/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
katteteritorie - hvor langt går de væk?
Fra : smoelfemor
Vist : 4004 gange
200 point
Dato : 23-08-04 13:00

Vores hunkat er forsvundet. Hun har været væk siden i går middags - siden har vi ikke set hende. ALdrig før har hun været så længe væk, så jeg er rigtig rigtig ked af det og bekymret. Har kaldt og kigget efter hende flere gang rudnt i kvarteret, men uden held. Jeg kan dog ikke klare uvisheden - hvor er hun. Fordi vi ikke har fundet hende påkørt er det jo ikke ensbetydende med hun ikke er det. Hun kan gemme sig, eller være påkørt et sted vi ikke har ledt. Hvor langt væk skal vi lede????? - hvor langt væk går de når de færdes ude?????. Hun er steriliseret. Vi har sat sedler op og meddelt katteregistret at hun er savnet

Vi har 2 andre katte, hvor af den ene er hendes bror - han går bare hvileløst og kigger efter hende. Igår havde vi en del gæster og hun stak af da de kom...Hun er ikke meget for fremmede og uro. Hvis hun har gemt sig pga dem vil hun så komme tilbage snart????? - Hvor langt væk skal vi lede efter hende????

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 210 point
Dato : 23-08-04 13:11

Hej smoelfemor.
Stakkels dig. Det er simpelthen stygt, når "de små" forsvinder. Men der er håb endnu. Hun kan være blevet lukket inde i et skur eller en garage. Bed naboer og andre i nærheden om at tjekke efter, om hun er blevet lukket inde. Vores den gamle blev gentagne gange lukket inde i naboens garage. Det var først, da jeg holdt op med at bekymre mig om at hun ikke kom, at hun var kørt ned.
Er øreregistreringen til at læse, eller er den utydelig?
En steriliseret kat render normalt langt væk fra hjemmet. Er der andet end gæsterne, der har generet hende?? Er der sket nogle forandringer i hverdagn for hende?
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-04 13:11

Jeg tror snart din kat kommer hjem igen. Det er meget normalt, at de kan gøre sig usynlige i den forbindelse du nævner.

Det andet spørgsmål, hvor langt kommer katten omkring??
Det er meget forskelligt, nogle katte har et område på flere kilometers radius, hvor de færdes hjemmevant.
Men det skal så siges, at der ofte ikke skal meget til før katten bliver afledt fra sit spor, evt. jaget af hunde eller andre katte, og så kan de ikke finde hjem.
Jeg har selv haft en kat der var væk i 4 mdr. her i år.
Jeg var så heldig at finde ham på et internat hele 80 km. fra hvor jeg bor. Der var han blevet leveret ind efter at have tosset omkring i knap 4 mdr. uden at kunne finde hjem. Men han var indfanget max 5-6 km. fra hvor jeg bor.

Men hvis din kat ikke dukker op snart, er det en god ide at efterlyse den . Sæt evt. plakater op i nabolaget og lokale butikker.
Eller efterlys den på nettet, der er flere muligheder hvis du søger på: efterlysning af katte.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-04 13:12

Sorry, det havde lige undgået min opmærksomhed,at du allerede har efterlyst katten

mvh dova

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 23-08-04 13:12

Det er meget svært at sige. Hvis katten er vant til huset og sine mennesker, kommer den normalt i løbe af en eller 2 døgn tilbage. Hvis den ikke er vant til at strejfe rundt, kan det være, hun er løbet vildt og ikke kan finde vejen tilbage. Vi også havde en kat som indimellem forsvandt for en hel uge men så kom den og skældte os ud, fordi hun havde savnet os. katte er mærklige vesen. Hvis den skulle være påkørt, vil Falck i hvert fald se efter markeringer (tætovering eller chip) og så informere jer hvis det var dem, som sammlede den op. Hvis det var andre mennesker som har set eller fundet den, kan man bare håbe, de ringer. Men desværre findes der stadig mennesker, som fanger katte og sælger dem som forsøgsdyr. Håber på det bedste. Der findes ingen retningslinie hvorlange du skal vente. På en af vores hankatte venter vi siden får sidste år. Den har før været væk i 2 - 3 måneder, men denne gang tror vi ikke, vi ser den igen. Håber i snart bliver genforenet.
hilsen
Ulrich

