/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installering og XP **svær**
Fra : Crucifix
Vist : 634 gange
450 point
Dato : 06-07-02 02:45

Vi starter med lidt specs:
TB1000MHz, Abit kt7a raid, 512 pc133, gforce 3 ti500, sb live player, netkort, CDROM, CDBrænder(begge i sekundær IDE), 2x 30GB HD i primær IDE, 2x 20GB HD i 1. RAID (kører i "span"), 3.5" diskdrev og det hele får strøm fra en 340W PSU i et kabinet med 4 blæsere der alle får strøm fra HD-stik.
Jeg har WIN98 på C: og WINXP på E: (på hver deres HD) og har indtil videre kørt fint.

Nu kommer det: Når jeg vil installere et spil (eks. MOHAA) så går den i gang med at installere (der hvor den viser hvor langt den er kommet), men efter et stykke tid reset'er den bare, uden nogen advarsel eller noget (kan ske hvornår som helst, 3% eller 93%). Når jeg så kigger på drevet igen efter genstart er der INTET. Selv om den installerede 93%. Så prøver jeg igen, samme sker igen. Og igen og igen. ikke kun med MOHAA, ALT jeg forsøger at installere (SOF2, GTA3, Global Ops) (og ja, de er originale).

Nu er det ikke sådan at computeren er ustabil eller noget, det er kun når jeg vil installere noget. Har endda prøvet at starte op i WIN98 og installere MOHAA (uden problemer) for så at starte XP op og så spille spillet uden problemer. Små programmer som ICQ, WINRAR oa. har jeg ikke nogen problemer at installere overhovedet. Jeg har geninstalleret windows (begge) og så virkede det igen men nu er den startet på det igen. MEGA belastende!!
Troede det var fordi HD ikke fik strøm nok men har lige skiftet fra 300W til 340W uden held. Ved ellers ikke hvad jeg kan gøre, så derfor dette spørgsmål. Der er ingen oplysninger at hente i loggen under administration.
Håber der sidder nogle hjerner der kan svare på dette problem ellers må jeg jo gå tilbage til WIN98, og det går jo ikke.
Skal jeg evt. prøve at køre XP som opgradering istedet for ny installation?? (jeg får snart et flip!!!)

PS. Begynd ikke med at snakke om at jeg skal kører RAID for det gør jeg ikke, basta!!

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 06-07-02 09:07

1) Har du opdateret XP: http://windowsupdate.microsoft.com
2) Sker det kun når du instalerer noget der er grafik på (altså hvor der bliver vist film-klip under instalationen)
3) Hvad med kontrolpanel ---> administration ---> logbog
Under program eller system.....
4) Prøv Dr.watson:
Start --> Kør --> drwtsn32
Under programfejl kan du måske finde noget

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 06-07-02 09:20

Prøv at få opdateret driveren til dit grafikkort
http://nvidia.com/view.asp?PAGE=windows2000

Kommentar
Fra : 187

Dato : 06-07-02 09:57

et lille tillæg... det ville også være en idé at skifte det ene cd-rom drev ud med en harddisk.. sådan at du har en HD + cd på hhv. primær og sekunder IDE.... den slags har det med at drille lidt ellers....

Nu vil nogle nok påstå, at det har virket upåklageligt.... Meeeeen... det virker bedre ihvertfald hos mig (også ang, direkte kopiering af CD'er)

mvh
-=nu lykkeligt "cruisende" på en 2Mbit=-

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-07-02 13:29

Hej e.p.

Nu har jeg set du har nævnt, DR. WATSON flere gange, er det et rep. program i xp, eller hvad er det.

er bare nysgerrig:)

Hilsen Melander

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 06-07-02 13:50

Hej

Jeg har oplevet problemer der minder meget om dine. Jeg blev til sidst så frustreret at jeg valgte en opgradering af XP,--jeg har aldrig haft problemer siden. Så prøv det og spar dig selv for flere ærgelser.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 06-07-02 14:27

Hej Crucifix,

Der ka’ være flere årsager til det… men du ka’ prøve forskellige metoder…

Prøv f.eks. at lave en genvej til din setup fil på skrivebordet, herefter højreklik og vælg Win98 kompatibel mode… hvis den så går i gang med at installere den uden problemer er du heldig… ellers er det på den igen med at prøve noget andet…

