/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløs netværk: virker ikke
Fra : BerndJ
Vist : 1829 gange
500 point
Dato : 25-08-04 20:38

Har købt TDC's Netgear trådløs router - 11 Mbit og GearBox for wireless USB adapter. Alt er bare så simpelt, der følger udførlig dansk installationsvejledning med og det bør bare fungerer helt uden problemer.
MEN: mit fungerer IKKE -selvom jeg har fulgt installationsvejledning meget (!!!) samvittighedsfuld, og der dukker ingen fejlmeldinger op.
Har Win xp prof på begge pcere.
Har gentagne gange kørt Win's egen installationsvejledning / guiden (også med de forskellige muligheder der tilbydes).
På værts-pc er kun LAN-forbindelsen synlig (i Stifinderen - Netværkssteder). På klient-pc er Trådløs Netværk synlig (i Stifinderen - Netværksforbindelse). Men der står at "... trådløs forbindelse er ikke tilgængelig").
Begge pcere står (mens vi forsøger at få det til at fungerer) kun 3 meter fra hinanden (i samme rum).
Har forgæves forsøgt at få hjælp fra TDC-hotline og TDC-online.
Hvor kan fejlen være? Sandsynligvis på min pc (på værten) - men hvor ????

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 25-08-04 20:48

deaktiver eventuelle Firewalls - kunne være en mulighed, men sådan som su formulerer det ser det ud til at du må snakke med tdc

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-04 21:15

Prøv lige at gå til kommandopromten (programmer>tilbehør)
C:\>ping dincomputersnavn og tryk enter
C:\>ping denandenscomputernavn og tryk enter
C:\>net view og tryk enter
Får du nogle resutater.
Har du oprettet deling
H-klik på en mappe >er muligheden "deling" tilstede

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 21:57

Hvorfor har du kørt Windows netværksguiden? Den skaber ofte flere problemer end den løser på en normal opsætning.
Du skal jo bare have en almindelig forbindelse hvor begge forbindes til routeren via trådløse netkort og det der med værtscomputer og klientcomputer lyder lidt kompliceret. Er der mon noget jeg har misforstået i spørgsmålet?
Prøv at se denne: http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_opk_57610
og http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_ekstra_61420

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 22:05
Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 26-08-04 15:20

Til emesen:
C:\>ping denandenscomputernavn fortæller at ping-anmodning ikke kunne finde værten.

Til BjarneD:
Jeg har læst dine links under kundeservice, og fulgt dine råd - desværre uden held. (Det var stort set den vejledning som følger med, både på cd og i papirformat). Har også reset routeren og begyndt således HELT forfra.

Har derefter - endnu en gang - kontaktet TDC-telefonsupport, som mente, efter grundig research, at "den anden pc" havde et problem (driveren til trådløs net var angivelig ikke korrekt installeret). Har således fjernet driveren og installeret forfra - uden at netforbindelsen virker. (TDC mente, at HVIS deres telefonsupport IKKE kunne afhjælpe problemet, måtte jeg have en teknikker til at se på det .........??).

Og til "mine begreber" værtscomputer og klientcomputer: for at forebygge misforståelser: jeg har en pc som, via bredbånd er koblet op på nettet uden problemer - denne pc kaldte jeg "værtscomputer". Denne pc har en "almindelig" netkort. Routeren er tilsluttet denne pc (altså min - "værten") via netværkskabel, som beskrevet i vejledningen.

Min søn har en pc, som - endnu - ikke har adgang til nettet. Til sønnens pc har jeg købt trådløs netkort (netgear wireless USB adapter) som er sat til, og driveren er installeret. Jeg vil gerne have at sønnens pc kan kom på nettet via trådløs forbindelse via min pc - derfor kaldte jeg sønnens pc "klient" og min "vært" (jeg beklager og undskylder hvis min hjemmestrikkede terminologi har forvirret - håber at det er lidt mere klar nu.).

Jeg er egentlig ikke meget for at kalde TDC-teknikker ... skulle det virkelig være nødvendig (sådan nogle skal sikkert have en bondegård i løn ???). Er der mere hjælp at hente hos Kandu?? Jeg forøger gerne pointantallet. [Er kun ved computer til kl. 16 - så igen imorgen].

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-08-04 16:37

Det vil nok blive dyrt med teknikker.
Jeg spurgte fordi det jo er nødvendigt, at vide hvad du har gjort og det er fint at mine link stemmer med det du har kørt efter.
Jeg ville jo foreslå, at din søns PC skal kobles direkte til routeren, men jeg har ikke den store erfaring med trådløst da man bruger kabler i de foretagender jeg har serviceret. Principperne er de samme så det er jo et spørgsmå om at finde ud af at gøre det der er nemmest og som virker.
Hvis du har forbindelse igennem routeren med kabel burd din søn kunne have forbindelse til den og kunne koble direkte til nettet via den. Har du tænkt på den løsning?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-08-04 16:45

Det jeg mener er, at din søns pC ikke behøver at have forbindelse med din når han er tilkoblet direkte til routeren. Jeg er ikke helt sikker på hvad du har lavet, men jeg tror at du har forsøgt at anvende den metode man anvender når man vil koble to PC sammen via netkort og at man bruger to netkort på "Værten" hvor det ene kobler til nettet og det andet er koblet til "Klient" PC'en.
Jeg mener at du skal sætte begge op på samme måde så de kobles op via DHCP på TCP/IP protokol, hver for sig.
Routeren finder selv udbyderen (TDC) og jeres PC'ere skal så bare finde routeren som din åbenbart gør.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 27-08-04 09:47