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-08-04 13:13

UPS. der skulle have stået: en steriliseret kat render normalt ikke SÅ langt væk fra hjemmet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-04 13:22

Nu er der selvfølgelig forskel på hvordan kattene lever til daglig.
Men Jette, en steriliseret/kastreret kat kan sagtens finde på at gå langt omkring,
Jeg har 5 stk, og det er ikke unormalt at et par af dem somme tider er væk flere døgn af gangen.
Men de er så vant til at være ude helle tiden, hvor en kat der mest er inde vil være lidt mere på "herrens mark" når den kommer hjemmefra.
Men smoelfemor, en anden måde katte kommer hjemmefra, er desværre hvis de kan finde et gemmested under en bil.
Vores nabokone prøved for år tilbage, at have katten med til købmanden siddende under bilen, på en strækning af 6 km.
Da hun kom ud til bilen igen. så hun katten hoppe ned på vejen, og kunne heldigvis kalde den til sig.

Men jeg håber ikke det er sket med din kat, og at den snart dukker op igen

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-04 13:31

Man behøver jo ikke at male fanden på væggen! En kat har jo et naturligt jagtinstinkt og er osse nysgerrig! Det er såmænd bare et lille strejftog hun er ude på! Så cheer up! Hun kommer hjem når hun er rigtig sulten, og savner jeres selskab!

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 23-08-04 14:33

Jeg forstår dine bekymringer; men de er sikkert grundløse.
Hun er sikkert blevet sur over dine gæster og er gået på opdagelse i nabolaget. Vores steriliserede hunkat gør somme tider det samme og selv om man jo bliver urolig, er det altid endt med at hun er dukket op igen - håber det samme sker for dig!

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 23-08-04 14:33

P.t. mejer og tærskes der rundt omkring (om du så bor i nærheden) Musene fiser rundt og er et let bytte for en legesyg og lækkersulten kat. De kan godt komme et stykke hjemmefra og det er rigtigt at hvis de har forvildet sig for langt udenfor deres normale territorium, så kan de få besvær med hjemturen, men prøv med lidt is i maven et par dage endnu, og efterlys den hos naboer ol. Kør på cykel og bare kig, det er beroligende, for så gør man da noget!!! Skriv når kræet er hjemme igen for jeg føler med dig.
Pøj... La.

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 23-08-04 14:57

Vi har både kørt og cyklet rundt flere gange...men der er intet syn af hende. Håber virkelig at hun bare står der lige pludselig i aften og at der ikke er sket noget men at hun bare er blevt sur over gæsterne igår. Hun har tydelig øretatovering i begge øre . Ved godt jeg bør tage de tlidt mere roligt, men hun beyder noget helt specielt for mig....Håber hun finder tilbage

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-08-04 15:00

Jeg håber inderligt, hun snart kommer. Jeg kan lige sætte mig ind i, hvordan du har det.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : smoelfemor

Dato : 24-08-04 21:44

Tak for svaret Jernladyen.

Vores missepige er heldigvis kommet hjem igen...mandag aften kl 23.30 stod hun pludselig der som om hun aldrig havde været fæk og fundt af foragt for vores ekstra varme velkomst - Hun syntes sikkert di er de mærkeligste mennesker hun har ejet...meeen der er glæde i det lille hjem

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 24-08-04 22:12

Det er ja godt, at missen er kommet tilbage. Jeg glæder mig sammen med jer.
hilsen
Ulrich

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-08-04 22:38

Hej smoelfemor.
Det var vel nok dejligt. Og så er det jo nok lige der, man ønsker de små monstere kunne tale, så man kunne få at vide, hvor hun havde været, og hvad hun havde lavet. Og man får lyst til at spærre hende inde, så man er sikker på, hun ikke kommer galt af sted.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-08-04 23:15

Jep det var jo det jeg sagde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-08-04 00:07

Hej
Jeg er glad for at høre, at misser er kommet hjem igen

mvh dova