/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ny Ejer, hvor står vi nu ??
Fra : gamle61
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 22-08-04 17:46

vi har nu i 19 år boet til leje i brugsuddelerboligen i en lille landsby, vi har haft 2 års kontrakter , sidste kontrakt underskrev vi i 1997.
Nu er brugsen lukket og bygningerne solgt, og den nye ejer kom igår og fortalte os at han var ved at lave en ny kontrakt til os, efter det han fortalte ville han tage vores garage fra lejemålet og jeg skulle uden vederlag være gratis vicevært for ham
Vi har ikke lyst til at binde os til ham, da den måde han kom på virkede dominerende
Så nu kommer spørgsmålet - hvis vi ikke skriver under , hvor lang opsigelse har vi så og hvilke indgreb i de ting vi nu har haft i 19 år må han pille ved i opsigelsesperioden
Vi føler at vi er blevet glemt , brugsens bestyrelse har ikke sagt os ud i forbindelse med handel og pludselig står der en fremmed i døren og begynder at fortælle en hel masse om alt det der skal laves om
håber i kan hjælpe , på forhånd tak - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : H2

Dato : 22-08-04 17:53

Hej.

Du har 1 års påsigelse og han kan kun smide jer ud hvis han selv vil bruge legemålt.

Prøv at se på http://www.familieadvokaten.dk/ de kan sikkert hjælpe dig.

H2

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-08-04 18:05

Hvis du har 2 års kontrakter, og den sidste er underskrevet i 1997, så har du ikke nogen kontrakt der gælder i øjeblikket.
Er det rigtigt forstået ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-08-04 18:06

Jeg kan godt remse en hel masse op, er selv lejer og ligger i retssag med udlejer nu på 4.år. Sagen skal behandles i boligretten nov.04 ENDELIG....!!!

MEN:
Din nye udlejer kan ikke lave en ny kontrakt til jer. Og så er den ikke længere. Og han kan ikke forlange du skal være vicevært vederlagsfrit. Husk udlejere er noget fanden har skabt, og kan de gå uden om lejeleoven gør de det.
Tager han din garage skal det være i kamp og således skal der være afslag i lejen.
Står det i jeres kontrakt kan han IKKE tage det fra jer. Og en ny kontrakt kan han ikke lave bare fordi han er den nye udlejer, men det er hans eneste måde at lave de ændringer på han utvivlsomt vil komme med.

Men kontakt jeres lokale LLO(lejernes landsorganisation) og MELD JER IND, og få korrekt råd og vejledning den vej igennem. Og køb lejeloven.!

http://www.lejerneslo.dk/ (hovedside)

http://www.lejerneslo.dk/asp/startaz.asp (lov om leje)

http://home11.inet.tele.dk/llolyng/Love/Lejeloven/lov200101.htm (Lov om leje)

Pøj Pøj med det

Taliskoko.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 22-08-04 18:12

Jeg mener heller ikke lejer bare sådan kan lave om på lejekontrakten, men det kan måske blive et problem at det kun er en 2 årig lejekontrakt, der ikke er blevet fornyet siden 1997.....reelt så er kontrakten udløbet for 5 år siden, så jeg ved ikke om det evt kan give nogle probelmer.

Som Taliskoko skriver, så er det en rigtig god idé, at blive meldt ind i LLO - der ville i kunne få ren besked

// Toupie

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-08-04 18:14

Om tidsbestemtlejemål:

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107310949_9205_3b666318cdafc.html&spec=674173887341e3902d77188a4dc82c44&themeid=200107310949_9206_3b666318e1383&art_id=200301211110084707&type=q (langt link)

http://home11.inet.tele.dk/llolyng/Emneoversigt/Opsigelse/Opsigelselejer.htm

Citat
Opsigelse
Hvis et lejemål er tidsbestemt, ophører det ved fristens udløb uden opsigelse.
Lejer er stort set uopsigelig. Det findes bestemte undtagelser hertil i lejelovens §83. Det vigtigste er, når udlejer selv ønsker at bruge det lejede. I dette tilfælde har lejer 1 års opsigelse.
http://www.advokatthim.dk/lejeret.html

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 22-08-04 18:48

Lejelovens § 80, stk. 2:
Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.

§ 84. I opsigelsesretten efter § 83, stk. 1, litra a, gælder følgende begrænsninger:
a) Vedrører lejeforholdet en beboelseslejlighed, er det en betingelse, at udlejeren selv agter at bebo lejligheden. Er denne en ejerlejlighed, som udlejeren ikke tidligere har beboet, er det tillige en betingelse, at lejemålet er indgået før 1. juli 1986.
b) Opsigelsen skal være rimelig ud fra en vurdering af begge parters forhold. Ved afgørelsen skal der bl. a. tages hensyn til, hvor længe udlejeren har ejet ejendommen, og - ved opsigelse af en lejer af en beboelseslejlighed - lejerens muligheder for at finde anden passende bolig.

Ovenstående medfører, at dit lejemål reelt er blevet til et ikke tidsbestemt lejemål, idet udlejer (brugsforeningen) har ladet dig bo der udover tidsbegrænsningen i kontrakten. Dermed kan opsigelse fra udlejers side kun ske, hvis han selv ønsker at bebo lejemålet. Og selv i det tilfælde vil det blive meget svært for ham, da du har boet der i 19 år, og han først lige har købt ejendommen (§84, nr. b.).

