i.
Er der begrænsninger skal det være påført lejekontrakten.

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 10-09-04 13:10

Tak for svaret taliskoko.