/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
nu dur den slet ikk
Fra : alabama
Vist : 421 gange
310 point
Dato : 24-08-04 16:13

jeg fik af vide. Da jeg var her inde sidst, på grund af at jeg havde start problemer, at jeg skulle rensen min karbu... me nu gider lortet slet ikk at starte......??????????????

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 24-08-04 16:14

det er en k50

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 24-08-04 16:17

goddag goddag.. vi har en kæmpe opgave som skal løses her på kandu omkring en k50'er check lige det her http://www.kandu.dk/dk/spg/46635 så kan det være du for nogle gode idér til hvad der kan være galt..

mvh mikkel jensen

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 24-08-04 16:27

Prøv med nogen nye tændrør, eller i det mindste sørge for at de er rene. Men det har du sikkert undersøgt, da det nok er det første sted man undersøger hvis man har en gammel bil eller knallert som ikke vil starte.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-08-04 16:43

Hvad nu?
Er der ridser i skyllekanalen?De går da ikke væk hvis den bliver honet.
Sidst jeg fik lavet en cylinder, kostede det ca.600kr med nyt stempel.
Det er nok lidt svært at komme med forslag til hvad du skal gøre med din cylinder uden at have set den.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 26-08-04 10:02

har prøvet alt.... det startede med at den godt kunne starte, men så senere gad slet ikke at starte. Og nu har jeg fundet ud af at der ligger benzin, nede ved krumtappen, så jeg regner med det bare er en simering der skal skiftes.. eller hvad????.... men kan stadig ikk finde ud af hvorfor den ikk vil starte..... hjælp??????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-08-04 15:23

Benzin nede i krumtappen, kræver jo en udluftning med fjernelse af tændrør, bundgas, lukket benzin, og træde kickstarteren 50 gange.
Så sættes tændrør i igen og der prøves start, stadig med lukket benzin.
Karburatoren svømmer over, på grund af defekt/beskidt svømmernål (Den der trykkes op af svømmeren, nede i svømmerhuset)
Det har intet med simmerringe at gøre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 26-08-04 22:03

jamen der ligger ikk kun benzin nede i krumtaphuset... der ryger med krumtappen, med om til svinghjulet, så spolerne bliver svøpet helt ind.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-08-04 22:18

Ja men det er ikke simmerringenes skyld at din karburator har lavet oversvømmelse, det er dens egen.
Utætte simmerringe, udlufter derimod krumtappen, så blandingen bliver tyndere.
At simmerringene nok er lidt slidte, og ikke kan tætne for en fyldt krumtap, er en anden sag.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 27-08-04 22:43

okai... men fandt ud af at den simmering, der sad i var beskadiget....så satte en ny i... men jeg har lige haft karburatoren skilt helt ad og blæst igennem.... så den burde virke.. svømmeren er ikk beskadiget fandt jeg ud af.... men den vil stadig ikk starte helt... det er som om den lige er tændt i et splitsekund.. fordi den slår igen på kickstarteren. og efter jeg har givet den bundgas, og tråt et par gange på kickstarteren, siger den en eller anden lyd nede fra karburatoren. det er som om den suger efter luft. hvad kan det være??????????? :D :D :D :D

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-04 00:27

Hvis den slår igen, er der kun en fejl der kan gøre dette, og det er hvis tændingen står forkert.
Det vil sige den tænder alt for tidligt før top.
Så enten er noten til magnetsvinghjulet revet over, eller bagpladen hvor platiner og spoler sidder har forskuppet sig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 28-08-04 03:26

Når du har haft skilt din karburator at og renset den kan du tro der skal trædes . Der går nemlig en rum tid inden der er fyldt med fuel og tryk på, som pallebhansen er inde på... 50 gange på kickstarteren lyder ikke usansynligt.. Og som han skriver, husk at lukke for fuel, ellers er det skruen uden ende..

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 28-08-04 13:40

okai... prøver jeg lige.... men kan det være den ikk for luft nok med ind fra karburatoren?????

