/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
momsafregning hjælp!!
Fra : tonnie
Vist : 2740 gange
70 point
Dato : 25-08-04 17:38

hejsa
jeg sidder og skal udfylde told og skats regnskabs hæfte med indgående og udgående moms. men er i tvivl om hvordan den udfyldes korrekt
da det er meget få posteringer jeg har ville det være rart at jeg lavede det helt rigtigt inden jeg aflevere, bare så der ikke bliver en masse bøvl..
måske der er nogen der har en kopi af en i udfyldt stand jeg kan se på så jeg ved hvad det er jeg skal gøre.
hilsen en hjælpeløs moms mand
tonnie

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 25-08-04 20:14

Hej!
For det første: Har du så stor omsætning = 50 000.- pr. år, at du skal lave moms regnskab?
Dernæst: Du skal ikke nødvendigvis udfylde et hæfte. Du må gerne lave et regneark eller en simpel opstilling med sammentælling.
Det du skal aflevere er et brevkort med kopi til dig selv, hvor købsmoms og salgsmoms er anført. Desuden mere specielle felter hvis du handler med udlandet og energiafgifter mm. hvis du erhvervsmæssigt bruger brændstof, el mm. Du har garanteret fået en vejledning fra ToldSkat og det er altså ikke særlig indviklet. Hvis du har positiv indtjening dvs salgsmoms er større end købsmoms, skal du indbetale beløbet på posthuset den 1.9.
Gem alle bilag og kopien, det får du brug for når du skal lave årsregnskab.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 26-08-04 15:46

Enig med Penelope, lav et regneark. Du skal som hun siger, ikke aflevere hæftet, men brevkortet. Men jeg forstår egentlig ikke hvad du vil?

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 26-08-04 18:08

Som jeg læser det, så er du i tvivl om hvad du må trække moms af, og hvordan.

Der er følgende regler:

1) Både salgs og købsbilag medtages i det kvartal som de er dateret i, dvs. hvis du har sendt (og dateret) en faktura til en af dine kunder den 30. juni 2004, så skal du afregne momsen til ToldSkat den 10. august (hvis du er på kvartalsmoms). Dette gælder også selv om bilaget endnu ikke er afregnet.

2) Momsen udgør 25% af det oprindelige beløb, eller hvis man regner "baglæns", så udgør den 20% af bruttobeløbet. F.eks. kr. 8.000 excl. moms - kr. 2.000 moms - kr. 10.000 incl. moms. Med andre ord, 25% af kr. 8.000 er kr. 2.000 og tilsvarende er 20% af kr. 10.000 også kr. 2.000.

3) Der må ikke trækkes moms ud af porto, dagblade, vægtafgift, forsikringer, gaver, renter m.m.

4) Der er specielle regler for moms af repræsentation. Hvis det er på restaurant, så må der trækkes 25% af momsen, f.eks. hvis bruttoregningen lyder på kr. 10.000, så er momsen kr. 2.000, og så må der fratrækkes 25% af dette, dvs. kr. 500.

5) Der må iøvrigt ikke fratrækkes moms af mad og drikke.

6) Hvis du køber/sælger fra/til udlandet, så er der specielle regler, som tager lidt længere tid at forklare.

7) Du må fratrække alle dine telefonregninger, både fastnet og mobil, men du skal "tilbageføre" den private andel. Der er flere måder at beregne denne på, men den letteste (og som almindeligvis godkendes af ToldSkat), er at man regner med kr. 3.000 incl. moms som privat om året, dvs. momsen udgør således kr. 600, eller kr. 150 pr. kvartal (som momsen på telefonregningerne reduceres med).

Hvis du iøvrigt er usikker, så kontakt en revisor eller et bogføringsfirma.

Venlig hilsen

Leo Lund

www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : j.lunddorf

Dato : 30-08-04 21:03

Hej Tonnie,

Hvis du mangler hjælp til din momsafregning stadig, så kontakt mig endelig. Du kan kontakte mig på tlf. 23 20 38 50, så kan vi aftale en tid.

Jeg er lokaliseret i Ølstykke.

Mvh.
Lunddorf's Regnskabsservice

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 22-03-05 13:42

Til Leo.Pedersen:

Du skriver at man ikke må trække momsen fra ved køb af gaver. Vil det sige at man heller ikke må anføre det som en udgift? Altså - kan man få fradrag for det?

Du skriver at man kan trække 25 % af momsen på repræsentation/restauntbesøg. Vil det sige at du ved bruttoudgift på 10000 kr. KUN kan trække 500 kr. fra ELLER vil det sige at du kan trække momsen på 2000 kr. OG 500 kr. fra?

