/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Vil ikke oplade batteriet.....
Fra : danda
Vist : 1916 gange
90 point
Dato : 23-08-04 20:04

Hej har et spørgsmål ang. min Suzuki Katana.. Den har det problem at den ikke vil lade batteriet.. Selvom jeg kører meget lange ture, er den akkurat lige så flad for strøm når jeg kommer tilbage igen, som den var da jeg startede.. Det vil sige at el-starteren ikke virker, og at blinklysene ikke virker... Er der nogen som ved hvad det kan skyldes, og evt. hvad jeg kan gøre for at udbedre fejlen....

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-08-04 20:12

Hvor gammelt er dit batteri??Måske det er stået af.
Dit lade relæ,kan også være skyld i historien.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : danda

Dato : 23-08-04 20:14

Nåå ja det skulle jeg måske lige have sagt... Batteriet er næsten helt nyt, og jeg har haft det ovre i en anden scooter, og der virkede det fint... Har også tjekket sikringerne og det var heller ikke problemet... Er bange for det er noget mere alvorligt...

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 23-08-04 20:38

keld chack lige min suzuki k50 spg..

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-08-04 20:45

Er du sikker på du har spændt ledningerne ordentlig fast,ryk lidt i dem,og spænd efter.
Ellers må du få målt dit laderelæ igennem.Nu ikke bange,tingene ordner sig.Lad os høre hvad du finder ud af.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 23-08-04 20:50

Hej

Jeg kan kun andbefale at du får tjekket dit batteri, det tyder på at have aftjent sin værnepligt :)
Og husk at tjekke ALLE ledninger...

Mvh.
Mogens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-08-04 21:48

Det er let at tjekke laderen, for hvis forlyset bliver kraftigere fra tomgang, og med mere gas, så virker laderen.
Endvidere kan du sætte en bil-lader (Autolader) på, og se om blinklyset og starteren, virker.
Men lad være at oplade i mere end 5-10 min med den, hvis dit batteri er vedligeholdelsesfri, dvs. uden de 6 påfyldningspropper.
Se også efter vædske/syrestanden, på de alm. batterier kan du jo se om cellerne er fyldt der op til, hvor de skal stå.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : danda

Dato : 23-08-04 21:51

Har tjekket alle ledninger, og har haft batteriet ovre i en anden scooter, hvor det virkede perfekt, så det burde ikke være det som kunne være problemet... Hvordan tjekker man lade relæet???

Kommentar
Fra : danda

Dato : 23-08-04 22:23

Ok det prøver jeg så lige i morgen, det der med at tjekke om lyset bliver kraftigere...
Har ladet mit batteri op, og blinklyset og starteren virker, problemet er bare at det stille og rolig løber tør, og efter et par dage er der ikke mere strøm på.. Det er jo lidt irriterende at man er nød til at lade batteriet op så ofte, så håber det kan lade sig gøre, at finde ud af hvad problemet er, og så løse det...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-08-04 22:42

Det er jo nok batteriet der er for dårligt, og hvis det er helt opladet, skulle det kunne klare ca 10 startforsøg, hvis ikke, er det defekt.
Du har måske noget der står og bruger strøm, feks. alarm. Det kan kun ses, hvor meget "stilstandsforbruget" forbruget er med et amperemeter, men brug ikke amperemeter når du prøver at starte, da det nok ikke kan holde til det.
Hvis du har et amperemeter (Voltmeter med Ampereindstilling) skal det bruges på en speciel måde, ellers brændes det af.
Hvis du har alarm på, kan du jo prøve at deaktivere den. Og så se om der kommer en lille gnist når pluspolen tages af og sættes til igen, for så har du jo et stilstandsforbrug, som ikke må være der.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : danda

Dato : 24-08-04 10:00

Hvis jeg evt. skal tjekke alle ledningerne for at opspore fejlen, er der så nogen som ved hvor jeg kan få fat i et "ledningsdiagram" over min scooter altså en Suzuki Katana.Er jeg nød til at gå ned til en forhandler, eller er der en som kender et sted på nettet hvor man lige kan hente sådan en?????
På forhånd tak...

Kommentar
Fra : danda

Dato : 24-08-04 14:35

har forresten også tjekket om der kommer mere lys på når jeg gasser op, og det gør der. Det skulle jo så betyde at laderen virker... Hvad tror i så fejlen kan være??? Tror stadig ikke på det er batteriet den er gal med, for jeg satte mit batteri over i en anden scooter hvor det virkede upåklagligt... Håber i kan hjælpe...