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 28-08-04 13:43

øhhh... skal bagpladen sidde helt lige??... for det gør den ikk.... men noten er ikk blevet revet over... det er jeg nemlig meget opmærksom på, for jeg havde et problem med det før i tiden....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-04 14:42

Hvis du mener om skruerne skal sidde midt i de aflange spor i bagpladen: Det er knap så væsentlig, jeg tror nok den er født til at sidde i midten, men hvis man kører med tun, og dermed med mange omdr. skal ankerpladen drejes noget i den modsatte retning af hvad svinghjulet løber. Men den skal nok stadig kunne starte i alle stillinger.
Platinerne, skal jo være åbnet 0,3-0,4 mm, der hvor de er mest åbne, og det svarer til tænding 1,4mm før top.
Men få den nu først udluftet, og hvis den så kan starte, er tændingen nok i orden, og tilbageslaget må så skyldes det der kaldes vædskeslag. Det vil sige at der kan komme så meget vædske oven på stempelet at det ikke kan gå i top.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 28-08-04 17:37

det har jeg prøvet... og så duede den godt.... i lidt tid.... efter jeg havde samlet den startede jeg den der gik det fin, men efter en halv time gad den ikk starte.... kan det skyldes det benzin der ligger i krumtaphuset????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-04 18:11

Nej, det kan det ikke, det er udluftet første gang den har gået i et sekund.
Når den har været startet, må vi formode at tændingen er i orden.
Du har stadig et karburatorproblem, og skal have skruet bunden ud på den, for at rense alt med trykluft.
Og så skal du med åben benzinhane, løfte svømmeren forsigtigt op, for at se om svømmerventilen lukker helt tæt, ellers vil den jo blive ved med at dryppe når benzinhanen er åben, lige indtil hele karburatoren løber over, og det løber ind i cylinder/krumtap.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 28-08-04 21:03

har blæst de igennem med, en kompressor det gjorde jeg igår..(før den var startet) og jeg har prøvet at se om den løb over ved at lade, være med at sætte den fast i første omgang, og sætte benzinen igang.... og der løb det ikke over..... men det kan jo kun være karburatoren ikk???? så jeg prøver lige at gøre det du sage......

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-08-04 21:41

Ja det kan kun være kaburatoren, som regel svømmernålen hvor benzinslangen sidder på. Hvis der er skidt i den, vil den nogle gange stå åben, og oversvømme.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 29-08-04 21:45

okai.... er nu helt sikker på det er karburatoren..... fordi da jeg pillede den af legede jeg lidt, med den... hældte lidt benzin ud... og vupti den vikede igen... men så ville jeg prøve at starte den igen... for jeg kan huske sidste gang at den ikk ville, starte efter en halv time, ca.... og ganske rigtigt det ville den ikk.... men karburatoren, løber ikk over, har prøvet at tage den af og se om den løber over.... det gør den ikk.... men det kan jo kun være svømmenålen, der problemet så ikk???????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-08-04 22:03

Ja det kan faktisk kun være svømmernålen, eller det der trykker den op for at lukke.
1. Jeg kan ikke lige huske om der er et ophæng, der vipper, 2. eller svømmeren direkte trykker op på svømmernålen.
I det første tilfælde, kan ophænget være bøjet (Af dig), og i begge tilfælde, kan svømmeren være utæt, det kan hurtigt konstateres hvis der er benzin inden i svømmeren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 30-08-04 12:18

det er en der vipper.... men den går fint, og rent ind på så jeg tror ikk den er skæv

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 30-08-04 20:15

har snart tjeket den svømmer 500, gange der er ikk en skid i vejen.... og har blæst alt igennem.... men der er et eller andet i vejen....MEN fatter bare ikk hvad

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-08-04 20:22

Nej lad os ikke håbe den er blevet bøjet i ophænget, da svømmerhøjden så bliver ændret.
Når man så trækker hængsel eller lign. af, så svømmeren kan tages af, så kan man pille svømmernålen af og skifte den eller rense hul mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 31-08-04 09:45

Afmonter karburatoren, derefter tilslut benzin rør. Hold karburatoren lige og åben for benzinen, hvis der løber benzin ud af karburatoren, er det svømme ventilen der ikke lukker. At den ikke lukker kan der være flere grunde til.
De fleste er nævnt.

