/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
bider i sine fødder
Fra : olliebob
Vist : 5982 gange
50 point
Dato : 24-08-04 19:45

Hej Gruppe
Min Golden på 2 år er begyndt at bide sig selv i fødderne.. han slikker meget på dem og bider ligesom negle.. har undersøgt dem for splinter og hvad der elers kunne være, men der er ikke noget at se. Jeg vil bare høre om der er andre der kender til "problemet" ?
Hilsen Heidi og Ollie

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 24-08-04 19:47

hvis det er en hund du mener, kan du bade dens poter i varmt vand med sæbespåner, det virker ihvertfald på min hund.

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 60 point
Dato : 24-08-04 19:48

Din hund skal formentlig have klippet negle. En anden mulighed er irritation mellem tæerne evt. som svamp. Kig nærmere efter.

Godkendelse af svar
Fra : olliebob

Dato : 24-08-04 19:53

Tak for svaret qfha.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-08-04 20:21

Det kan også være, den har allergi. Vores har allergi og det udarter sig bl.a. som kløe og nogle gange svamp mellem tæerne. Det gør, at hun meget tit ligger og gnaver i dem. Nogle gange så hårdt, at man skulle tro, hun havde et kødben.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-08-04 13:16

Hej, Heidi og Ollie.

Potesvamp giver rødme og hudløshed mellem tæerne. Det kan holdes nede ved at dyppe poterne i en atamonopløsning.
Men skal det kureres helt, -eller er det neglesvamp, så skal man til dyrlægen.
Ved neglesvamp kan neglene være misfarvede (mørke). Det er jo rimeligt nemt at se på en golden.
Når Silke (Golden 2½ år) har problemer, får hun badet sine poter med noget, der hedder "Imaverol vet." fra dyrlægen. Det er ret effektivt mod både negle- og potesvamp.

Og ja. Det kan også være allergi....... Lad os håbe, at det bare er svamp.

Kommentar
Fra : olliebob

Dato : 25-08-04 19:54

Hej Birgitta
Hmmm.... Ollie´s negle er altså mørke/sorte og har altid været det. Der er ikke nogen unormal hårvækst eller misfarvninger at se.
Jeg prøver at holde øje med ham og sige nej når han gør det, det ser indtil videre ud til at virke, det er heller ikke fordi han gør det konstant, men nu har jeg haft ferie i et par uger og har lagt mærke til det og kom til at undret mig over hvorfor han gjorde det... bliver han ved så må jeg snakke med dyrlægen, han skal alligevel snart vacineres.
Hilsen Heidi og Ollie (som lige har været i bad, og bestemt ikke er glad for sin mor )

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-08-04 14:07

nnnåh, jeg har lige kikket på Silkes negle en gang mere. De er absolut blevet lysere efter at vi har badet dem med den der Imaverol. Før havde hun flere negle, der var mørkebrune på den ene halvdel og lyserøde på den anden halvdel.. -delt på langs. Men nu er alle neglene lyserøde med lidt spættet brunt oppe ved poten. En enkelt negl er svagt brun på den ene halvdel. Jeg tænkte ikke over, at hendes tofarvede negle ikke var naturlige.
En anden ting er, at mens hun havde neglesvamp, så var det som om hendes negle let kom til at "flosse" lidt. Jeg forsøgte at klippe dem tit for at holde dem korte, men det gjorde ingen forskel. De problemer har vi faktisk ikke mere.

Stakkels Ollie.. Så har I heller ikke fundet en hundeshampoo uden parfume? Silke og jeg fatter ikke, hvorfor hundeshampoo skal være parfumeret. Når hun bliver vasket, så skynder hun sig altid at rende ud og finde en rævelort eller en rådden fugl til at overdøve parfumen med..

Kommentar
Fra : olliebob

Dato : 29-08-04 14:36

Det er ikke fordi der er parfume i hans shampoo, for jeg vasker ham bare i Neutral body soap
( håber ikke at dette starter et kæmpe ramaskrig !) nej han hader simpelthen bare at være i bad. hvorimod det bedste han ved er at komme ud og svømme.
Det første han gør er også at løbe ud på græsplænen og rulle vildt rundt mens han rigtig gasser sig. ja han slår nærmest kollebøtter af bare glæde for at være sluppet væk fra den slemme bruser

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-08-04 17:03

Jeg ved ikke, om jeg har været specielt heldig, men de sidste 2-3 hunde jeg har haft, de har alle elsket at brusebade. Ham jeg havde sidst (Ramses II, -berner)skulle shampoes 2 gange ugentligt med specialshampo, så selv indsæbningen var han ganske begejstret for. Jeg satte mig i undertøj på en plastic-kasse og brusede ham igennem mens jeg fortalte ham hvor dejligt det var at få bad sammen, og så sæbede jeg ham ind og nulrede ham i det 10 minutter, som shampoen skulle sidde i og fortalte ham hvor lækker han blev. o.s.v. Men man er nødt til at kunne lide det selv for at lyde overbevisende. Og jeg har altid syntes at det var rart og hyggeligt at bade med min hund. (undtagen efter aftenturen, hvis Silke har rullet sig i en rævelort)
Silke går selv ud på badeværelset og beder om brusebad hvis vi har været ude i pløret vejr.

Jeg ved ikke, om du vil kalde det et "kæmperamaskrig" at jeg lige hvisker noget om, at Ollie måske ikke kan tåle den shampo, I bruger... --Måske har du ikke fået skyllet al sæben helt af, fordi han ikke er så vild med at bade...

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 15-09-04 20:48

Hej Olliebob

Ja, det kan være fysisk. Men meget ofte skyldes neglebidning og negleslikning noget helt andet, nemlig understimulering, stress mv. altså, psykiske årsager. Det med at bide negle er en af de typiske stereotypier man ser hos hunde - efter halefangning.
Bare så du kan have det i baghovedet, hvis din dyrelæge udelukker alt fysisk!

Stereotypier skal stoppes med det samme. Hvis din hund bliver ved med det, vil jeg foreslå dig at kontakte hundepsykolog Lone Greva på www.hundecentret.dk

Venlig hilsen - og held og lykke - Vildskud