/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Støvsugeren "døde", kan den genoplives?
Fra : mulberry
Vist : 1862 gange
150 point
Dato : 23-08-04 19:56

Det er en Nilfisk compact. Et sted hvor jeg vander blomster for en,der er på ferie, var der lige noget grus jeg tabte, da støvsugeren stod fremme ville jeg lige støvsuge det op. Posen var imidlertid helt stoppet til, og da jeg ikke ville begive mig til at lede efter en ny et fremmet sted, tog jeg posen op og tømte det meste af skidtet i en affaldspose "manuelt", satte den i igen, støvsugede 1 1/2 minut, da den pludselig slukkede, chekkede den på flere stikkontakter og det var kun støvsugeren der var noget galt med.
Gode råd efterlyses. Hvad kan der være galt? Kan jeg genoplive den? Eller hvad ?

Accepteret svar
Fra : lillespir

Modtaget 160 point
Dato : 23-08-04 20:42

Hej Mulberry.

Jeg tror ikke der er nogen vej uden om ,du skal til at lede efter de støvsugerposer,
Har du kikket om posen er sprunget?
Har du tjekket filterne?
Hvis posen er sprunget , bliver du nød til at slæbe snabeldyret med hjem og støvsuge den grundigt.

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 23-08-04 20:44

Hvis folk tager på ferie og lader støvsugeren stå fremme kunne det jo være, at det var fordi der var noget galt med den. Havde det ikke være nemmere, at finde en kost og fejebakke, frem for at stå og bakse med at tømme en støvsugerpose. (det sviner jo noget så gevaldigt).

Det er muligt at der er en løs forbindelse et sted ;)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-08-04 21:09

Hejsa

Hvis den bare dør er der nok tale om en løs forbindelse i en kontakt eller ledningen er knækket enten ved en af stikpropperne - Jeg mener Nielfisk har stik i begge ender af leningen...
For at tjekket dette kan du tænde for strømen og forsigtigt trykke ledningen ind i proppen og se om den begynder at køre...

Hvis den gør skal du enten have en ny ledning eller klippet det deffekte stykke ud.

Hvis det ikke hjælper skal du have lidt prof-hjælp.

Om det du kan genoplive den ved jeg ikke - men du kan ikke puste den igang.... Der skal noget andet til.. smiler
Held og lykke

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-08-04 21:34

prøv at tjekke ledningen på hakker/mast

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-08-04 22:48

Det er sikker enten ledningen der er knækket, i en af enderne, eller kullene, der skal skiftes, men så skulle du kunne få liv i den lidt endnu, ved at give den et kraftigt slag.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-04 22:54

Det lyder som sådan et typisk nilfisk-løs-forbindelse-hvor-ledningen-sidder-i-støvsugeren-fænomen.
Hvis man mens ledningen er sat i stikkontakten, prøver at løfte lidt op i stikket i selve støvsugeren, plejer den at virke, indtil stikket af sig selv vipper ned igen.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-08-04 08:15

http://www.nilfisk-advance.com/Products/L1-91100/L2-92110/L3-93100/L4-94035/L5-1215/Introduction.aspx
-JorgenRos- jeg var også meget forsigtig, så det ikke støvede, holdt den inde i stor pose imens og vaskede grundigt hænder
og arme, kunne dog ikke lade være med, at tænke på, hvilke microber, der nåede at trænge gennem huden, ulækkert. Hvad jeg kunne have gjort fra start af gør jeg senere idag, -køber nye poser og prøver den anden adviserede førstehjælp
: at støvsuge den med en anden støvsuger, kikke filter og ledning grundigt efter om del er hel, hele vejen, og prøve at vippe ledningen ved tilslutningsstederne, og give den et slag for at hjælpe kullene.
Jeg skal nok holde mig fra at give mund til mundstykke.
Vender tilbage senere hertil og fortæller om noget har hjulpet..
Tak til alle indtil videre.
Ha en god dag.

Godkendelse af svar
Fra : mulberry

Dato : 24-08-04 14:21

Og pointne (påængne) går til : lillespir.
Der, hvor jeg ville lægge posten fandt jeg en ny pose, jeg havde taget min egen støvsuger med og støvsugede den der, hvor den gamle havde siddet, plus filteret, og satte den nye i. Jeg kunne ikke se noget hul i den gamle, men den havde det ikke godt, så meget hærget ud. Jeg kikkede hele ledningen i gennem, måske havde kattene tygget i den, så den var i stykker, men den så fin ud. Så prøvede jeg, at tænde og den "spinnede" og var glad eller også var det mig der var og meget lettet. Jeg havde ikke evne til at forstille mig, at det, at posen måske kunne være hullet, kunne få maskinen til at gå ud.
Lillespir dit svar hjalp, tusind tak for det.
Også tak til alle andre for jeres bidrag.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 24-08-04 14:35

Hej Mulberry

Det er altid en fornøjelse at kunne hjælpe.
Det glæder mig at snabeldyret fungerer igen,for så er du uden skyld i at den tabte pusten for altid.

Tak fordi du valgte mit svar.

Min mor havde en ny støvsuger, efter ganske få måneder "døde" den også.
Hjemmehjælperen anbefalede hende at købe en ny støvsuger.

Årsagen var at hjemmehjælperne havde "glemt" at tømme posen.

Forsat god dag. Hilsen Rita