/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
anvendelse af pexrør
Fra : ru1
Vist : 5293 gange
100 point
Dato : 27-08-04 19:30

hej
jeg skal have lavet brugsvand i køkkenet med pexrør, jeg har hørt at pexrør med rød kappe ikke må bruges til brugsvand,hvorfor ikke? jeg håber at nogen kan give mig en god forklaring
mvh leif

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-08-04 19:43

det er vist nok noget med om vandet skal være stilstående(varme) i rørene... om der kan komme ilt til dem men der er stor forskel på om det er til brugsvand eller til varmeforsygningen, men den helt rigtige formulering kan jeg ikke, men har selv lige været turen igennem med køkken, så jeg ved hvad du går igennem.... så held og lykke

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-08-04 19:51

Det er ligemeget med kappens farve..........det er selve pex-typen der er vigtig.
Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men det skal være godkendt til brugsvand.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-08-04 19:53

Kappe - så mener du vel røret som pexrøret ligger i (rør i rør)

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-08-04 19:56

uanset hvad som sagt skal det være godkendt til brugsvand eller varme alt efter hvad det skal bruges til... ellers i tilfælde af salg af hytten, kan du rigtigt få brændt nallerne på disse ting!!! Det er typen på pex om det er iltspærrende eller ej, men brug det rigtige.....

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-08-04 20:09

Det røde er med iltspærre og bruges til centralvarme,så har vi det hele i systemet så der ikke er noget der undslipper.
Den er en smule dyrere end den blå som er til brugsvand.
Du kan godt bruge den røde til brugsvand, men ikke omvendt.
Men brug den blå til dit køkken,det røde er jo dyrere.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 27-08-04 20:22

Hej ru1
Der er 2 typer pex rør generelt Det er selve pex røret i slangen det drejer sig om den ene er til varme til f.eks radiatorer den er mærket EVAL Den har som regel en blank overside. Den anden der bruges til brugsvand f.eks køkkenbatteri er mærket VA som betyder, at den er godkendt til brugsvandsinstallationer.Den har som regel en mat overflade. Der er nogen rør der godkendt til både vand og varme så som mærket ALUPEX
Hilsen Jan

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-08-04 20:25

Forskellen mellem PEX A, B og C

Forskelle i produktionsmetoder giver ubetydelige forskelle i det færdige PEX-rør

Gennem krydsbinding af polyethylen (PE) får man et nyt og stærkere materiale, der går under betegnelsen PEX. Rør fremstillet af PEX er ideelle til brugsvand og varmesystemer. Traditionelt anvendes tre forskellige krydsbindingsmetoder (A, B og C) til fremstilling af PEX. For producenterne er der fordele og ulemper ved de enkelte metoder, men for det færdige PEX-rør er produktionsmetoden uden væsentlig betydning. De fleste PEX-rør på markedet er testet i henhold til DIN 16 892, og rør til brugsvandsinstalla-tioner er VA-godkendte. Godkendelseskriterierne er de samme, hvad enten PEX er fremstillet efter metode A, B eller C.

Uanset produktionsmetode overholder PEX-rør de samme kvalitetskrav
Langt de fleste rør på det danske marked er testet i henhold til DIN 16 892, der fastlægger en række kvalitetskrav til rør fremstillet af krydsbundet polyethylen. Normen stiller krav til overfladens ensartethed, acceptable afvigelser fra angivne mål, langtidsholdbarhed, krydsbindingsgrad og længdeændring ved varmepåvirkning. Kravene er de samme, hvad enten røret er fremstillet efter metode A, B eller C.

konklusion
rød til centralvarme (ikke va godkendt) må ikke bruges til brugsvand
blå til brugsvand (va godkendt )

Mvh

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 27-08-04 20:33

HALLOOOO
Det her ikke en skid med hvilken farve tomrøret har, men hvad der står på selve slangen indeni. Det er ikke tomrøret der er va godkendt.
Hilsen Jan

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-08-04 21:02

nej OK ,men farven er en del af va godkendelsen (selvfølgelig)

mvh

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 27-08-04 21:20

Kan du så fortælle hvad pexrør i sorte tomrør er godkendt til ? ( jeg brugte det så sent som i tirsdag .jeg er vvs´er)

Kommentar
Fra : ru1

Dato : 27-08-04 21:36

det var dejligt med så mange svar så hurtigt, jeg sidder med en stump af den rulle jeg har og her står følgende:0047 m linpex 15*2,5 pe-xc oxygen-stop din 4726 95 grad 10 bar din 16892. kan det bruges til mit brugsvand.
mvh leif

