/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Uberettiget P-afgift
Fra : sidal26
Vist : 1511 gange
50 point
Dato : 23-08-04 14:30

Jeg har i dag fået en p-afgift i Århus af Citi Service for at parkere hos en kunde jeg var til møde ved.

Jeg har fået p-afgiften fordi jeg, ifølge p-vagten, ikke havde en synlig p-skive. Men da jeg har en p-skive i forruden undrer det mig meget (og den var tilmed indstillet), og jeg ringer derfor til firmaet og klager. Her siger de at de vil behandle sagen i løbet af 14 dage - Hvordan står jeg stillet i denne sag?.
Hvem skal bevise, at jeg havde en p-skive (og hvis det er mig) hvordan gør jeg så det?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-08-04 14:41

De 14 dage er noget med at P-vagten skal indberette din bøde, men var jeg dig kontaktede jeg lige FDM for at høre. Jeg modtager som medlem af FDM deres mdr. blad og der skrives spalte op og ned om de s..%&¤%¤%% P-vagter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-04 14:53

Det er desværre dig der skal sandsynliggøre, at du holdt lovligt parkeret, og det bliver ikke nemt hvis det ikke er et sted der har krævet p-billet, så du har den som dokumentation.
Ellers vil det ved en evt. retssag, blive p-vagtens påstand mod din.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-08-04 14:59
Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 60 point
Dato : 23-08-04 15:11

Den skal du ikke betale...

Det er IKKE dig som skal bevise noget.
P-vagten skal bevise at du ikke har holdt lovligt. Alle P-vagte har et digital kamera som de bruger til at dokumentere at du ikke har stillet P-skiven korrekt.

Du skriver et pænt brev til dem omkring forholdene, og afventer deres svar. Du skal imellem tiden ikke betale bøden.

Enten siger det OK, og det var det
eller......................

De starter den store trussel maskine, men bare rolig.
Du kan ikke komme i RKI, medmindre du selv accepterer det.
Når de sender det første trusel brev, svarer du blot tilbage med en "indsiglese imod alle deres krav". Og du ikke accepterer deres krav, hvis de ikke kan fremlægge nogen form for dokumentation, på det brev skriver du så lige "kopi sendt til advokat XXX". Brevet sendes som anbefalet (trælse penge, men så er der ikke noget at komme efter)
Så lover jeg at de vil svare med at alle deres krav imod dig er "ophævet".
Eller også sender de et foto (eller andet bevis) på at du har parkeret ulovligt og du må betale.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-08-04 15:21

Du skal bare huske, at du SKAL lave en skriftelig klage.
Det at du har ringet og klaget, betyder intet og i princippet har den telefonsamtale aldrig fundet sted.

Du kan lige så godt først som sidst starte med at skrive det anbefalede brev som jeg nævner ovenfor.
Tag det som en trussel imod dig, og lad dem komme frem med beviserne, for det kan de nemlig ikke.

Som jeg lige læste op Europark's hjemmeside har de slet ikke digitale kamera endnu, det har alle de "offentlige" P-vagter.
Bare husk ikke at betale noget før DE har bevist at du har parkeret ulovligt.
Skriver de til dig om nogle krav, afviser du dem. Så længe du skrifteligt har afvist deres krav, kan de ikke føre dig i RKI eller på nogen anden måde røre dig. De kan true fra nu af til de falder om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-04 15:30

Angående : Komme i RKI medmindre man selv accepterer?????????

Hvis man af et firma bliver registreret som dårlig betaler, kan de sætte en i RKI hvad enten man vil det eller ej. Det bliver man nu ikke spurgt om.
Ellers tror jeg nu ikke der var nogen registreret der overhovedet.

Kommentar
Fra : Ladamm

Dato : 23-08-04 15:44

Jeg er også bange for at i lige netop dette spørgsmål, er det det man kalder omvendt bevisbyrde, nemlig at man selv skal bevise at man er uskyldig og ikke de andre at man er skyldig.

Tja, og det er ret svært for dig at bevise... Hvis de bare er lidt fornuftige kan man jo vise dem hvor p-skiven sidder, men hvis de vil være urimelige kan de jo altid påstå at den har du lige sat op...

Men du kan du være heldig at de er flinke

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 23-08-04 17:18

Ud fra hvad I siger lyder det sgu som om jeg skal skifte branche og starte et p-vagt firma, og så bare opkræve afgifter uden de parkerede biler egentlig har gjort noget, for hvem skal lige bevise de ikke har parkeret ulovligt - åbenbart ikke vagtfirmaet

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 23-08-04 18:35

Man kan godt komme i RKI uden at blive spurgt, (man bliver aldrig spurgt), men ikke uden at man bliver underrettet om det. Se det er noget helt andet.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-08-04 20:30

Franksp. Det er rigtigt, men man kan til enhver tid komme med en indsigelse imod at komme i RKI. Er er man ikke i en position/situation til dette må man jo desværre acceptere at komme i RKI.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-08-04 20:35

Læs lige dette indlæg fra familie advokaten, det er DEM som skal løfte bevisbyrden, som jeg nævnte tidligere.
Alt det andet DE skriver er kun for at skræmme folk,
Det samme gælder med hensyn til RKI, det er også ren skræmme kampagne. prøv gå ind og læs på RKI.dk

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-6 00/b600-259.html

Jeg har også selv kæmpet en kamp, som jeg har beskrevet ganske kort på min hjemmeside, måske kan det hjælpe dig sidal.. http://www.thulinsite.dk/tiscali.htm

Håber du kan bruge min erfaring, du skal ikke lade dig skræmme af hvad de skriver med RKI og advokat osv. det er bare bluff, men 98% hopper på den og betaler af frygt.

Godkendelse af svar
Fra : sidal26

Dato : 31-08-04 19:43

Tak for svaret thulin. Jeg afventer svar på min klage til firmaet

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 31-08-04 20:31

Lad os høre hvad de svarer....