/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
frieri til manden i mit liv
Fra : Aarhus_Pigen
Vist : 555 gange
100 point
Dato : 25-08-04 03:33

hej.
JEgf er en "pige" på 26 år, der har været sammen med min kæreste i 8 år, og vi har været forlovet i 7 år. Vi skal på 14 dages ferie d. 9/9, og så tænkte jeg at det ville være det PERFEKTE tidspunkt at fri på. MEN jeg er rimlig sikker på at hen ikke gør det(han tæmker ikke over de ting), så derfor vil jeg, MEN hvordan frier man til en mand.....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-04 04:17

Kære Århus-pige: Som du nok kan se af mit Initial, ER jeg altså en mand. Jeg kunne da godt tænke mig at vide HVEM der for 7 år siden besluttede at I skulle forloves? Var det HAM for at holde på dig, eller dig for at ??? ja hvad ved jeg?
Jeg kan forstå på dig, at i hvertfald DU er overbevist om at jeres forhold SKAL ende med ægteskab, men du SKAL altså også være 100% sikker på at HAN ønsker det samme. Husk på at ord som "Jeg elsker dig", "Du er den bedste", "Du er den eneste", altså sagtens KAN være ORD blot for at holde godt fast på en sød og god elskerinde. Jeg må (med skam) indrømme, at den slags bemærkninger, har skaffet mig megen god ?????? i årenes løb. Nu er jeg jo også en grid, men jeg VED at mange andre mænd er ligesådan.
Så FØR du frier til HAM, skal du fandenme være sikker. Husk lige på at du har kendt ham i 8 år. og jeg ved stadig ikke hvem der stod bag forlovelsen. OK. spørgsmålet er rimeligt nyt, så du er forhåbentligtvågen endnu. Svar så tales vi ved. Mvh. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-04 04:34

Uanset hvad, har I mødt hinanden som 17-18 årige, og hvis I har holdt sammen siden da, hvor store chancer er der SÅ for at I har haft mulighed for at afprøve vægten/betydningen af jeres kærlgihed? Vent lidt med at fri, og gør HAN det ikke indenfor det næste ½-år, så FYR ham! Han har nu haft 7-8 år til at tage sig sammen. Ved du hvad? Sådan en ubeslutsom fyr, får du aldrig til at gøre NOGETSOMHELST, der kan bringe jeres ægteskab ind i NOGET der kan bruges til noget, hverken for dig eller jeres fælles børn. Nej min pige, gro op, og VID med dig selv, mig og mange andre at:
DU ER LANGT MERE VÆRD! Og hvis du stadig synes du elsker ham, så "Fred være med eder!"

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-04 05:07

I stedet for at tænke på at FRI til ham, var det nok bedre at kræve en pause i forholdet! Hold fast på det, og se så hvad der sker! Din forklaring på pausen kan være så meget, det kan du selv bestemme. Det interessante er hvad HAN gør på lidt længere sigt? Alt tyder på at du ikke har kendt andre end HAM. Og den mand der skal være FAR til dine børn, skal squ være den rigtige. Og når du kun har kendt ham, ved du det ikke endnu.
Og hvis jeg så afsluttende skal fortælle dig hvordan DU frier til en mand? Så er svaret:
Det gør du ikke!!! Alle quinder der historisk set, har haft lyst til at blive gift med en bestemt mand, OG har nået deres mål, har aldrig nogensinde friet! De har nægtet igen og igen, ingen mand kan modstå en quinde der siger NEI!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-04 06:05

I dit spørsmål nævner du dig selv som "pige" - hvorfor ikke blot pige? Syntes du virkeligt allerede i en alder af 26 at du er nødt til at stille spørgsmålstegn ved OM du er pige/kone eller kælling? Og hvem har skabt denne tvivl inden i dig?
Bemærk at jeg ikke her siger at det er din kæreste, men at din tvivl omkring din egen status, er endnu en grund til omtanke!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 25-08-04 07:18