Du skal under ingen omstændigheder acceptere en ny kontrakt, der vil stille dig dårligere end de vilkår du har nu. Du kan ikke blive pålagt at blive vicevært, han kan ikke tage garagen og han kan ikke uden videre smide jer ud. I skal dog være forberedt på at tage en tur gennem huslejenævn/boligretten for at få ret, samt at I får en udlejer der bliver ret sur på jer.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-08-04 20:00

Hvis jeg var dig ville jeg tage samtlige ovenstående udsagn med et gran salt. Alene fordi vi af det du har skrevet ikke får at vide hvilken type lejemål du beboer. Dette har nemlig betydning for hvilke regler som gælder.
Hvor mange lejemål er der i ejendommen, er det et blandet lejemål osv.

Ang. lejekontrakt gælder Lov om Leje. Altså den almindelige lejelov. I den er der flere muligheder for at sige dig op. Det kan begrundes i ombygning, eller hvis ejeren selv vil bruge lejemålet. Du står temmelig usikkert i dit lejemål.

Jeg vil foreslå dig at finde ud af, hvilke planer køber har med ejendommen. Herefter kan du vurdere hvad dit næste træk skal være. Om du skal indgå udlejers kontrakt eller overveje at finde en anden bolig. Hvis udlejer er interesseret i, at du flytter ret hurtigt kan du evt. lave en aftale og forsøge at få ham til at financiere flytning samt øvrige omkostninger til en anden bolig.
Det er en kedelig oplevlse at få, men forsøg at bruge det positivt.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-08-04 20:15

Qfha, du er da naiv mht. en udlejers fremtoning og det at være i en lejers verden.

Måske du skulle læse alle indlæggene igen og LL.

Jeg tror ikke gamle61 bare læner sig tilbage nu og siger "at gutterne på Kandu.dk siger og gør....."
Han har fået nogle informationer til hvad der bør gøres og måske tænkes på, hvilket kan være brugsomt hvis man står og ikke kender LL og pludselig trues på hus og hjem efter 19 år der.

Alene dit sidste afsnit gør at jeg sidder og ryster på hovedet endnu...

mvh
Taliskoko

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 22-08-04 21:19

qfha - hvis du havde læst mit spørgsmål rigtig - ville du se at vi har lejet "brugs-uddeler-boligen" og det spørgsmålet går på er at den nye ejer kom og sagde at han ville komme med en kontrakt hvor han havde ændret nogle ting, dem kan jeg ikke godkende, derfor spurgte jeg om jeg stod uden tag d. 1.sep. da der er overtagelse- eller jeg har en vis tid til at samle alle de ting vi har samlet i 19 år
taliskoko - har med glæde læst dine to klare indlæg og allerede i aften meldt mog i LLO lokale afd. i viborg - for jeg må indrømme at det gik mig på at den her husejer(der er erhvervsdrivende, og skal bruge brugsen til lager)stod og med en hoven mine sagde at han havde nogle ændringer til den nye kontrakt
Hans væsen var meget imod at vi ikke vil blive og derfor var det dejligt at du skrev at vi har en vis tid til at samle os - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-08-04 21:56

Gamle61, smart træk mht. LLO; Jeg har fundet lidt du kan kigge på:

DKLF har en brevkasse du kan benytte uden at være medlem, men der kan også være andre emner at læse om:

http://www.dklf.dk/ (hovedside)

http://dklf.dk/brevkasse/index.html (brevkasse!)
Der er et indlæg dateret den 10/8-04 og 13/8-04 vedr. tidsbegr. lejemål

http://www.dklf.dk/rettigheder/_rettigheder/0000002c.htm (OM tidsbegrænset lejemål)

mvh
Taliskoko

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 23-08-04 00:05

Taliskoko - foreløbig mange tak , der er læsning til resten af natten (godt og vel), der var lige en ting jeg faldt over , som glædede mig , den sender jeg lige med

En lejeaftale gælder selvom ejendommen handles, og man på den måde får ny udlejer. Lejer har altså et lovkrav på at fortsætte lejemålet på uændrede vilkår, og der skal IKKE indgås ny lejekontrakt for at fortsætte lejemålet. Nogle udlejere presser på alligevel, men det må kraftigt frarådes at indgå ny lejekontrakt. (I hvert fald uden at man først har konsulteret en lokal lejerforening herom.)

tak for i aften - sov godt - gamle61

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-04 08:19

Den ejendom vi bor i går under betegnelsen, mindre udlejnings ejendom da den indeholde 6 lejemål, og 2 erhvervslejemål, men de tæller ikke som beboelse og således er tallet 6.
Den skiftede ejer for nogle år siden, og det er korrekt at den nye udlejer ikke kan komme med en ny lejekontrakt der indeholde ændringer blot for behage ham; Det forklarer også de ældre mennesker der sidder ideres lejemål på 30. år for 2100.- om mdr. incl. lys og varme, selvom ejendommen har skiftet ejer et utal af gange.

Held og lykke med det.

ps.
Giv lige lyd hvad LLO mener.

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 24-08-04 18:34

Tak for svaret taliskoko.
en stor tak for dine klare indlæg- det har bragt ro i sjælen , at hvis vi ikke skriver under står vi ijkke uden tag i vinter
mange tak og go' vind fremover - mvh gamle61