/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
udskiftning af indmuret spejl
Fra : hanny
Vist : 7162 gange
100 point
Dato : 23-08-04 21:13

Mit indmurede spejl på badeværelset er revnet. Det revnede da vi trykkede lidt hårdt på væggen 30 cm. ved siden af, for at få en gammel skrue ud - usundt ikke?
Hvad gør man så for at få det ud af det hårde cement (eller hvad sådan noget fugemasse nu er lavet af) ?
Væggen er af gasbeton, og har desværre selv ret let ved at revne ( der er masser af grimme reparationer fra den forrige ejer).
På den anden side af "spejlvæggen" hænger køkkenskabene.
Hjælp!
Hilsen Hanny
P.s: Og har I nogen smarte triks til hvordan man får et nyt spejl puttet ind i hullet på væggen?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-08-04 21:30

"jeg ville starte med at smide noget salt over skulren"
en lille hammer og en fladmejsel til af få spejlet ud køb et nyt spejl i samme tykkelse/størrelse lip på væggen med en tandspartel samme måde som at sætte fliser op ef fuge med fugemasse

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-08-04 21:47

Hejsa

Du fjerne fugen uden om spejlet og banker den gamle spejl ned med fladmejsel
Pas på de små glas splinter...Husk derfor hansker og beskyttelses briller....

Det nye spejl opsættes med speciel "spejl silikone" da der ikke må være edikesyre i denne. Hvis du vælger forkert silikone vil du kunne se denne i spejlbelægningen efter få dage...

(Om lip kan holde ved jeg ikke.......)

Bagefter lægger du en acrylfuge i samme farve som dine øvrige fuger unden spejlet.

Det nye Spejl kandu få lavet med faset kanter og efter egen mål ved en glarmester.
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 110 point
Dato : 23-08-04 21:56

Efter din beskrivelse af hændelsen, tror jeg at der en noget uldent med din væg. Det er da galt, at den bevæger sig når du trykker på den. Gasbeton kan man ikke sådan bøje, så det må være en løs blok eller plade. Når du så endda har køkkenskabe ophænt bliver jag da nervøs for om de bliver hængende i længden.
Du skriver bare at det er gasbeton ikke om det er etagehøje elementer (kun lodrette fuger pr. 60 cm.) eller gasbeton murblokke (19 x 59 cm med ca 10 mm mørtelfuge imellem) eller den er lavet af multiplader (40 x 60 cm). Multiplader limes sammen med G-lim. Jeg vil skyde på at det er en af sidstnævnte og måske er det gør det selv arbejde. (undskyld udtrykket) Disse plader skal 100 % fuldlimes, d.v.s. at der skal være lim på hele anlægsfladen mellem hver eneste plade. Jeg tor du skal lade en fagmand se på din væg inden du ofrer penge på et nyt spejl.

Normalt limer man spejle fast. Nogen vælger at bruge en fliselim og andre bruger silikonefugemasse. Hvis der er brugt fliselim/-klæb kender jeg kun en metode - hammermetoden.m Altså slå spejlet i mindre stykker. For at du ikke skal komme til skade vil jeg anbefale dig at anskaffe noget bredt tape og klistre på hele spejlet før du begynder. Er der brugt silikone, så kan man alt efter hvor godt det er gjort få noget ind under spejlet og prøve at få det lidt ud fra underlaget og se om du kan få f.eks en nedstrygerklinge ind bag ved og skære i silikonen. Husk også her tape på hele spejlet så du ikke kommer til skade.

Det nye spejl skal være egnet til opklæbning (alm. spejle kan ikke bruges til opklæbning). Køb spejlet ved en glarmester eller ved en VVS'er. Jeg vil anbefale dig at bruge silikonefugemasse og vælg en sanitets type der modvirker skimmel og mug. Påfør spejlet bagside langs kanten og lav et kryds i midten (som du ville gøre hvis du skulle lime et foto på papir). Kom ikke lim helt ud til kanten, så undgår du at få det ud i fugen. Pres let på spejlet så fugemassen fordeles og lad det sidde et døgn før du fuger omkring det med flisefuge. Det kan have tilbøjelighed til at synke og så kan du bruge et par små stifter til at støtte det.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 23-08-04 21:58

Hej.
Et velkendt problem, som jeg ofte har set hos kunder.
Der er desværre kun den "hårde" måde dvs. at iføre sig handsker og beskyttelsesbriller og så stille og forsigtigt at lirke spejlet af med en flad-mejsel el. lign. på.
Når du så (uden at have skåret dig) har fået det hele væk, skal du afrense væggen godt og grundigt og gøre den støvfri. (pensles med støv-binder).
Dit nye spejl skal du opklæbe med en speciel spejl-klæber (fugepatron), som ikke opløser dit spejl bagfra. Forkert klæber ses ved at dit spejl begynder at få små sorte krakeleringer bag ved glasset.
Et indmuret spejl vil på et eller andet tidspunkt begynde at slå revner hvis det ikke monteres med denne klæber, som kan modstå de bevægelser der altid vil være mellem to forskellige materialer. Du har jo en blød og bevægelig væg og et hårdt og "skørt" spejl.
God arbejdslyst!

Bjørn Sejersen (murer).

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 24-08-04 10:38

Ophængningen..det er meget meget vigtigt at du bruger syrefri silicone.. ellers opløser du bagbeklædningen af spejlet og vil med tiden få streger i spejlet.. ( altså fra bagsiden )
det er også meget vigtigt at de baner du laver med siliconen liger lodret. så kan fugten stige ud.
du skal kører banerne enkeltvis, ikke i en lang streg, for ellers lukker du jo bare toppen til så fugten er fanget..

Junior ( har arbejdet med glas i mange år )

Kommentar
Fra : hanny

Dato : 25-08-04 21:05

Hej alle!
Mange tak for alle de kloge råd.
Eneste tvivlsspørgsmål (bortset fra hvad min væg mon er lavet af. den er tynd og fra 1966) er nu, om det er ok at fuge med cementfugemasse ( jeg har en pose "Alfix"), eller det skal være akrylfuge, som Benjamin foreslår.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-08-04 22:04

Hej igen.
Jeg vil helt klart anbefale en Acrylfuge, da fliseklæb ikke kan optage så store bevægelser som du er udsat for i din væg.
Jeg garanterer at resultatet bliver godt og spejlet vil forblive helt fremover.
God arbejdslyst.

Bjørn Sejersen (murer).

Godkendelse af svar
Fra : hanny

Dato : 27-08-04 19:37

Tak for hjælpen alle ! Kan desværre kun uddele én portion point.
hanny