Hej Århus pige,
Ved slet ikke om Arne har ret i de "formodninger" han stiller op, men du må du gøre - og hvis du er sikker på at din forlovede er manden i dit liv, så kan jeg ikke se hvorfor du ikke lige så godt kan fri til ham som omvendt.
Men hvis jeg var dig, så ville jeg nok nøjes med at fortælle ham, at jeg gerne ville giftes og hvorfor, så kan han sige ja eller nej som han nu ønsker, uden at du behøves at blive ked af det hvis han faktisk har sine grunde til at sige nej, eller tænke på, om du pressede ham til at sige ja. Stadigvæk er ferien en oplagt lejlighed, for der er I alene sammen i fred og ro.
Der kan være grunde til at synes, at man har det godt nok uden et papir på kærligheden, (der jo ikke altid er garanti for livslangt samvær) og jeg går ud fra at I bor sammen, så måske tænker han bare ikke over det.
Held og lykke - Knus Ripley

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 25-08-04 07:42

Du kan også gøre det helt store ud af det, champangne jordbær og så videre.
Og så fri til ham, under stjernehimlen, for at gøre det helt romantisk. Det er jo egenligt kun din fantasi der sætter grænserne..

Jeg friede også til min mand, men det var i den tid hvor han var inde som soldat, jeg vidste at han ville være på vej under storebæltsbroen og så sendte jeg en sms til ham om han ville giftes med mig. Der gik over 5 minutter før jeg fik et svar, fordi han skulle jo lige sunde sig. Men den dag i dag er vi gift, og vi har haft vores op og ned ture, men hvilket ægteskab kan sige sig fri for det?

bare man har sin sunde fornuft, og hjertet med i det. Og vigtigst af alt, sin partner med i de vigtige beslutninger.
Jeg har ikke som arne.jakobsen. stillet spørgsmål til det, jeg kastede mig ud i det, med den tanke, det må briste eller bære, og jeg må indrømme at dette har båret så megen frugt at jeg elsker min mand, om muligt, endnu højere idag.

Lidt fra mig, lidt erfaring og tjae opbagning måske...

AnniRKK

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 25-08-04 09:13

Hej
Jeg kan kun tilslutte mig Arne Jakobsen, hvis den fyr over så mange år endnu ikke har vist dig en retning, der får dig til at slappe af i jeres forhold vedrørende fremtiden og hans 100% deltagelse, så er jeg alvorligt bange for, at han kun er ude på at more sig med dig, og det vil i sidste ende kunne drive dig til vanvid, hvis du er indstillet på et forhold, hvor i begge er 100% "committed", det er du ihvertfald ikke tjent med, såfremt du mener det seriøst og det lyder det jo som om.
Jeg tror ikke, der er grund til at du kan håbe eller tro, at det nogen sinde vil blive anderledes, og hvis du gør det, frier, så snyder du dig selv, for en seriøs gut, der rundt derude og gerne vil være seriøs med dig.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-08-04 09:46

- og hvorfor er det så lige at en pige i disse ligestillingstider ikke skulle kunne fri til sit hjertes udkårne? Jeg er med på, at det er mere gentleman-agtigt at manden frier til pigen. Historisk set er det samtidigt sådan, at på skuddage må pigen fri til manden - læs lidt mere her http://www.sa.dk/lak/saxo/spoerge/skud.htm - så enten bryder du Aarhuspige med traditionerne, eller venter 3½ år

Arne, jeg synes du formoder lidt rigeligt i dine indlæg, og så komme så langt som til at forslå en pause i forholdet?? Der er da ingen grund til at indgyde frygt hos den kære mand (er hun træt af mig?) hvis den er grundløs. Men jeg vil da give dig ret i, at at forhold startet i så ung en alder hvor man hver især ikke har prøvet sin personlighed af op mod andres i stor udstrækning, ofte går galt i "kobberbryllupsalderen"...det siger både statistikkerne, og de kolde facts omkring både undertegnede og omgangskredsen.

Aarhuspige, du kunne måske med fordel lokke lidt fremtidsvisioner ud af din kære, og på den baggrund finde ud af om han overhovedet har lyst til at blive gift. Hvis I har børn, eller har planer om det, så er det på tide at finde ud af det med gifteriet.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 25-08-04 10:14

Kære Aarhus_Pigen

Jeg vil da gerne ønske dig tillykke med den store beslutning og håber at I bliver gift og lever lykkeligt til jeres dages ende.

Jeg har selv en søster og svoger der har kendt (og gået i klasse med) hinanden siden de var omkring 14 år. De har nu lige holdt sølvbryllup og har altså af gode grunde ikke prøvet andre partnere. De har et vældigt harmonisk ægteskab, gode jobs, 2 voksne børn og de elsker og er forelskede i hinanden stadig - ingen tvivl om dét overhovedet.