Hej BjarneD!
Du skriver: "Hvis du har forbindelse igennem routeren med kabel burd din søn kunne have forbindelse til den og kunne koble direkte til nettet via den. Har du tænkt på den løsning?" Det er lige præcis sådan jeg har forsøgt at sætte systemet op: min pc har forbindelse til nettet via modem og router - det fungerer uden problemer. Min søn har fået det trådløse netkort (netgear wireless USB adapter). På sønnes pc kan jeg læse i "Netværksforbindelser" at "Trådløs forbindelse ikke er tilgængelig". "netgear wireless scanner". Når jeg går ind i "Egenskaber" på "Netværksforbindelser" ser jeg at pc'en er sat op på præcis samme måde som min: TCP/IP: Egenskaber: Hent automatisk en IP-adresse.

Du skriver: "Jeg er ikke helt sikker på hvad du har lavet, ...". Jeg har fulgt TDC's installationsvejledning ganske nøjagtig, og dette stemmer overens med det som er beskrevet i de links du henviser til den 25.8. (TDC's online hjælp, pdf-filen, etc.). Men på min pc kan jeg ikke se (under "Netværksforbindelser") at jeg har "kontakt" med sønnens pc, og sønnens pc kan ikke "finde" min (den "scanner" men kan ikke finde den).

Jeg er klar over at jeg ikke er særlig god til at formulere mig - jeg vil naturligvis fortsat meget gerne svare på spørgsmål som kan give mere forståelse, og måske / forhåbentlig kan hjælpe mig i sidste ende - men hvis du er i tvivl hvordan jeg har forsøgt at sætte systemet sammen, så er det bedst beskrevet i de links du henviser til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-08-04 10:44

Det der med forklaringer finder vi jo nok ud af
Når du følger standardopsætningerne skal computerne ikke nødvendigvis kunne se hinanden, men skal kunne etablere forbindelse til Internettet. Hvis I vil have forbindelse til hinanden skal det gøres lidt anderledes, men lad det vente lidt.
Trådløs forbindelse ikke tilgængelig er i hvert fald noget der skal løses. Har du prøvet at opdatere driveren til USB netgear? Jeg mener at kunne læse, at der kan være problemer, men jeg har ingen erfaring af betydning med det trådløse så jeg gætter lidt ud fra min basisviden.
Hvis du nu koncentrerer dig om at etablere forbindelse mellem router og USB netgear og prøver med den opdaterede driver (25/8 kl 22,05) og melder tilbage.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 27-08-04 12:51

Ok - det er sket - driveren er opdateret - uden sucess.
Har lige været ude og løbe en tur (derfor "forsinkelsen"): undervejs slog det mig om fejlen kunne skyldes at "Deling af Internetforbindelse" IKKE er aktiveret af mig - jeg blev ikke spurgt om det, og det fremgår heller ikke installationsvejledningen, men jeg faldt tilfældigvis over dette punkt i "Win Hjælp og Support". Hvad tror du? Kan det tænkes at vi skal "følge denne spor" (bare et forslag !!) ??

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 500 point
Dato : 27-08-04 14:17

Du må gerne lave deling af mapper, men det er ikke nødvendigt for at få forbindelse til Internet.
Deling af Internetforbindelse skal kun anvendes når adgang skal opnåes igennem en værtsmaskine og det er det jeg har på fornemmelsen, at du har været ved, at etablere og som sagt din søns maskine skal have en ligeværdig forbindelse via routeren. Den netværksguide skaber mange problemer og det kan være at du skal starte forfra på begge maskiner uden netværksguiden for at få det til at virke. Nogle af begreberne i netværksguiden bliver ofte misforstået og så er den jo slet ikke nogen hjælp. Hvis man opsætter manuelt efter vejledning virker det stort set altid.
Jeg kan se på vejledningen, at softwaren skal være installeret før man isætter USB Netgear og det kunne godt tyde på at det er noget drilagtigt noget. Jeg har på fornemmelsen, at du har fået sat en indstilling, som bare ikke lige kan ændres og at det er derfor du ikke kommer videre.
Der er jo ikke meget hjælp at hente hos TDC der bare henviser til Hotline support og kvaliteten af den hjælp er jo noget svingende eller også skal de sælge teknikkertimer.
Jeg ville ønske, at du havde valgt et almindeligt trådløst netkort (PCMCIA til bærbare) for de der uSB enheder er nemme når det virker, men ret håbløse når det driller og det gør Kandu også så det er svært at koble på et spørgsmål.

Du skal have det USB skidt til at virke og få kontakt til routeren, men jeg aner simpelthen ikke hvad der kan være galt og det er lidt foruroligende, at der slet ikke har været andre på banen.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 29-08-04 20:02

Tak for svaret BjarneD.
MEN - jeg giver op - efter at have rodet med det siden fredag eftermiddag, kun afbrudt af få timers søvn, giver jeg op nu og levere det hele tilbage. Måske et nyt forsøg om et par måneder - teknologien vil formentlig gør det nemmere hen ad vejen. TAK for hjælpen alligevel!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-08-04 20:07

Det var synd.