/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forstærkning af beton? (Fibre)
Fra : plask
Vist : 2143 gange
200 point
Dato : 23-08-04 00:35

Jeg kunnne godt tænke mig at lave kunstige klipper af beton, og jeg søgte derfor på nettet og fandt en udenlandsk hjemmeside hvor der stod at han brugte nylonfibre til at gøre det stærkere med.
Er der nogle der ved om man kan få sådan nogle fibre et eller andet sted herhjemme?
Eller kunne man bruge noget andet til det, jeg tænkte selv på disse måtter man bruger til glasfiber, men syntes at jeg har hørt at de ikke kan tåle vand, er det rigtig?
Er der nogle der har nogle gode råd.
På forhånd tak

m.v.h.
Per

Kommentar
Fra : Clausskeldal

Dato : 23-08-04 07:19

Hejsa Plask er ikke den store have mand hehe da jeg ikke har en have.

men er helt sikker på Glafiber kan tåle vand da man bruger det til både byg og mange ander ting i vandet.

har selv brugt det til at lave nye inder døre til min så jeg kunne sætte nogle højtaler i.

link http://www.marinegaarden.dk/produkter/forme/default.htm

de kan hjælpe dig med at finde ud af hvad du skal bruge vis du selv vil lave det eller laver de det for dig og der er et tlf nr
mvh claus

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-08-04 08:11

Glasfiber kan sagtens "tåle" vand. Mange både, især lystbåde, er bygget i glasfiber. Selv nogle af de første både i glasfiber som kom frem for omkring 40-45 år siden holder den dag i dag. Det som KAN være et problem med glasfiber er at det kan få "glasfiberpest" eller osmose som for det yderste lag til at forvitre mere eller mindre med de "bylder" der opstår under "huden" (gelcoaten når vi taler om både) på glasfiberen. For at forhindre/forebygge dette giver man nu om dage det yderste lag glasfiber en beskyttende hinde med noget to-komponent "harpiks"lignende "maling som praktisk taget gør det vandtæt.
Til dit brug/formål skal du ikke frygte denne "nedbrydning" på samme måde som hvis det var en båd som jo ligger i vandet meget af tiden.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-08-04 08:14

PS: Faktisk er det selvnivelerende gulvspartel man kan købe i byggemarkederne jo netop glasfiberarmeret cement/beton!

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 200 point
Dato : 23-08-04 08:14

Da jeg skulle bruge nogle fibre til forstærkning af beton brugte jeg krenit fibre. En hurtig søgning på Google gav bl.a. dette link:
http://www.sika.dk/index.com?get=webshop&action=view&category_id=22&menu_id=235&lang=dk
Hvor du ellers får det ved jeg ikke.
Hilsen ElseR

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-04 11:33

Glasfiber skal bare lukkes inde så vand ikke kan trænge ind.
Glasfiberbåde har ikke fibre som "stikker" ud, men er forseglet med en overflade som
kan være "gelkoat"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-04 12:58

Glasfiber tåler vand i ubegrænsede mængder. Det der glasvæv, man køber på ruller og klistrer op på væggene, går bare ud af facon, når det har været gennemblødt længe nok, da det er limet sammen med noget der til forveksling ligner hvid trælim. Hvis du kan få betonen til at "fugte" glasfibermåtterne, kan du sgtens bruge dem til armerring, selv om det er bedre, hvis du får fat i glasvæv i bådebyggerkvalitet. Der er ikke PVA-lim i, det er mere smidigt og formentlig dyrere pr. kvadratmeter end det fra farvehandleren.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : plask

Dato : 24-08-04 15:27

Tak for hjælpen alle sammen.
Krenit fibre ser ud til at være løsningen jeg skal bruge. Så tak for hjælpen og det gode link ElseR, du får dine velfortjente point.

Godkendelse af svar
Fra : plask

Dato : 24-08-04 15:30

Tak for svaret ElseR.