Jeg har også en veninde der ligeledes var barndomskærester med sin mand, som hun nu endelig er blevet gift med efter 10 år på "polsk".

Det kan da sagtens lade sig gøre - og hvem siger at din mand ikke skulle være interesseret? Som du selv er inde på, så er det ofte ikke noget mænd tillæger så stor betydning som kvinder. Det er ikke ensbetydende med, at de ikke vil.

Jeg bor selv sammen med en dejlig mand, som jeg har været forlovet med i 3½ år. Vi har 2 børn sammen, og jeg har da også været ved at gå ud af mit gode skind, fordi han ikke har spurt om vi skulle giftes endnu. Jeg har endda også overvejet at bruge skudåret til at spørge selv. Jeg ved dog at han meget gerne vil giftes, han vil bare vente til vi har sparet penge nok sammen, så vi ikke skal tage et stort lån til den perfekte dag. Så nu har jeg slået koldt vand i blodet.

Skal I på charterferie? Så kunne du jo evt. alliere dig med en guide, som måske kunne forkynde det i højttaleren i bussen på vej til hotellet!? Eller du kunne låne mikrofonen?!

Lad os høre, hvor I skal hen og på hvilken slags ferie.

Og til Arne> Den der med pigen - har du overvejet at det måske bare er i en alder, hvor man er lidt i tvivl om man skal skrive "pige" eller "kvinde". Nogen synes det lyder frisk med "pige" - andre synes det lyder plat. Nogen synes det lyder rødstrømpeagtigt at skrive "kvinde" - andre ikke. Jeg kan godt selv være i tvivl, hvad jeg skal skrive. Mon dog det er fordi Aarhus_Pigen er i tvivl om sin status i forholdet, eller bliver kaldt for "kælling" af sin forlovede? Så ville det nok ikke være så smart at blive gift. Jeg synes du drager nogle vilde konklusioner udfra et simpelt spørgsmål, som mange giftelystne "piger" sikkert har.

Rosekamp

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-08-04 11:07

Jeg vil lige give mit besyv med også. Det er jo ikke sikkert, at fyren ikke har tænkt på at fri. Men hvis han tror, Aarhuspigen har det fint som det er, er han måske bange for at ødelægge noget? Tænkt, hvis hun rendte skrigende væk ved tanken om ægteskab.

Personligt har jeg boet sammen med min samlever i 10 år. Vi har da talt om at gifte os, men på den anden side, så er det jo bare et stykke papir. Og de ville oven i købet rende med et par tusinde af min pension hver måned, hvis vi gifter os. Men jeg er jo så også væsentligt ældre end Aarhuspigen. Hvis man vil have børn, er det nok det bedste at gifte sig, af hensyn til rettigheder, hvis det går galt. Både med hensyn til ejendele, der er købt i tiden man er sammen, men også af hensyn til børnene, selvom ugifte fædre har fået større rettigheder.

Nu siger jeg ikke dermed, at det går galt for Aarhuspigen, men den risiko er der jo i ethvert forhold. (de fleste gør, hvis man skal se på antallet af skilsmisser). Min bror og svigerinde har også mødt hinanden som teenagere. Og de er da stadig gift, selv om min bror flyttede sammen med en anden i nogle mdr. Han vendte da tilbage til kone og børn igen. (Jeg havde så ikke taget ham tilbage, hvis det var mig).

Når jeg nu (forhåbentligt) er færdig med at ævle løs, så er det jeg ville frem til sådan set, at jeg synes det er helt fint at Aarhuspigen frier. De tider, hvor det var manden, der skulle fri, er forbi for længe siden. Har vi ligeberettigelse, eller hvad?

Så, Aarhuspige, du kan jo købe en buket flotte blomster og fri på "gammeldags" manér, eller du kan spørge ham, mens han har munden fuld af mad. Det eneste uegnede tidspunkt at spørge om ægteskab er, så vidt jeg kan dømme, under en fodboldkamp og mens man har sex.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : babee

Dato : 25-08-04 11:10

arne luk røven du er da for pisemistisk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-04 11:14

babee knyt arret du er da for optimistisk

Kommentar
Fra : Aarhus_Pigen

Dato : 25-08-04 13:49

hejsa allesammen

Jeg takker mange gange for at vi vil besvare mit spørgsmål.