Det ka’ evt. også være et DMA problem med enten CD’en eller din HD, lidt svært at vurdere når du f.eks. ikke har givet en tilbage melding på E.P.’s spørgsmål for at kigge efter om der evt. sku’ være noget galt med din PC…

ang. Dr. Watson ka’ du få mere information omkring hvad det er her…
http://www.computerhope.com/software/drwatson.htm
du ka’ bl.a. få et par registy tips her, samt hvor Watson gemmer sin log fil…
http://is-it-true.org/nt/registry/rtips52.shtml

Men et andet program der også ka’ gi’ informationer omkring din PC’s tilstand er programmet ”systemoplysninger” -->
Tryk på Start --> programmer --> tilbehør --> systemværktøjer --> og så klikke på ”systemoplysninger”, så popper der et vindue op der hedder ”Microsoft systemoplysninger”, her ka’ du gå de forskellige menuer igennem for at se om der skulle være nogle problemer…

Men mht. MOHAA ka’ det være fordi WinXP af en eller anden årsag nogle gange har lidt svært ved at kapere Safedisc, MoHaa bruger SafeDisc v2.51.021, men f.eks. SOF2 bruger en anden beskyttelse, så jeg tror ikke at det er det der sku’ være problemet.
Men i de tilfælde hvor det er det, er det ret trælst når man faktisk har et originalt Spil…

Men du ka’ evt. prøve denne bøvede metode hvis ikke andet funker…

Lav en cd kopi af din Cd over på harddisken, evt. vha. CloneCD og så load den i Deamon tools når du ska’ installere den. Ellers må vi prøve at kigge på hvad dine eventuelle fejlmeldninger er…

håber det ka’ bruges…

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 06-07-02 18:04

Melander....
Dr. Watson finder oplysninger om system- og programfejl og registrerer oplysningerne i en logfil.
Findes i XP, 2000, Og vistnok også ME og 98

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 07-07-02 01:52

Kan det være sceensaveren der går ind og laver bøvl ?
Dydendak

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 07-07-02 08:30

Der er problemer med at få dit lydkort til at virke ordentligt på windows XP, så problemet kan ligge her.

Samtidig kan det være samspillet imellem dit grafikkort og lydkort, som ikke fungerer ordentligt, så en af dem blokerer og derved får maskinen til at gå ned.

Opgrader ALLE BIOS med nyeste version (bundkort, grafikkort og om mulibt også lydkortet)

Hent nyeste opdateringer til windows, lydkort, grafikkort og bundkort (nogle kræver via 4-1 for at kunne køre ordentlig grafik).

Kør en test af om directx kører ordentligt, da denne også kunne tænkes at volde problemer.

Har du eventuelt undersøgt kølingen om den er korrekt ?? Hvad er temperatur på CPU ??

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-07-02 14:36

Hej Crucifix,

du har vel ikke spyware på din komputer? de ka' også nogle gange gå ind og forstyrre, især store installations processer...

du kan prøve at gå igennem denne liste og se om du skulle have nogle af de programmer der bliver nævnt her, samt de fif og tips der bliver nævnt til at fjerne spyware hvis du har det... -->
http://www.cexx.org/adware.htm
http://www.tom-cat.com/spybase/spylist.html --> har en database til søgning

her er der også et program der ka’ fjerne spyware -->
http://grc.com/optout.htm

hvis du har et antivirus program... har du så evt. prøvet at slå det fra når du installerede dine spil?

og endnu engang... har du fået nogen fejlmeddelser eller andet brugbart fra f.eks. Dr. Watson eller system oplysninger omkring eventuelle konflikter eller andre problemer???

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 08-07-02 00:39

Først, tusind tak for alle svarene.

jeg summere lige lidt op:
* det er ikke kun når jeg installere ting med grafik under installeringen
* Stadig intet i loggen
* Dr.Watson fortæller ikke noget (pcpitstop.com finder heller intet)
* Jeg har de nyeste drivere til mit gforce
* Det er ikke en screensaver eller anden form for inaktivitet, jeg prøver også at bevæge musen lidt under inst.
* CPU har en fin temp (32 grade idle, 42 max load) (CPU ikke OC)
* Ingen konflikter under systemoplysninger
* DirectX: inge problemer
Det var vist de spørgsmål I havde.

--187: det burde ikke have nogen betydning overhovedet kun, som du selv siger, under direkte kopiering (problemet burde have været fra starten af hvis det var det)

--PARKENSS: det overvejer jeg også, men jeg vil være ked af at miste muligheden for at komme tilbage til WIN98 til evt ældre programmer og spil der ikke understøtter XP (er der en løsning til det, iøvrigt??ud over "kompatibilitet" i genvejen som jeg ikke giver meget for).

