/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Justering og vedligeholdelse af skivebre~
Fra : Jonn87
Vist : 3291 gange
32 point
Dato : 23-08-04 11:07

Hvordan justere jeg min skivebremse?
og hvordan fjerner jeg pivelyden når jeg bremser?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 42 point
Dato : 23-08-04 11:17

Jeg fraråder altid, at rode med den slags selv hvis man ikke har fået tilstrækkeligt kendskab til hvordan bremserne virker og arbejder. Det er helt utilstrækkeligt og uforsvarligt at rode med hvis man som minimum ikke har fået vist hvordan tingene håndteres og hvad der kræves.
Dit spørgsmål røber stor mangel på viden om bremsernes funktion og derfor vil jeg ikke vildlede dig med en forklaring, der slet ikk ekan blive god nok når man ikke ved hvilken type bremser der er tale om.

Mvh.
Bjarne (fhv. automekaniker)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-08-04 11:19

P.S.! Du skal have tingene vist i praksis for at det kan blive godt nok.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-04 11:23

Skivebremser "justeres" ikke - de er selvjusterende.
Piberiet lyder som forkert montering/forkerte R-dele.
Lad en mekaniker undersøge dine bremser - måske skal der også 2 nye skiver på.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-08-04 11:52

Skivebremser "justeres" af bremsekaliberen i forbindelse med normalt slidtage på bremseklodsen.
Bremsekaliberen kan dog ruste faste og således opstår skævbremsning og uens bremsetryk.

"Pivelyden" du nævner er jo et vidt begreb, men kan skyldes bremsestøv eller manglende afledning af varme fra bremserne.

Lad en proff. kigge på det. Med uoriginale dele og et værsksted som feks. Bilkvik behøver det ikke blie dyrt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-04 12:42

Bare defragmenter dit windows og afinstallerer dine lyddrivere så kører det igen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-08-04 13:44

...eller sagt på en anden måde husk at skrive dine spørgsmål i den rigtige kategori.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-08-04 13:55

Jeg skal højde-justere i breddens længderetning, min afslapningdisp på luftballonen inden ferien til Storebæltslillebroen, er der nogen her der ved hvordan jeg skær den.?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-04 15:57

Bortset fra alle disse morsomme mennesker, så bør du nok lige få en til at hjælpe dig med dine bremser. Har du monteret dine klodser forkert, kan det blive noget rigtigt skidt hvis bremsen pludselig strejker.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-08-04 17:21

ja, ja, emesen, alle os der OGSÅ har svaret seriøst foreslår jo netop også at Jonn87 benytter en autoriseret.
Bremser og styrtøj skal man ikke spøge med... Det kan være surt sparet penge.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-04 17:24

Yes - det var såmænd også bare for endnu en gang (som i andre) at råde til faghjælp.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-08-04 17:29

Topdollar der, men lidt humor ska´man da ha´ lov at have. Eller blive livet sku´ for surt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-04 17:35

Nemlig...................

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 24-08-04 15:04

Jeg gidder ikke at betale penge for det, vil hellere selv lære det!
Her kan i se bremsekaliberen på min piaggio NRG mc3: http://rll.dk/jonn/bremse.jpg

Vil det ikke fjerne pibelyden hvis jeg smører skiven og kaliberen med WD-40 "smøremiddel"??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-08-04 15:13

Jonn87, hvis du fra starten havde fundet den rigtige kategori ville det have været nemmere at overskuer situationen. Der er skivebremser på både biler, MC'ere og skrallerter.
Find en gut der har styr på det der og lær det af ham.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-08-04 15:17

Vil du lære det selv,? så Jo, kom du bare smøremiddel på skiven, hvis du da er træt af livet... Så kan Hoggen jo ikke bremse, Får nu en til at gøre det for dig, og kig med over skulderen.

Og lad nu være med at smøre noget på den skive.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 24-08-04 15:23

hmmm...
Det kunne være jeg skulle overveje det så alligevel