Til Arne vil jeg sige, ja, jeg var kun 17 da vi lærte hinanden at kende, men tro mig han er ikke den eneste jeg har kendt. Han er 5 år ældre end mig, og har også haft hans....
Jeg kunne ALDRIG drømme om at bede om en pause, for som Berpox skriver, er der ingen grund til at gøre ham utryk.

Jeg kan også fortælle, at jeg er en lidt stor pige, og jeg sagde til min forlovede engang, at han ikke måtte fri til mig før jeg havde tabt mig 15 kilo, da jeg troede det ville være et godt mål for mig selv, for at tabe mig, men nej

Til rosekamp kan jeg fortælle at det ikke er en charterferie vi skal på, vi skal bare 14 dage til Kreta, og skal følges med mine svigerforældre, men ikke bo sammen med dem, skal dog mødes med dem midt i ferien og bo hos dem et par dage.(skal jeg fri der????)

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 25-08-04 15:47

Aarhus_Pigen, jeg ville nok vælge en af de seværdigheder, de har på Kreta. Tage derud og fri til ham. For det kan godt blive lidt for ubehageligt hvis svigermekanikken er i nærheden.

Og man kan ikke rigtigt finde det rette tidspunkt. Men hvis du vælger en af de dage hvor i evt. skal på udflugt, så gør det der...

Så kan i altid vende tilbage til "Jeres sted" når i bliver ældre....

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 25-08-04 15:56

Hej
Jeg synes du skulle gennemtænke konsekvenserne, hvis du får et svar du ikke bryder dig om. Sådan så du er forberedt på det "værste". Den er lidt dum, hvis køre dig selv helt op til det store øjeblik, og det viser sig at være en nitte eller et meget usikkert svar du får, og du så ikke ved, hvad du skal stille op med dig selv, hvis udfaldet ikke er som du håber, -derfor husk, at tænke på, hvad du vil gøre og om du ville kunne klare det, for hvis ikke er det måske bedst at lade være. For din egen skyld.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 25-08-04 19:19

Jeg ved ikke om det bare er mig - men jeg fornemmer på ingen måde at du er i tvivl om, at han siger ja, vel?

Er det ikke bare forslag til, hvordan du evt. kunne fri, du er ude efter? Ellers må du sige til.

Altså, hvis det er Kreta I skal til, så er der jo altid Knossos, som er et gammelt minoisk palads med smukke freskoer (kalkmalerier) - det ville da være et romantisk sted.
Se evt.: http://www.explorecrete.com/danish/knossos-da.htm

Iøvrigt ville det være oplagt (såfremt I beslutter jer for at blive gift), at købe vielsesringene på Kreta, da de laver virkelig smukke smykker til meget billigere penge end herhjemme.

Rosekamp

Kommentar
Fra : Aarhus_Pigen

Dato : 24-09-04 11:34

Hejsa allesammen.

Ja nu er jeg kommet hjem fra Kreta, og vil da lige fortælle at JEG SKAL GIFTES, men at min forlovede friede til mig, og ikke omvendt:)
Så nu skal jeg giftes til sommer, og glæder mig helt vildt:)

Igen tak for alle svarerne

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 24-09-04 15:26

Kæmpestort Tillykke til jer begge - så var I jo enige, da det kom til stykket
Knus Ripley

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 25-09-04 14:42

Kære Aarhus_Pigen

Ja, hjertelig tillykke med jeres dejlige "fælles-projekt" - nu håber jeg det også snart bliver min tur

Knus Rosekamp

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-05 14:02

Ej hvor er her bare nogle lyseslukkere. Hvorfor skulle der være noget galt bare fordi der er gået 8 år. Det er ikke alle fyre der er så super romantiske og kan "læse" af hvad pigerne ønsker. Og jeg sys det er vidlt romantisk hvis pigen frier. Du kunne evt (alt efter hvor i skal hen) tage ham med på stranden om aftenen med en flaske champagne og to glas. Og der fri til ham. Det er kun dig selv der sætter grænsen og hvis du føler han er manden i dit liv skal jeg kun sige "Go for it girly"

Jeg selv skal giftes om knap 3 uger, men det var godt nok ham der friede.

Knus herfra

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-05 14:06

SS fik ikke læst det hele, men mange gange tillykke til dig. Må man ikke høre hvordan han friede???