--Strarup: spændende ting du skriver. Alle HD og CD kører i DMA. Kan en kopibeskyttelse gøre at comp pludselig reset'er?? lyder ikke sansynligt, men hvad ved jeg :) Jeg overvejer resten af du siger og vender tilbage.

--Zonker: Hvor kan jeg se alle de problemer med mit lydkort som du siger jeg har? Der er ingen konflikter. M.h.t. opgradering af BIOS så prøvede jeg det EN gang og havde det ikke været fordi jeg kunne få den gamle version tilbage igen, havde jeg skulle købe nyt MB. computeren gik FULDSTÆNDIG ned så det gør jeg ikke igen. Den kører jo stabilt nok. kører iøvrigt med alle de nyeste drivere til alt.

--Strarup: så dukker du lige op igen med lidt spændende ting igen. Jeg prøvede dine links, men det program du henviser til fandtes ikke mere, men jeg fik fat i et andet, og det fandt lidt jeg havde liggende, ved dog ikke om det har virket (lige kommet hjem). Antivirus og FW slået fra er også prøvet uden held.

Når det var en lang smørre, men håber det giver lidt. Det er nu rart at der findes klogere menesker end én selv ;)

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 08-07-02 00:42

Jeg skylder nok lige at sige, at jeg er lidt stædig, så det lykkes i de fleste tilfælde at få installeret et spil, efter måske 10 forsøg. (ha, så kan den lære det)

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 08-07-02 00:49

Har du prøvet at lave en HD-check.....

Åbn Denne computer, og marker det lokale drev, du vil kontrollere.
Klik på Egenskaber i menuen Filer.
Klik på Undersøg nu under Status for fejlsøgning under fanen Funktioner.
Marker afkrydsningsfeltet Søg efter/genopret beskadigede sektorer under Indstillinger for diskkontrol.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 08-07-02 01:33

Prøv start ---> hjælp og support --> tryk på knappen support (øverst) ---> tryk på avancerede systemoplysninger nederst i venstre hjørne ---> vælg "vis fejlloggen" tryk evt skift visning for at få bedre overblik, og bemærk de nyeste log's er i bunden (ihvertfald hos mig)
Kommer der nogen nye oplysninger

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-07-02 02:49

Hej Crucifix,

Ang. Safedisc har siden her lidt…
http://www.ntcompatible.com/h.shtml
Ta’r lige et kort uddrag…
” They appear to have wrapped the disc with an older and incompatible version of safedisc”
Men det tvivler jeg på at sku’ være problemet med MOHAA...

Så er det nok nærmere det her... på denne side ude til højre lidt længere nede på siden i kolonnen ”Highlights” --> Microsoft Games SafeDisc Windows XP Fix -->
http://www.windows-help.net/Newsletter/09mar2002.html
hvor en forklaring står omkring det, der ka’ være problemet med SafeDisc, desuden er der et link til selve programmet der ka’ downloades…
http://windows-help.net/cgi-bin/link/5.10.cgi?51020
eller
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?ReleaseID=35831
som også har lidt info…

det ka’ også nogle gange være CD-rom drevet der har svært ved at kapere SafeDisc og andre Kopibeskyttelser, f.eks. ”Age of Empires” kunne ikke afspilles på visse CD-rom drev…

på denne side http://www.xpsc.net/ Windows XP Software Compatibility Site, under en søgning på ”MOHAA” kom der 2 resultater, hvoraf de i den ene skriver følgende -->
…”mohaa runs terrible on xp, for me and a lot of friends we are going to back to win98 se, win xp crash with mohaa., this happen with detonators, nvidia and manufacturer video card, xp does not run mohaa 1280 y can get a poor 800x600, win98se does run 1280x1024 fine!!

Suggestion, dont run mohaa with xp. Dont spend your time and money ”…

så du er åbenbart ikke den eneste der døjer med problemer mht. MOHAA… selvom de åbenbart har kunnet installere den på XP…

mht. DMA (Direct Memory Access) så ka’ harddiske, Cdrom drev eller DVD drev for den sags skyld også bruge noget der hedder PIO (Programmed Input/Output), men hos nogle CD-rom drev ka’ DMA problemer også skyldes ASPI…

