/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Røget and
Fra : Nakita
Vist : 944 gange
200 point
Dato : 22-08-04 23:04

Jeg er lige kommet hjem fra banko og har vundet 2 røgede ænder (dybfrosne).
Hvordan skal man behandle dem. Skal de koges, steges eller er de lige til at bruge, når de er optøede?
Hvad kan man evt. servere til?

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 210 point
Dato : 22-08-04 23:17

De/den skal optøs meget langsomt. DVS, mindst 2-3 døgn i køleskab. Så skal du ikke gøre mere ved dem. Server dem som de er, med et passende tilbehør. f.eks. en lækker salat og ovnbagte skivekartofler. Du må endelig ikke hverken koge eller stege den. Bare sørg for at den er er rigtigt optøet. Hvis du har et stegetermometer, kan du bruge det til at se "den indre temperatur".
En røget and smager dejligt.
Hertil vil jeg foreslå en Chilensk rødvin, f.eks. en Tarapaca (der er mange forskellige) Hvis du vælger en: Cabernet sauvignon, går du ikke helt forkert.

Velbekomme

Frank

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-04 23:51

Og husk de må ikke ligge så længe i fryseren når de er røgede. Helst max 3 måneder, mener jeg det er.

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 23-08-04 00:21

Fande lige dette, bare til lidt inspiration...

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=1504

Og denne:

Røget and og rød salat
Skær det røgede andebryst i skiver på skrå, og læg dem på brødet.
Læg den røde salat på som en bræmme fra hjørne til hjørne.
Pynt med karse ovenpå den røde salat.

God fornøjelse og god appetit....

Godkendelse af svar
Fra : Nakita

Dato : 01-09-04 17:04

Tak for svaret Franksp.
Jeg glæder mig til at prøve dette

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-09-04 21:31

Hej Nakita

Fortæl lige her på denne tråd, hvordan det gik, og hvad du synes. Jeg ville ger ha' vundet, bare én røget and.

De venligste hilsener
Frank

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 02-09-04 21:38

Jeg har endnu ikke prøvet det, men du skal nok høre om det

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 02-09-04 21:38

Jeg har endnu ikke prøvet det, men du skal nok høre om det