Hvis der ikke løber benzin ud, så skal du udføre hældnings testen hvis du har Sidestøttefod. Det forgår på den måde, at mens du holder karburatoren, Læner (Hælder) du karburatoren I den vinkel den vil ha hvis den var monteret på motoren, I den retning og vinkel den vil ha hvis knallerten står på Sidestøttefoden. Hvis der så løber benzin ud da har du forklaringen på hvorfor krumtap huset er fyldt med benzin.

Så er ?. Kun du tilade dig at ha åbnet for benzinen mens den stod på Sidestøttefod, før du rensede karburatoren eller ikke. Hvis ja da skal svømmeren justeres på sådan en måde at den lukker 1 mm tid tidligere en før.

Derefter udføre du hældnings testen igen, og justere igen osv….. Til det ønskede resultat er opnået.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 31-08-04 21:30

kan den bare ikk starte, fordi der er benzin nede i krumtaphuset?????

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 31-08-04 22:57

Der er for meget benzin I forhold til luft, Hver gang stemplet køre en omgang drukner den, Du vasker nærmest tændrøret hver gang du prøver at starte den.

Den skal tømmes:

Du skal bruge noget benzin Slange samt en plastic flaske, gerne en tom opvaskemiddels flaske eller ligende, Du skal så på en eller anden måde monter benzin slangen på flasken, så flasken kan benyttes som pipette. Resten er surt arbejde, Resterne der ikke kan fanges med flasken, kan blæses ud med tryk luft.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 01-09-04 01:04

Må jeg spørge hvor i landet du bor... Er det tæt på Aalborg er jeg villig til at kikke på din maskine. Den er ikke nem med alt det der er prøvet.

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 01-09-04 17:06

jeg bor i en by der hedder, Hedensted...... det er et pænt langt stykke fra Aalborg

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 01-09-04 17:22

Jeg har værstedsmanualen og ledningdiagrammet liggende.. Var det noget?.

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 01-09-04 18:09

hej aalborg kan jeg få en ledningdigram
du har snakket med mig på http://www.kandu.dk/dk/spg/48428

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 01-09-04 21:05

ja tak, Aalborg...det vil jeg meget gerne,,,,:D.D.D.D.D:D:D:D:D

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 02-09-04 21:54

jeg kan kun sige det er dejligt med sådan nogle flinke mennesker :D

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 02-09-04 23:08

Det kan du såmænd godt (Mail), så kan du prøve at tjekke dette og ikke mindst få løst dit problem... Point ?...

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 03-09-04 12:32

kunne jeg låne/få et ledningsdiagram noget er galt med mit ledningsnet Aalborg min mail er tokemalm@hotmail.com

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 03-09-04 13:19

Hey Aalborg, min mail er okholm.klima@get2net.dk..... så du lige kunne sende det der......på forhånd tak

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 03-09-04 13:22

Okai jeg har haft taget, min karbu af...... og lavet den der hælde test.... og ganske rigtigt den kunne ikk holde på benzen.... og svømmeren er der ikk noget i vejen med.....kan der være noget der er utæt??????

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 03-09-04 13:43

Hvis du holder karburatoren lige og der løber benzin ud, er det fordi svømmeren ikke lukker for benzinen nå svømmehuset er fyld op, Du skal kontrollere at svømmeren trykker på lukke ventilen, Hvis den gør det kan det være at du skal justere det lidt så den trykker på ventilen lidt før... Har du observeret løber nogle benzin ud af samlinger eller er det ud af luft siden eller indsugnings siden. Hvis det er en samling skal der skiftes en pakning, ellers skal du justere svømmeren. I de fleste tilfælder gøres det ved at forsigtig bukke den plade der trykker på benzin ventilen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-09-04 16:29

Benzinstanden i svømmerhuset, skal jo stå i en ganske bestemt højde, og hvis svømmerhængselet ikke er blevet bøjet, er den jo som den skal være, dog kan benzinstanden stige hvis svømmerventilen er utæt. Men så kan man jo bare udskifte denne.
Hvis man sænker benzinstanden i svømmerhuset, vil motorens vaccum ikke kunne suge benzinen op af strålerøret, eller
motoren vil gå ujævnt.
Hvis benzinen løber over og ind i krumtaphuset fordi knallerten står meget skrå på en sidestøttefod, så er det sidestøttefoden der er alt for skrå, og det kan motoren jo ikke gøre for. Så må man lade være at bruge sidestøttefod, eller rette den, eller huske at lukke for benzinen hver gang.
PS: Der er afsendt el-diagram til Aprilla_Crew & alabama
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 03-09-04 17:38

mange tak...men har allerede et el diagram....:D.......... hmm et helt andet problem er at tænstiften ikk altid gnister...hvad kan det være????....jeg kan nemlig ikk finde fejlen......TIL PALLE... den støttefod jeg har.. den er ikk vild skrå, hvis det var det du troede.... den er meget normal