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 22-03-05 14:03

Hej Christoffer

Hvis du giver en gave som kan spises/drikkes, så er der ikke noget momsfradrag og kun 25% skattefradrag, dvs. hvis du køber vingaver for kr. 1.000, så er der kr. 250 i skattefradrag. Af praktiske grunde, så udgiftsføre man normalt hele regningen, og når man så udarbejder regnskabet til selvangivelsen, så "indtægtsføre" man den ikke fradragsberettigede del på kr. 750. (dette bogføres ikke i regnskabsprogrammet, men er rent opstillingsmæssigt i opstillingen til ToldSkat).

Hvis du betaler en restaurationsregning på repræsentation på f.eks. kr. 1.000, så er der jo moms på kr. 200, men du kan kun fratrække kr. 50 i dit momsregnskab. Dvs. du har en udgift på kr. 950 som udgiftsføres i regnskabet, men i lighed med gaver, så er der kun skattefradrag for 25%, ved udarbejdelsen af regnskabet så skal der indtægtsføres kr. 712,50 (75% af kr. 950).

En lille pussig ting er, at hvis du har ansatte og betaler en julefrokost (og der ikke deltager forretningsforbindelser), så er det ikke repræsentation, men en personaleudgift. Her må du ikke fratrække noget af momsen, men kan til gengæld fratrække hele regningen i skat. Og det bliver jo så samlet set mere fordelagtigt end repræsentationen (nogle tror fejlagtigt at repræsentationskontoen er guld - men det er ikke engang sølv, idet der ikke er ret meget fradrag).

En lille pussig ting mere er definitionen "restauration", det dækker også McDonalds m.m., men IKKE en firmakantinen selv om den er brugerbetalt.

Håber at det afklarede nogle af dine tvivlsspørgsmål.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 22-03-05 18:09

Ja, det er faktisk ret pudsigt. Men sådan er der vel mange regler der er lidt paradoksale. Alternativt ville man være nødt til at lave regler for alle mulige mærkelige særtilfælde...

Jeg har forresten noget jeg vil spørge dig om:

Jeg har været på en forretningsrejse i Kina hvor jeg selvfølgelig har haft nogle udgifter - restuarantbesøg/repræsentation, indrigstransport, hotel, etc. Jeg skal have bogført disse udgifter i e-conomic.dk's regnskabsprogram men er usikker på:
- i hvilken valuta skal jeg bogføre udgifterne? Kvitteringerne er jo i kinesisk valuta, men det er jo en smal sag lige at omregne det.
- er der et loft for hvor meget man må fratrække for f.eks. et hotelophold. Man må vel ikke indkvittere sig på et dyrt luksushotel og så fratrække det hele...
- er det rigtigt hvad jeg har hørt, at man i stedet for at fratrække hvert enkelt udgiftsbeløb, kan fratrække et på forhånd fastsat beløb for hver dag man har været afsted.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 23-03-05 08:46

Jeg har ingen erfaring med valutastyring i e-conomic, jeg bruger C5.

Det er valgfrit om du indtaster i DKK eller fremmed valuta, nogle programmer er gode til styring i fremmed valuta, men andre er mindre heldige. Min personlige holdning er, at jeg kun bogføre i fremmed valuta på valutakonti, altså hvis der er oprettet en bankkonto i udlandet, eller hvis der købes på kredit ved udenlandske leverandører og tilsvarende hvis der sælges til udenlandske kunder.

Kort sagt:
Jeg bogføre altid i DKK på driftskonti.
På statuskonti bogføre jeg i fremmed valuta, hvis saldoen opgøres i fremmed valuta af modparten.

Fordelen er, at så kan jeg ændre kursen i C5, og så få den til at omregne saldoen på kontoen og bogføre kursændringen automatisk.

Umiddelbart er der ikke noget loft over hvor meget du vil bruge på en forretningsrejse, men du risike at ToldSkat vurdere at det også har været et ferieophold, og så ryger noget af fradraget.

Du kan også vælge at bruge fastlagte fradrag pr. dag, hhv. for overnatning og fortæring og du må godt bruge disse satser på f.eks. fortæring, og så vælge at bruge regninger på overnatningen. Det kræver en længere forklaring hvordan det i praksis udføres og hvad man skal være opmærksom på, så den får du ikke her. Disse satser fastsættes af ToldSkat.

Venlig hilsen

Leo Lund