/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Sparnord - IBAN
Fra : gangster50
Vist : 2002 gange
61 point
Dato : 22-08-04 16:20

Kan jeg, gå ned i Sparnord og stikke dem 20 Euro og så sætter de dem ind i en hollandsk bank for mig? (Jeg har deres kontonumme) Jeg er 14, og har ikke IBAN .. skal jeg oprette IBAN eller hvad? Det kan jeg jo ikke ? Mine forældre gider ikke gøre det.

Hvis Ja: Hvad koster det extra?
Hvis Nej: æææææææv!!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-04 17:16

Jeg synes du skulle spørge i banken.

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 22-08-04 17:19

Det vil jeg også i morgen.. men det er søndag i dag .. hehe!

Kommentar
Fra : kaskott

Dato : 22-08-04 17:52

Du kan ikke aflevere 20 EURO kontant og så forvente at de bliver indsat på en konto i en hollandsk bank uden omkostninger for dig. Hvis du havde en EUROkonto i banken - hvad du næppe har som 14-årig - kunne du bede banken om at overføre beløbet derfra til den hollandske bank.
IBAN er ikke noget man opretter - det er en international identifikation af et bankkontonummer.
Hvis du har et Visa-Electron kort, som mange unge har i dag, kan du måske betale din gæld på Nettet med det (hvis det altså er noget du skal købe), så de 20 EURO bliver omregnet til kroner og så hævet på din konto i banken. Hvis du ikke har et Visa-Electron kort, har dine forældre måske et Visa-kort, og så må du se om du kan "få dem til at gide det" - sikke da nogle dovne forældre du har, eller måske er de usikre på om det er farligt at betale med kort på Nettet, who knows?

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 22-08-04 19:44

De siger at IBAN koster 400-500kr at oprette

Jeg aflevere 200-250kr .. så kan de omregne det til EURO...

Jeg har ikke et Visa-Electron kort.

Det er et spil jeg skal betale for..

----------------------------------

Bank transfer

If you have a bank account you can tell your bank to transfer the money to our bank account. This methode is prefered for countries that use the EURO. Transfering money inside these countries does not require a free!

Our bank account number is: NL73 ABNA 056 43 18 086

You should go to your bank and tell them the following, even if you aren't using euros! they will convert it to euros for you:
International users please use this account information
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
I want to transfer € 19.99 to the IBAN: NL73 ABNA 056 43 18 086, with BIC: ABNANL2A from Mobstar in Delft, the Netherlands with the subject: zork@frac.dk
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Please make sure you tell them exactly this. Print the page or write it down to make sure you did not make a mistake. You need to tell them to transfer euros to us. If you don't they might charge you for your money tranfser! If you tell them to transfer euros they can not charge your for your transfer! They might charge you for converting your local currency into euros though! You can find more information about cross border euro payments on this page: http://www.euro.gov.uk/crossborder.asp

It is essensial that you supply your email address as the subject for your transfer, this way we can track who has payed what amount. If your bank does not allow the @ sign in the subject please substiture the letters at instead of the @ sign and put two spaces around the word at If you want to pay for more than 1 account at a time you can send a message to Bastiaan describing your situation.

Accepteret svar
Fra : kaskott

Modtaget 61 point
Dato : 22-08-04 21:54

Klip fra Spar Nords hjemmeside:

"Beskrivelse af IBAN:
IBAN (International Bank Account Number) er et internationalt anerkendt og genkendeligt format for kontonumre til brug ved betalinger over landegrænser, henholdsvis til og fra udlandet. Til alle konti eksisterer et IBAN, men det benyttes kun ved betalinger til og fra udlandet og hovedsageligt inden for Europa.

Et IBAN består af højst 34 karakterer. Længden af IBAN er forskellig fra land til land, men strukturen er ens og opbygget på følgende måde:

2 bogstaver for det land, hvor kontoførende bank hører hjemme
2 tal, som er kontrolnøglen
Højst 30 tal, som i Danmark er det 4-cifrede reg.nr. samt det egentlige kontonummer på 10 karakterer. Et dansk IBAN er således på 18 tal/bogstaver"

IBAN er altså som jeg skrev tidligere en entydig identifikation af en bankkonto. Du kommer ikke uden om ENTEN at betale gebyr for veksling af dine kroner til EURO (fremgår også af den engelske tekst) - måske har SparNord en overførselsordning, som ikke koster gebyr men som så tager 5-6 bankdage inden pengene når frem (spørg dem) - ELLER måske betale med VISA-kort hvis dine forældre har et sådan og hvis modtageren accepterer betaling med VISA-kort.
Hvis ikke de har et, så spørg i SparNord om du kan få omtalte Electron-kort.

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 22-08-04 22:11

ok. jeg vil følge dine råd, og så spørge i banken i morgen.

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 23-08-04 15:49

jeg har lige været nede i banken, jeg har får snart et Visa Electron kort. Jeg kunne godt betale til Holland.. nu glæder jeg mig bare til at se hvor mange penge de har hævet...

Godkendelse af svar
Fra : gangster50

Dato : 27-08-04 17:13

Tak for svaret kaskott.