Kommentar
Fra : danda

Dato : 24-08-04 14:35

har forresten også tjekket om der kommer mere lys på når jeg gasser op, og det gør der. Det skulle jo så betyde at laderen virker... Hvad tror i så fejlen kan være??? Tror stadig ikke på det er batteriet den er gal med, for jeg satte mit batteri over i en anden scooter hvor det virkede upåklagligt... Håber i kan hjælpe...

Kommentar
Fra : danda

Dato : 24-08-04 14:36

Har forresten også tjekket om der kommer mere lys på når jeg gasser op, og det gør der. Det skulle jo så betyde at laderen virker... Hvad tror i så fejlen kan være??? Tror stadig ikke på det er batteriet den er gal med, for jeg satte mit batteri over i en anden scooter hvor det virkede upåklagligt... Håber i kan hjælpe... Kan det evt være en løs forbindelse et eller andet sted, for den har da kunnet lade op før....

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 24-08-04 14:41

Som før skrevet :

Jeg kan kun andbefale at du får tjekket dit batteri, det tyder på at have aftjent sin værnepligt :)
Og husk at tjekke ALLE ledninger...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-08-04 16:59

Du kan jo sætte startkabler på fra en bil, og se om den så starter, husk + til + og minus til minus.
Det kan jo være den anden scooter ikke havde så meget kompression og derfor var lettere at starte.
Alt tyder på at du bare skal skifte batteri.
Når du kan lade batteriet op, og alt virker, så er det fordi der er for lidt kapasitet på batteriet, og du har ikke en hel masse gejl på der bruger strøm, vel?
Prøv at bytte batteri ned den anden scooter, så får du hurtigt bekræftiget, hvilket batteri der er dårligt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 25-08-04 11:14

Det er ikke batteriet der fejler noget, da det virker på andre maskiner, Sikringen har du kontrolleret. Der sider en Lade og spændings regulator, Har du mulighed for at kontrollere den. Kommer der veksel spænding ind og jævn spænding ud. Osv.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : danda

Dato : 21-09-04 23:41

har endelig fundet ud af hvad der måske kan være i vejen.... En jeg kender som ved (tror han ved) meget om knallerter osv. har sagt at det måske kan være noget som hedder en "ensretter" der er gået i stykker..... Ville bare høre om der var nogen af jer som kendte noget til sådan en... Personligt har jeg aldrig hørt om sådan en tingest, men kan det godt være fordi den er i stykker, at scooteren ikke kan lade strømmen ordentligt????? hvis ja, ved nogen af jer så hvor man kan købe sådan en, og evt. hvor meget man kan købe sådan en for?????

Håber i kan hjælpe...

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 22-09-04 00:04

Jeg har fundet en hos

http://www.dansk-scootertun.dk/

Vare nr. 3XA-01

Pris 139,00

En rigtig god pris.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 22-09-04 00:07

Jeg glemte at skrive at det er Ensretter, spændingsregulatoren og Lader I en boks.

Jeg nævnte den 25/8

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : danda

Dato : 22-09-04 11:46

Jamen alle de andre dele på min scooter er ikke tun dele, så er det ikke noget med at hvis jeg sætter sådan en på når nu det er en tun del, så vil den slide meget mere på de andre dele end hvis det var en almindelig del????? Hvor meget koster sådan en ensretter hvis den ikke er tun?????

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 22-09-04 12:27

en ensretter er ikke tun, men bare en ganske harmløs el-del.. den sørger bare for at strømmen kun går den ene vej, og ikke den forkerte vej.. det vil sige: at det er lig emeget hvor du køber den så er det ikke en tun del..

Kommentar
Fra : danda

Dato : 22-09-04 13:34

ok jamen så vil jeg da købe sådan en.... og mange tak... Håber bare det virker

Accepteret svar
Fra : rpje

Modtaget 90 point
Dato : 22-09-04 13:38

Den eneste grund til at jeg valgte det sted er fordi de dagsdato har den billigste. Dan også købe en hos Thansen men for omkring 300 kr. mere.

MV.
Peter Jensen

Godkendelse af svar
Fra : danda

Dato : 23-09-04 11:55

Tak for svaret rpje.