/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Brøker i Excel
Fra : Karl_Smart
Vist : 3893 gange
50 point
Dato : 22-08-04 18:14

Lige endnu et excel spørgsmål.. Hvordan laver man "rigtige" brøker - så tæller og nævner er adskilt af en vandret streg? Jeg ved godt at der findes nogle få integreret som tegn i de forskellige skrifttyper, men hvis man nu skal op i 60-dele, så kniber det lidt..

Jeg har prøvet nedenstående metode, men jeg kan ikke få den til at virke...
http://word.mvps.org/FAQs/Formatting/CreateFraction.htm

Kommentar
Fra : sion

Dato : 22-08-04 18:25

Jeg kan ikke tænke på andet end at skrive tæller og nævner i to celler over hinanden og så lave en streg/ramme mellem cellerne.

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 22-08-04 18:30

Eller....

Du kan lave en celle med tæller og en celle med nævner, og så sammensætte dem i samme celle vha. funktionerne tekst() og sammenkæd().

Eksempel:
Tæller i A1=1 og nævner i A2=2.
Funktion (brøk) i A3: =sammenkæd(tekst(A1);"/";tekst(A2))
Resultat: 1/2

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 22-08-04 18:37

Der var et par fejl...

Du skal bare bruge følgende formel:
=sammenkædning(a1;/;a2)

Husk at der skal "ning" på "sammenkæd".

Tekst-funktionen er overflødig (og desuden virkede den ikke helt, som jeg huskede)

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 22-08-04 18:40

Men når nu jeg tænker mig om, har jeg jo svaret på noget helt andet end det, du spurgte om... Bare glem det igen.

Simon

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 22-08-04 19:32

Hvis du formaterer cellen til brøk og vælger op til to cifre (21/25) vil indtastning
28/25 blive til 1 3/25
I word kan det lade sig gøre (iflg. din egen henvisning) - jeg kan ikke se at excel kan gøre det.
Men du kan jo også lægge skriften i bunden af de øverste celler
og i toppen af nederste celler. Med en streg i mellem cellerne
Format = tekst
Jeg har lige prøvet - det den flotteste ligning

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 23-08-04 16:34

Problemet opstår jo bare hvis man har brøken som en del af en tekst på flere linjer.. Er det forresten ikke noget med at man kan få skrifttyper med brøker?

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 23-08-04 16:35

Og er der nogen der har et link til sådan en?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-04 16:54

Det har du selv i dit link....................bare til word.
Jeg kan ikke finde noget til Excel, men det er jo også et regneark, og kan ikke beregne disse "brøker"
Men du kan evt. indsætte teksten fra word
I word skal du lige indstallere, som der står, programmet til dine mærkelige tegn

Godkendelse af svar
Fra : Karl_Smart

Dato : 18-10-04 12:39

Vist på tide at få lukket spørgsmålet.. Jeg fandt selv en løsning.. Man kan skrive nævnerern med hævet skrift og tælleren med sænket skrift - med en / imellem...

Alligevel tak for hjælpen begge to - du får pointene, Emesen...