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-09-04 18:06

Hvis du har en mistanke til din kaburator løber over, når knallerten står på støttefoden, kan du jo måske dreje karburatoren lidt til den anden side. At den står lidt skrå når du kører på den, betyder ikke noget.
Når ellers motoren drejes rundt med et rimelig antal omdrejninger, skal der være gnist hver gang.
Problemet: Platiner, platinafstand, kondensator, tændrør, tændrørshætte, defekt tændingslås, defekt tændrørskabel, tændspole, fødespole, dårlige forbindelser, osv.
Tjek først tændrør (Udskift), dernæst skru tændrørshætten af og hold ledningen 1 cm fra stel, dernæst ses til platinafstand.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 03-09-04 21:26

ha.... nu har jeg prøvet....men det er underligt....jeg prøvede det der, med at jeg skulle holde ledningen, en 1 ud fra stel og så, træde på kickstarteren.... der var fin gnist... så putter jeg tændrør på, og så virker det ikk.... har prøvet med flere forskellige tændrør..... hvad er der galt????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-09-04 22:48

Den er let, det er simpelthen tændrørshætten, køb en ny den koster ikke mange basører.
NB: Der sidder en for-modstand i den, så den ikke generer TV mm, den ligner en lille sikring, med en fjeder i den ene ende, de ruster let i enderne, og giver så dårlig forbindelse.
Når du skruer en ny hætte på ledningen, så klip først 1 cm af ledningen (Hvis den er lang nok), og lad være at dreje hætten for mange gange rundt, da det er selvskærende skrue, der så skærer kobbertrådene i stykker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 04-09-04 10:18

ok det prøver jeg.... men har fundet ud af at den, ikke vil gniste hvis man stiller, på tændrøret... det er ligsom den ikk, generer nok strøm til at gnistre????

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 04-09-04 11:52

jeg har også prøvet at pille, tændrørshætten af, og skære, isoleringen af enden af tændkablet, og sætte det direkte på, tændrøret, men der afgiver den heller ikk altid gnist.... hvis den giver gnist sætter jeg jo tændrøret i.... men så vil den, ikk starte og så piller, jeg tændrøret ud igen, og det er så der den ikk vil gnistre, før efter lidt tid?????????????????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-04 12:21

Ja det er jo galt når du har prøvet med nyt tændrør, og endda direkte med tændrørskabelet.
Din knallert er jo lavet i forskellige versioner, og det er vel ikke sådan at du har skiftet spole eller svinghjulsmagnet til en forkert model, da nogle er i aluminium og andre med jernsvinghjul.
Svinghjulsmagneten skal jo gå meget (1mm) tæt på fødespolen.
Ny platinsæt og kondensator kan du jo skifte.
Men ellers kan fejlen jo også ligge i skidt mellem platinerne, tør fladerne af med sprit, stil den rigtige afstand.
Se efter at tændspolen (Hvor tændrørskabelet kommer fra) har ordntlig stelforbindelse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 04-09-04 18:04

Der var da liv I den før DU rensede karburatoen???. Har Du tømt Krumtabhuset???. Er Karburaren tæt nu ???.

Mv.
Peter Jensen.

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 05-09-04 13:35

har fået den ud at køre nu.... hold kæft den trækker godt, efter sådan en amgang den lige har fået...... men nu skal jeg have lyset til at virke.... men min forlygte og baglygte vil ikk lyse på samme tid... for så lyser forlygten ikk

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 05-09-04 13:42

Det med lyset må du lige beskrive lidt mere detaljeret, og er det noget Du skal ha Hjælp til.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : alabama

Dato : 05-09-04 15:26

årøver lige at gå og rode med det først, og se om jeg kan finde ud af noget

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 07-09-04 12:43

Hjalp det med Diagrammet?.