følgende er fra en nyhedsgruppe, jeg ka’ desværre ikke huske hvor jeg fik det fra, da jeg desvære glemte at putte linket med til det, da jeg kopierede det…men jeg mener det var nyhedsgruppen microsoft.public.windowsxp.games
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DMA Mode on IDE Devices
Just like Windows 2000, Windows XP still fails to set the DMA mode correctly for the IDE device designated as the slaves on the primary IDE and secondary IDE channels. Most CD-ROMS are capable of supporting DMA mode, but the default in XP is still PIO. Setting it to DMA won't make your CD-ROM faster, but it will consume less CPU cycles. Here's how:
1. Open the Device Manager. One way to do that is to right click on "My Computer", select the Hardware tab, and Select Device Manager.
2. Expand "IDE ATA/ATAPI Controllers" and double-click on "Primary IDE Channel"
3. Under the "Advanced Settings" tab, check the "Device 1" setting. More than likely, your current transfer mode is set to PIO.
4. Set it to "DMA if available".
Repeat the step for the "Secondary IDE Channel" if you have devices attached to it. Reboot.
For a Microsoft artical on setting the DMA mode go to Microsoft Knowledge base.

ASPI Drivers
I have had some bad times trying to get CD/DVD programmes working with XP. This was down to the ASPI drivers which I have now downloaded and installed. PowerDVD, AudioCatalyst and a few others now work how they were meant to.
Get the drivers here and follow the readme:
http://xp.xyu.ca/winxp/aspi.zip
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

desuden skulle Nvidia’s XP Detonator driver også gøre brug af DMA…

Hvis problemt er et ASPI problem, idet at ASPI ikke er installeret korrekt på din WIN XP, ka’ det gøres vha. programmet ForceASPI, der ka’ downloades her -->
http://www.cd-rw.org/software/cdr_software/cdr_tools/frcaspi.cfm
den originale hjemmeside hvorfra programmet er fra, er desvære ved at blive lavet om i øjeblikket -->
http://www.flexion.org/aspi/
så informationer omkring programmet og hvordan det ska' gøres, står der desværre ikke i øjeblikket... Men heldigvis indeholder filen et dokument ”INDEX.html” den nævner dog ikke noget om XP, men denne side har dog lidt omkring den, samt andre go’e tips omkring ASPI -->
http://aspi.radified.com/
Og her står der beskrevet at der er flere XP brugere der har haft succes med den…

det ka’ godt være at du bli’r nød til at omdøbe ”Instaspi.bat” til ”Instaspi.cmd”, for at kunne aktivere den… men dette her er kun hvis der sku’ være et problem med ASPI…

jeg ku’ se at dit Bundkort -->
http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/pt_main_back.jsp?pPRODUCT_TYPE=MotherBoard&pMODEL_NAME=KT7A-RAID
bruger VIA chipset, og de har noget her mht. DMA i ”VIA IDE Driver Guide”
http://www.viaarena.com/?PageID=66

evt. ka’ det også være at programmet "PCI Latency" patch for VIA chipsets,
http://www.networking.tzo.com/net/software/
måske ka’ hjælpe…

hvis du tilfældigvis ikke har enabled DMA på din WinXP, og den stadig bruger PIO, ka’ du se her hvordan den ka’ ændres til DMA,
http://www.ati.com/support/faq/winxp/winxpconfigenabledma.html

Håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : trixster

Modtaget 450 point
Dato : 09-07-02 15:14

Bare lige en tanke, jeg så at du skrev at det kunne lade sig gøre efter ca 10 forsøg.
Hvad med dit cd-rom drev kunne det være defekt ???.

Mvh
Trix

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 09-07-02 16:33

Sjovt du siger det, jeg har netop taget mit cd drev ud da det ikke kunne læse cd mere. Det er nok sansynligt at det var det, dog skal det også lige siges at jeg har slået min RAID-controller fra så jeg ved ikke hvilken del af det der har gjort at det funger igen.

Den der "Advanced settings" under mine controllere er væk??? Jeg kan ikke se/ændre det der med DMA, jeg har installeret VIA4in1, kan det være det?

