/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Helårsdæk
Fra : jko
Vist : 2251 gange
200 point
Dato : 27-08-04 08:59

Hej ....
Jeg skal til at investere i nye sutter til min Corolla St. car (175/65R14) - og er træt af at skifte mellem sommerdæk og vinterdæk !
Derfor overvejer jeg MEGET kraftigt at få monteret helårsdæk denne gang.
Jeg har fået tilbudt Goodyear Vector 5 og Vredestein Quatrac 2 - prisen er nogenlunde den samme, men er der nogen der har erfaringer med disse dæk - hvilket er bedst ???
Nogle påstår at slidstyrken er væsentlig bedre på Vredestein dækkene !?
Mvh
jko

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-08-04 09:58

Når nu du overvejer at vælge den BEDSTE løsning fra, så må du jo "nøjes" med den næstbedste?! At vælge et helårsdæk fremfor seperate sommer og vinterdæk er ikke noget "let" valg. Når du skal købe et helsårsdæk er den min klare overbevisning (og erfaring) at du IKKE kan/bør være ligeglad med kvaliteten. Du skal være særdeles kræsen når du vælger helårsdæk. Det kan godt være at de bedste helårsdæk er blandt de dyreste MEN GÅ IKKE PÅ KOMPROMIS!!!! Den merpris du betaler for et godt helårsdæk er LANGT bedre givet ud frem for et billigt "discount"dæk. Når du køber vinterdæk har du et MEGET større udvalg og kan ofte vælge et "discount"mærke UDEN NÆVNEVÆRDIG forringelse i egenskaberne. Det kan ikke siges KRAFTIGT nok at dette IKKE GÆLDER NÅR DU SKAL KØBE HELÅRSDÆK!!! KØB KUN DE BEDSTE!!!

Held og Lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-08-04 11:20

Hej Jko

Jeg kan kun være enig med Palle. Kørte selv i mange år på helårsdæk, blandt andet Michelin og var egentlig glad nok for det. Kom så ind i rytmen med vinter og sommerdæk og er særdeles tilfreds med det. Har man fælgene er bøvlet behersket. Ok du skal skifte to gange om året. Hvis du alligevel kigger dine bremser efter og renser disse (en meget god ide) er det hurtig klaret.

Gider du ikke de sorte fingre, kan jeg ikke forstille mig at den lokale mekaniker vil pelse dig særlig meget for sådan en lille øvelse. Med en slagnøgle og en lift tager det et kvarter at skifte hjul (max). Mekanikeren har jo også en momentnøgle så hjulene bliver tilspændt korrekt. Jeg vil tro min lokale mekaniker ville gøre det for en "swot" halvtredser, men vi er jo også jyder.

Jeg kender ikke eksakt de to dæk du nævner. Men pt kører jeg med Goodyear Ultra Grip vinterdæk. De er gode. Jeg har en gang haft nogle sommerdæk (måske helårsdæk) i Goodyear. Kan ikke huske typen. Det var noget lort.

Beklageligvis er alt ikke sort og hvidt. Du vil også opleve at et dæk, der er fedt på en bil, ikke duer på en anden.

Selvom det ikke er det du spørger om, vil jeg anbefale dig at fortsætte med sommer/vinter "bøvlet".

PS fik du fikset din Nilan?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-08-04 12:57

Du skal starte med at overveje hvor du kører henne ?

Før i tiden brugte jeg "helårsdæk", men kun fordi at jeg kørte 99,9% på større veje, som bliver saltet, ryddet og med meget trafik på. Ud fra det var helårsdæk tilstrækkeligt for mig.

Nu har jeg 30 km på meget små vej hverdag, derfor er jeg gået over til sommer/vinter dæk skift.

Det er bevist at sommerdæk har den korteste bremselængde på våd og tør vej. Vinterdæk har en bedre bremselængde når der er sjap på vejen, men ifølge FDM så er det under 1% at tiden at der er sjap på vejen. Ligger der is, er det lige meget hvad du bruger.

Jeg vil anbefale at bruge helårsdæk hvis du hovedsageligt kører på større veje, og sommer/vinter dæk hvis du ofte kører på småveje som aldrig eller sjældent bliver ryddet/saltet.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-08-04 14:01

HØRT thulin!!! Jeg kan (desværre) tale med af BITTER erfaring! Jeg har i mange år kørt med helårsdæk på mine biler, og i perioder hvor bilen har været ny, kørt på de fabriksmonterede dæk. Her i vinter (helt præcis den 5. januar) havde vi været nede i vores sommerhus hele weekenden og skulle hjemover ved 17-tiden. Det havde sneet ganske lidt (2-3 cm) men det var nok til at jeg ikke kunne stå fast på mine (ca. ½-slidte) helårsdæk på den sneglatte vej og med fem km/t måtte en tur i grøften med bilen (og hvad væære var:hele familien) SURT SHOW!!!! Der skete heldigvis ingenting med hverken familien eller bilen, bortset fra en bule i kofangeren. Næste dag kom der RIGTIGE vinterdæk på.
Men ellers er det en RIGTIG god "filosofi" thulin her beskriver!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-08-04 17:33
Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 05-09-04 14:01

(Hvis dette er en reprise, så bær over med mig, der kom en fejlmeddelelse, da jeg sendte 1. gang.)

Overvej hvor meget du kører. Er det under 15-20.000 pr. år, så når dine sommer/vinterdæk at blive mindste 4-5 år gamle, før de er slidt ned (ved normal kørsel holder de fleste dæk mindst 40.000 km). Man kan således (ved et begrænset kørselsbehov) være bedre tjent med et helårsdæk, som skiftes hvert andet år, da gummiet på både sommer- og vinterdæk forringes efter 2-3 år.

Til pallenoc (og andre, der bruger betegnelsen "helårsdæk"): Var det "ægte" helårsdæk? Der skal stå M+S på dækket, ellers er det et sommerdæk. Der er kun fire mærker inden for helårsdæk, der importeres på det danske marked: Dunlop, Goodyear, Toyo og Vredestein. Desværre tror mange fejlagtigt, at de kører på helårsdæk, mens det i virkeligheden blot er sommerdæk, som de benytter hele året!

Ifølge FDMs tests er f.eks. Goodyear Vector 5 på højde med et middelgodt vinterdæk, men jeg har ingen personlig erfaring med det. Er der andre, der har?

Kommentar
Fra : Nope

Dato : 06-09-04 01:47

Ja - det har jeg (Goodyear Vector 5) og kan kun sige at jeg er tilfreds med dem. Skal hertil siges at jeg endnu kun har kørt på store veje, hvor der saltes.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-09-04 08:35

Henrik59:
Tak for dine fine og velmenende resoneringer. Jo, jeg er godt klar over betegnelsen for helårsdæk med påskriften M+S, som jo står for Mud and Snow (eller Mudder og Sne på dansk) hvilket jo angiveligt selvfølgelig skal symbolisere mudder for sommer og sne for vinter. Det kan desforuden også være symboliseret på dækket med henholdsvis en sky med regn/sne og en fuld sol samt en sol bag sky som jo logisk nok betyder det samme.
Og du har ganske ret i at det som mange fejlagtigt tror er et helårsdæk de har monteret, "blot" er et alm. sommerdæk.

Og til det sidste må jeg beklage at jeg har ingen personlige erfaringer med nævnte dæk...men eller MANGE tak for din "opmærksomhed" omkring dette

jko: jeg ved ikke om dette "udvidede din horisont" yderligere?!

Mvh
Palle