/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Sprutter og hakker.
Fra : brinkland
Vist : 599 gange
200 point
Dato : 27-08-04 18:40

Når min peugeot buxy er kold, sprutter og hakker den de første 700-800 meter.
Derefter kører den som en drøm.

Det er en 70ccm cylindre der er på, almindeligt luftfilter, har skiftet dysen fra en 72, til en 80.
Nålen står i den midterste rille.
Almindelig udstødning.

Hvad kan jeg gøre ?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-08-04 19:02

Det lyder som en chokerfejl.Smør forbindelserne ved chokeren,
så den lukker maximalt ved start.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-08-04 20:10

Ja ja Keldd, det er jo ikke så let at smøre en elektrisk chooker, men det kan da godt være der er en chookerfejl.
Men den er svær den her.
Først skal du se tændrørets tilstand, og event. give den et nyt.
Så skal du fortælle om der også er problemer de første 700-800 meter, ved start af varm motor.
Det er formodentlig en standard karburator, og måske får den for meget benzin, var der også problemer før du skiftede strålespids? Hvis der ikke var problemer, med 72 dysen, så er din strålespids for stor, eller dit luftfilter for beskidt. Og så kan du teste den med 80 dysen, og uden luftfilter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-08-04 20:52

Palle,det er også alt det nymodens pjat de sætter på,men altså hvis den er elektrisk,
så kan den vel kun være åben eller lukket,så der er vel et eller andet der bevæger sig?
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-08-04 22:04

Ja et bimetal der bøjer ved en glødetråd der opvarmer det. Enkelte ældre modeller er rent mekaniske.
Jeg ved sku heller ikke hvorfor der skal være så meget pjat på, men vel fordi "de unge mennesker", ikke kan finde ud af at bruge tommeltotten til chookeren, men kun til mobilos, når de sender SMS.
Keldd: Til din orientering, har jeg ladet mig fortælle at, SMS har ikke noget med SM at gøre. Ha ha
Generationerne er opdelt i 3.
1. Dengang vi var unge, da fandes pegefingergenerationen (Vi var høflige og rakte pegefingeren op, når læreren spurgte)
2. Så kom langfingergenerationen. (Skråt op generationen)
3. Nu er det tommelfingergenerationen (SMS, vor hur ka d send en besk)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-08-04 22:05

Ja et bimetal der bøjer ved en glødetråd der opvarmer det. Enkelte ældre modeller er rent mekaniske.
Jeg ved sku heller ikke hvorfor der skal være så meget pjat på, men vel fordi "de unge mennesker", ikke kan finde ud af at bruge tommeltotten til chookeren, men kun til mobilos, når de sender SMS.
Keldd: Til din orientering, har jeg ladet mig fortælle at, SMS har ikke noget med SM at gøre. Ha ha
Generationerne er opdelt i 3.
1. Dengang vi var unge, da fandes pegefingergenerationen (Vi var høflige og rakte pegefingeren op, når læreren spurgte)
2. Så kom langfingergenerationen. (Skråt op generationen)
3. Nu er det tommelfingergenerationen (SMS, vor hur ka d send en besk)
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Aalborg67

Modtaget 200 point
Dato : 28-08-04 03:13

Hej

Jeg køre selv med 70 ccm. og har ikke skiftet dyse, måske kan det afhjælpe dit problem.
Udover en Malossi Multi Vario er alt andet som fra ny, altså lovligt.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 28-08-04 10:13

Efter jeg skiftet dysen, blev den faktisk lidt bedre.
Undtagen lige det i starten, når den er kold.
Luftfilteret er helt nyt.
Men den har aldrig kørt så godt, som den gør nu, når den er varm (efter 700-800 meter).
Når jeg starter op og den i forvejen er varm, er der ingen problemer.

Måske det er et chooker problem
Men den del af chookeren der sidder på karburatoren er hel ny,
da det er en hel ny karburator.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-08-04 10:22

Der vil nok i de fleste tilfælde være lidt hakkeri i starten,sådan er min da også og det er noget helt andet end det du kører på.
Palle:Jamen du har da helt ret.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 16-09-04 12:24

Jeg har stadig ikke fået løst mit chooker problem.
Jeg har skiftet chookeren på karburatoren, men det har ikke løst problemet.
Den elektriske forbindelse der går fra chookeren/karburatoren, hvor går den hen ?
Kan det være en sikring der er gået ?

Hvor meget skal skiftes, før det virker igen ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-09-04 13:20

Du skal bare have en størrer dyse, men skal jo også indstille karburatorens luftjusteringsskrue til at køre så hurtigt som muligt i tomgang, den skal nok 1/2 omg. ud. Hvis det ikke hjælper, så er din tomgangsdyse renses, den sidder i bunden af karburatoren, ved siden af hoveddysen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 16-09-04 13:27

Det virker som om at du har en ustabil forbrænding i den kolde periode. Altså det er ikke hver gang benzinblandingen bliver antændt, når benzin bladningen ikke er antændt vil det jo blive blæst ud I udstødnings røret, og næste gang der sker en forbrænding vil det der I udstødningen også brænde, det kan godt give nogle temmelig sjove spruttende lyde.

Det er noget med tændingen, nu ved jeg desværre ikke hvor gammel dit 70cc er og eller hvor langt det har kørt, men hvis den er forholdsvis ny vil det nok være en ide at rense forbrændings kamret dvs. Topstykket og toppen af stemplet det skal du naturligvis kun gøre hvis der er meget slagger, derefter stik den et nyt tændrør.

MV.
Peter Jensen

Godkendelse af svar
Fra : brinkland

Dato : 16-10-04 10:16

Tak for svaret Aalborg67.