Inden jeg slog min RAID fra havde jeg disse fejlmeldinger:
Hændelsestype:   Fejl
Hændelseskilde:   ACPI
Hændelseskategori:   Ingen
Hændelses-id:   4
Dato:      07-07-2002
Klokkeslæt:      23:39:38
Bruger:      Ikke tilgængelig
Computer:   HUNTER
Beskrivelse:
AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldig IO-portadresse (0x71), som ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få teknisk support.
og
Hændelsestype:   Fejl
Hændelseskilde:   ACPI
Hændelseskategori:   Ingen
Hændelses-id:   5
Dato:      07-07-2002
Klokkeslæt:      23:39:38
Bruger:      Ikke tilgængelig
Computer:   HUNTER
Beskrivelse:
AMLI: ACPI BIOS forsøger at skrive til en ugyldig IO-portadresse (0x70), som ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få teknisk support.
Derudover har jeg fået følgende:
Hændelsestype:   Fejl
Hændelseskilde:   viadsk
Hændelseskategori:   Ingen
Hændelses-id:   9
Dato:      08-07-2002
Klokkeslæt:      00:46:43
Bruger:      Ikke tilgængelig
Computer:   HUNTER
Beskrivelse:
Enheden \Device\Scsi\viadsk2 svarede ikke inden for timeoutperioden.
og:
Hændelsestype:   Fejl
Hændelseskilde:   hpt3xx
Hændelseskategori:   Ingen
Hændelses-id:   15
Dato:      06-07-2002
Klokkeslæt:      04:39:51
Bruger:      Ikke tilgængelig
Computer:   HUNTER
Beskrivelse:
Enheden \Device\Scsi\hpt3xx1 er ikke klar til adgang endnu.

Det var disse fejl der fik mig til at slå RAID fra.

Hvad siger i så?? komputeren kører stabilt nok igen men jeg vil stadig gerne høre hvad det kan være så jeg ved det fremover.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-07-02 12:21

Hej Crucifix,

har du prøvet at installere ASPI som jeg foreslog?

ang. advanced settings, jeg har ikke XP selv endnu... men ser dit skærmbillede ikke nogenlunde sådan her ud når du trykker, på samme måde som de gør her... -->
http://www.ati.com/support/faq/winxp/winxpconfigenabledma.html
det ka' selvfølgelig godt være der står noget andet, hvis det er den danske XP du bruger... men jeg går da ud fra at der må være noget lignende...

hvad har du stående i dit system? var det ved ide-controllerene du kiggede eller på selv Diskene? en af stederne er der mulighed for at vælge DMA til eller fra...

VIA4in1 driverne er ret vigtige når man har et VIA chipset, der i er IDE controlleren, AGP support m.v. som er ret vigtige for dit system... her kan du også se hvad der er i... men det går jeg udfra du allerede har læst når du har hentet den ned... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=2#4in1
ang. RAID læste du så denne her side -->
http://www.viaarena.com/?PageID=66
der skulle være en Patch... men om den vil virke i dit tilfælde ved jeg ikke...

men i Via4in1 4.37 har de tilføjet en ATA133 feature under WinXP, på siden om RAID, står bl.a. følgende om det --> ..." WinXP does not support ATA133 and therefore UDMA mode 6 will not be shown in Device Manager, even if the current timing mode is ATA133 "... så jeg vil gå udfra at fra Via4in1 version 4.37 og opefter... vil det ikke være et problem længere....

du ka' jo prøve at test nu hvor du har slået din RAID fra, og pillet CD rom drevet fra... at sætte CD-rommen på igen... uden at installere RAID igen...

Hvis der så stadig er problemer eller de dukker op igen... tja... så må der vel være noget galt med CD-rom drevet...

mht. RAID... så prøv at installere den igen... når du har fået afklaret det omkring CD-rom drevet...

håber det ka' bruges... du ka' evt. også maile til strarup@worldonline.dk hvis der sku' opstå flere problemer...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-08-02 11:24

"Crucifix" <Crucifix.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:qT349.5713

> Håber der sidder nogle hjerner der kan svare på dette problem ellers må
> jeg jo gå tilbage til WIN98, og det går jo ikke.

Jeg har flere gange erfaret, at xp ikke ville lade sig installere, før man
satte bios til failsafe eller setup default. Xp er temmelig hysterisk, hvad
bios indstillinger angår.

Claus

Godkendelse af svar
Fra : Crucifix

Dato : 08-08-02 17:06

Nu vil jeg have lukket spørgsmålet, så derfor acceptere jeg et svar. Alle inlæg har givet mig meget ny viden og jeg har fundet ud af en masse, men jeg løste mere eller mindre problemet af mig selv, ved at slå RAID fra (ikke optimalt). Det viste sig at mit CDROM drev også var defekt og det sansynligt også havde indflydelse på mit system, så derfor går pointene til trixter. Jeg beklager at jeg ikke kan dele points ud til jer alle, da i alle hjalp til med løsningen, men nu skal der lukkes.

Tusind tak alle. Og tillykke trixter :)
På gensyn, når jeg skal samle min nye computer. :)