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 27-08-04 21:43

Nej det kan det ikke da det ikke er va godkendt

Kommentar
Fra : ru1

Dato : 27-08-04 21:53

hvor ser du om det va godkendt

Accepteret svar
Fra : jantorp

Modtaget 100 point
Dato : 27-08-04 22:26

Der skal stå enten VA eller VA-godkendt. desuden betyder oxygen-stop at røret er belagt med en iltspærre som forhindre ilten at trænge ind i vandet i f.eks centralvarmeanlægget så radiatorene ruster op indenfra.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-08-04 23:41

hej
røret kan ikke bruges , er kun beregnet til radiatortilslutning
www.rothscandinavia.dk/pdf_dk/sbd-05.pdf

Godkendelse af svar
Fra : ru1

Dato : 28-08-04 07:48

Tak for svaret jantorp.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 28-08-04 11:10

Jeg kan se at jeg kommer lidt for sent, men alligevel.

Rør og fittigs til brugsvandsinstallationer skal være VA - godkendte. På VA godkendte stumper vil der altid være en synlig markering/stempling.
VVS'eren (jantorp) der har brugt "sorte" pex-rør. En VVS'er skal vide alt om disse ting!!!
Wavin har introduceret et rørsystem der både kan anvendes til brugsvand og varmeinstallation - Systemet hedder TIGRIS Pex-One - ét rør til både brugsvands- og varmeinstallationer og det har et ydre flexrør der er sort.
Men som det er angivet tidligere er det ikke det udvendige kapperørs farve der er afgørende men mærkningen af det indvendige rør.

Lige en sidste ting. DET ER IKKE LOVLIGT AT UDFØRE BRUGSVANDSINSTALLATIONER SELV. DER KRÆVES EN AUTORISATION.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 28-08-04 11:33

de "sorte" kaldes også for multipex rør
der findes også hvide tomrør som bruges,er disse kun til centralvarme

logikken må være

blå til koldt brugsvand
rød til varmt brugsvand
sort til brugsvand og centralvarme
hvid kun til centralvarme

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 28-08-04 13:15

til Jorgen_ros
Det kan godt være det er ulovligt at udføre brugsvandinstallationer selv, men oplysninger her kan så bruges til at kontrollere fagfolkene at de nu udfører det rigtigt, jeg garanterer nemlig for at der udføres mange installationer med de forkerte rør, der som jantorp ikke kender gældende lovgivning.Jeg vil på mandag ringe til TEKNIQ og høre, hvad gældende lov er.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 28-08-04 15:13

En gang til for prins knud
Jeg ved godt, hvilken slags rør der var i det sorte tomrør jeg spurgte om. men hvis i læser kommentaren før mit svar bliver der kun omtalt 2 slags pexrør i tomrør (blå og rød). Så derfor ville jeg påvise, at der er flere farver end rød og blå. At ironi og "kontrol" spørgsmål ikke bliver forstået, kan og vil jeg ikke holdes til ansvar for. Jeg vil selvf'ølgelig i fremtiden afholde mig fra at benytte en ironisk tone i dette forum. Men læs nu svar og spørgsmål endnu en gang. Du KAN IKKE aflæse pex-rørs formål på tomrørets farve!!!!! Så lad være at postulere dette.
jej123 påstår, at jeg ikke kender lovgivningen omkring va-godkendelser. Men hvis jej123 nu havde sat sig ind i den nye autorisationbekendtgørelse vedr. vvsarbejder ville han vide, at firmaer, der er autoriseret i vvsarbejder, skal lave en kvalitetskontrol hver gang en ansat udfører et stykke arbejde indenfor dette. I kvalitetskontrollen ligger bla. en modtagekontrol, hvor man skal kontrolere om de materialer man vil bruge, er godkendt til formålet.
Vi skal ikke som håndværkere sætte os ind i en omfattende lovtekst vedr. vvsarbejder, men vide hvor vi kan finde oplysninger om produktets va-godkendelser (i vvs kataloget)
Jeg kan ikke udtale mig på mine kollegaers vegne. Men jeg tror, at de vil nikke genkendende til, at det er ikke den profesionelle vvs'er der laver fejl men derimod gørdetselvmanden.
Indenfor mit fag har vi et slogan "VI ELSKER GØRDETSELVFOLK!!! DET GIVER EN DEJLIG MASSE ARBEJDE"
Så der er en grund til, at der er fag som kræver autorisation, som menigmand skal holde sig fra. det kan koste en hulens masse penge og manglende forsikringsdækning, hvis det ikke er udført korrekt