/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Anlæg.. Hvorfor dur det ikke..?
Fra : CiaoStyrer
Vist : 931 gange
200 point
Dato : 26-08-04 20:58

Jeg har en forstærker jeg har sluttet til et 4 amp 12v batteri, og en 4 vejs 6x9 bil højtaler.. Jeg har sluttet en diskman til forstærkeren, men selv om både discman'en og forstærker er skruet hel op spiller det ikke særlig højt... Ledningen til strøm er fra en meget tyk forlængerledning... Jeg har også prøvet at tilslutte en dvd istedet for discman men det er det samme.. Har en ven der har slutet en ens højtaler til hans bilradio (også i en scooter), og det dur fint..

Strøm:
Plus: Battery
Minus: gnd

Forstærker:
http://www.t-hansen.dk/product.asp?c=294157901&n=1200266496&pn=1220603999

Hvad er der galt og hvordan løser jeg problemet... Please hjælp..

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-08-04 21:09

Hvis det er en booster forstærker så er de ikke line out men hovedtelefon udgangen på diskman der skal benyttes.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : kayaemma

Dato : 26-08-04 21:13

Signal niveuet fra din Discman er måske for lavt i forholdet til det niveau der forventes på forstærkeren. Det kan være du skal overveje at have en forforstærker, der kan forhøje signal niveauet lidt, imellem discman og forstærker.

Accepteret svar
Fra : rpje

Modtaget 210 point
Dato : 26-08-04 21:28

Husk at der skal spænding ind på RMT for at tænde forstærkeren.

MV.

Peter Jensen.

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 26-08-04 21:50

Der er ingen ledninger på RMT.. skal jeg flytte plus hen på rmt i stedet...?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-08-04 21:54

Nej Meningen med RMT er at man kan fjernstyre forstærkeren med en tænd sluk knap ved instrument panelet eller med Startnøglen. Det er nødvændigt da forstærkeren er gemt væk.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-08-04 21:58

Du skal jo bruge 4 ohm`s højtalere, for at få tilstrækkelig lydtryk, hvis du kun har 8 Ohm`s højtalere, kan du parallel-koble 2 højtalere, så virker de som 4 Ohm`s.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-08-04 22:06

Jamen palle det giver da kun 6 db forskel. Der er mere en 6 db forskel på viskende og en råbende højtaler.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 26-08-04 22:08

Der er jo ingen ledninger på RMT er forstærkeren så ikke tændt..? Jeg ved ikke om det er 4ohms højtalere jeg kikker i morgen...

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-08-04 22:13

Prøv at montere en lus mellem BATTERY RMT. Så plus fra batteriet både går til BATTERY og RMT.

MV
Peter Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-08-04 22:13

Forskellen på en 4 og 8 Ohms højtaler, er teoretisk at en 4 OHM`s giver 4 gange så stor effekt, det vil jeg nu ikke kalde småting.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-08-04 22:29

Tja Palle Hvis du fordobler strømmen får du også en fordobling af effekten, og ikke mere. Du fordobler strømmen ved at halver impedansen.

I=R/U W=U*I

Eks.
4 ohm / 10 V = 2,5 Amp 2,5 Amp * 10 = 25 W
8 ohm / 10 V = 1,25 AMP 1,25 Amp * 10 12,5 W
25 W / 12,5 = 2 gange

Så find de gamle lære bøger frem igen. HeHe.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-08-04 23:05

Hejsa
12V 4 Amp Batteri...
Det lyder ikke i mine øre særlig optimalt..
Hvis lyset i forstærker og diskmann blinker i takt med musiken er der ikke sovs nok på dit batterri.
.
Endvidere hvis der ikke er kabinet på dine højtalere får du ikke den fulde udnyttelse af lydtrykket..
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-08-04 23:05

Hejsa
12V 4 Amp Batteri...
Det lyder ikke i mine øre særlig optimalt..
Hvis lyset i forstærker og diskmann blinker i takt med musiken er der ikke sovs nok på dit batterri.
.
Endvidere hvis der ikke er kabinet på dine højtalere får du ikke den fulde udnyttelse af lydtrykket..
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-08-04 23:16

Når et batteri har 4 amph. betyder det at den kan lever 4 amph. i en time uden opladning.
Hvis du så bruger 8 Amp. Holder det i 0,5 time. Men det er det man kalder en kontinuerlig belastning, Hvis man spiller musik er ballastningen varierende.

Men hvis der skal spilles en hel CD’er for fuld udblæsning skal motoren nok startes nogle gange. HeHe.

Batteriet kan godt tåle denne belastning da det ikke er meget I forhold til den belastning den udsættes for når starteren benytte starteren .

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-08-04 23:23

Jeg mener selvfølge nå du benytter starteren, Belastes batteriet ekstremt. Men Du skal nok ikke forvænte at forstærkeren kan strække ben.

Så i første omgang benyt ikke 4 ohms Højtaler. Da du ikke har energi nok til at blæse helt op for forstærkeren.
MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-08-04 23:28

Hov vi glemmer helt sagens kerne. Har du lyd på nu ????.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 27-08-04 17:32

En lus mellem battery og rmt.. Er det en bitte stump ledning..?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-08-04 17:51

CiaoStyrer: Ja en lus er en stump ledning mellem battery og rmt (Det samme som mellem + og rmt)
rpje: 3 DB er en fordobling, så må 6 DB da være en 4. dobling, ikke? Og hvorfor må han nu pludselig ikke spille højere med 4 OHM`s højtalere (Da du ikke har energi nok til at blæse helt op for forstærkeren.????) Det er da det øvelsen gåt ud på, ellers er der da ikke nogen ide i vi diskuterer her. Eller bor du i nabolaget? Ha ha.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 28-08-04 00:06

6 db er en fordobling.
MV. Peter Jensen.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 28-08-04 00:45

Prøv at Beregne hvor meget strøm der skal benyttes fra et 12 volt batteri hvis der skal afsættes 120 w i en 4 ohm og husk det er en stereo forstærker. Jeg skal minde jer om at Energi udnyttelse graden I en Pa. Forstærker Af type b er omkring 25 til 30 %

I første omgang dropper vi udnyttelse graden samt CosPi så har vi (120W / 12Volt) * 2 Kanaler = 20 amp.. Så Hvis forstærkeren skal ha fuld skrue. Skal den nok monteres i en Bil mon ikke. ????.

Det vil da være lidt sørgeligt at smide penge efter 4 ohms højtaler hvis det ikke er muligt at trække dem.

Men hvis man skal ha gas håndtaget i bund for at lever strøm. Til 2 stk. 4 ohms højtaler så kan det da godt være at de kan overdøve motoren.

En anden ting, er der lyd I dit anlæg nu. ????.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 02-09-04 17:42

Hvad så Du, virker det ????.

MV

Peter Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-09-04 17:51

sørgeligt at smide penge efter 4 ohms højtaler: Det kan jo være de er 4 ohms, ellers er det jo at jeg foreslår at forbinde 2 8ohms med "plus til plus" og minus til minus for at de virker som 4 Ohms.
Strømforbruget bestemmes jo af volumeknappen, og hvis CiaoStyrer vil bruge sin batteristrøm hurtigt ved at skrue op, så er det jo hans beslutning. Jeg tror godt han ved at der faktisk burde være et størrer batteri i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 02-09-04 18:02

Jamen så skal han da ha en trailer spædt efter for at ha plads til alle de højtalere.
HeHe.

MV

Peter Jensen

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 04-09-04 18:16

Tak for svaret rpje... Det virkede..