/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Regler for foreningsvirksomhed
Fra : jespersahner
Vist : 1967 gange
100 point
Dato : 26-08-04 19:24

Hvilke særlige regler gælder der for foreningsvirksomhed i forhold til "alm. erhvervsvirksomhed"? Jeg tænker her på mulighed for f.eks. udskænkning af alkohol mv. Hvis man driver erhverv i form af klubaktivitet (med medlemsskab), har man da glæde af at etablere sig som forening i forhold til tilladelser mv.?

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-08-04 19:37

man skal ihvertfald ha en alkoholbevilling. check told & skat

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-08-04 20:00

Og det er så IKKE helt rigtigt. Jeg har været medstifter af flere foreninger. Bl, a. en Dartklub, der i 1'st omgang mere var en hygge/drikkeklub end en sportsklub. Under foreningsloven kørte vi i flere år og solgte øl til foreningspris (Uden moms, mens vi købte dem direkte fra øllageret (billigt). Vi skulle selvfølgelig som forening aflevere vore regnskaber til kommunen (ligesom vi skulle være lovformeligt oprettet SOM forening m. Valgt bestyrelse, vedtægter, revisorer o.s.v)
Efter nogle år kom Told&Skat og foreholdt os vore regnskaber og sagde: "Den går ikke Drenge, I får en efterregning på Ikke betalt moms på kr. ?????, og SÅ momsregistrere vi jer". Accepterer i dette er VI villige til at se bort fra BØDEN!
Det gjorde vi lynhurtigt, og så havde vi haft en skide billig klub i SÅ mange år.

Dit spørgsmål gik også på hvilke regler der gælder for foreninger. Det bedste du kan gøre er at henvende dig til DIN kommune, der KAN nemlig godt være lokale forskelle. M.h.t. Told&Skat er reglerne de samme i hele landet, men en høflig forespørgsel hos dem vil også afklare nogen ting.

Jeg skal da ikke rådgive jer til fra starten at "pisse" på reglerne, men i vores tilfælde fik vi altså lov at ha' vores lille Øl-billige klub i 4-5 år INDEN det blev opddaget at T&S. I den periode grundlagde vi den kapital der stadig er fundamentet i den NU endnu mere Levende klub (der så også senere er blevet til en Sports-klub).

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 26-08-04 21:41

-> arne.jakobsen: tak for dit svar.

Jeg er lidt mere specifikt interesseret i hvilke juridiske regler, der gælder for foreninger i forhold til alm. erhvervsvirksomhed.

Lad os f.eks. sige, at man ønsker at lave en klub (f.eks. sportsklub, træningsklub, kortklub, sexklub eller lignende), altså en klub med en eller anden form for social aktivitet. Hvilke fordele/ulemper har man ved at oprette en sådan klub som en forening i relation til f.eks. åbningstid, udskænkning af alkohol, servering af mad mv.?

Har man så at sige friere tøjler, når der er tale om en forening, hvor folk er medlemmer?

Tænker også lidt på situationen, hvor man lejer et festlokale, hvor man jo typisk har servering af mad, udskænkning af alkohol og "lang åbningstid". Der må her være særlige regler for lukkede selskaber, hvilket jo smager lidt af foreningsvirksomhed

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 26-08-04 22:35

Du har helt ret. Der ER specielle regler for foreninger, og de HAR en speciel stilling i samfundet. Du skal nok ikke i første omgang tænke så meget på det retslige, det kommer jo først ind i billedet hvis nogen anklager jer for noget.
Jeg vil bede dig om at læse mit 1'st svar endnu engang. Der anbefaler jeg at du ta'r kontakt med din kommune og fortæller at du & andre har lyst til at stifte en forening. Jeg er overbevist om at du så vil få al den hjælp du/I har brug for. Jeg har en bog der hedder Foreningshåndbogen, hvor ALT er forklaret. Spørger du om den på Biblioteket, vil De også enten have den eller kunne finde den til dig.

Tilbage til dine direkte spørgsmål:

1.: Har man friere tøjler?: Svaret er UBETINGET JA!
2.: Åbningstider: Det bestemmer I selv, så længe jeres Foreningsaktivitet IKKE er til gene for andre, kan I holde døgnåbent.
3.: Udskænkning af Alkohol. Det bestemmer I også selv, blot skal I overholde gældende Dansk lovgivning. Altså ikke noget med at servere alkohol for mindreårige.
4.: Ligeledes når det gælder mad. I SKAL overholde alm. dansk lovgivning.
5,: M.h.t. leje af festlokaler gælder samme regler som alle andre private selskaber der lejer et festlokale.

Og husk så at dette KKUN gælder for foreningens medlemmer, og at disse skal kunne bevise at de ER medlemmer af klubben hvis der pludseligt kommer en konttrol-patrulje ind. Blot èn smutter, så lukker de Foreningen/Klubben.

Men gør nu som jeg siger og ta' den kontakt til nogen der ved MEGET mere end jeg.

Held og lykke!

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 28-08-04 11:32

-> arne.jakobsen: Tak for dit svar!

Jeg holder lige spørgsmålet åbent lidt endnu for at se, om der er andre, der svarer, ellers skal du have dine points

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 01-09-04 14:58

Tak for svaret arne.jakobsen.