/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
worchestershiresauce
Fra : netper
Vist : 1019 gange
200 point
Dato : 22-08-04 15:36

Jeg har fundet denne opskrift på hjemmelavet worchestershiresauce som jeg kunne tænke mig oversat hvis der er nogen der er friske.

Mvh
Per

1 Old gallon jar
1 cn (15 ounce) kidney beans
1 (6 oz) bottle of sauce sauce
1 t Garlic powder
2 State of Main Sardines,
Packed in soy oil
6 qt Apples, green or ripe,
Peeled and sliced
2 qt Or more, brown vinegar
1 Onion, sliced
3 tb Ground cloves
2 tb Ground tumeric
2 tb Ground nutmeg
3 tb Ground asllspice
3 tb Powdered coffee or
3 c Boid down black coffee
2 ts Red pepper
4 tb Corn syurp
6 tb Salt
3 tb Mustard
1 tb Sugar

Take the kidney beans, drain and pass through a food
mill and add to gallon jar. Add soy sauce and garlic.

placee sardines in small bowl of vinegar and mash with
fork. Add to jar. Peel and slice apples and place
them in about a six or eight quart cooking pot. Cover
them just to the top with brown vinegar. Add onion,
cloves, tumeric, nutmeg, allspice, and coffee. Bring
to a boil and slowly boil for about 2 hours. As the
water in the vinegar evaporates add half water and
half vinegar to replace it. Stir frequently as apples
burn easily, and tend to stick. Remove and run through
a food mill and add eight cups of the pureeto the jug
or jar.

Now add: red pepper, corn syrup, salt, mustard, and
sugar. Fill the balance of the jar up with vinegar.
Shake up well and leave stand for 24 hours and it then
is ready to use.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-04 15:59

Nej, Netper

Jeg oversætter ofte og gerne for dig, men den "worchestershiresauce " man kan købe, er ganske udmærket; så hvorfor i alverden skulle man gøre det enorme arbejde.

frieda, der er i gang med at bage brød (med selvmalet mel)

Kommentar
Fra : netper

Dato : 22-08-04 16:07

Hej Frida

Det er fordi der er mange der gerne vil lave tingene fra grunden af selv, og fordi jeg syntes det er lidt spænende at have mange af disse grundopskrifter.

Mvh
Per

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 210 point
Dato : 22-08-04 16:18

1 gammel 4,5 liters krukke hvis det er en engelsk opskrift, 3,8 l hvis det er amerikansk.

1 dåse 420 g kidney bønner
1 flaske 168 g SAUCE SAUCE (mon ikke der er en lille fejl her, i tilberedningen skal der tilsættes soja sauce)
1 tsk hvidløgspulver
2 State of Main sardiner i olie
ca 6 liter æbler, grønne eller modne, skrællede og skåret i skiver
ca 2 liter eller mere brun vinedddike
1 løg i skiver
3 spsk st. nelliker
2 spsk st. gurkemeje
2 spsk st. muskatnød
3 spsk st. allehånde
3 spsk pulveriseret kaffe eller (jeg gætter her c = cup) 75 cl (boid må være boiled) indkogt kaffe
2 tsk rød peber
4 spsk majs sirup
6 spsk salt
3 spsk sennep
1 spsk sukker

Afdryp kidney bønnerne og kør dem gennem en kødkværn og kom i krukken. Tilsæt soja sauce og hvidløg.

Kom sardinerne i en lille krukke (of = af, må være with = med) vineddike og mos med en gaffel. Kom i krukken. Skræl og skær æblerne i skiver og kom dem i en 6-8 liters gryde. Dæk dem netop til toppen med brun vineddike. Tilsæt løg, nelliker, gurkemeje, muskatnød, allehånde og kaffe. Bring i kog og kog svagt i ca. 2 timer. Efterhånden som vandet i vineddiken fordamper tilsættes der halvt vand og halvt vineddike som erstatning. Rør hyppigt, da æblerne let brænder på. Fjern og kør gennem kødkværnen og tilsæt ca 6 liter af puréen til krukken.

Tilsæt nu: rød peber, majs sirup, salt, sennep og sukker. Fyld krukken op til mærket (4,5 eller 3,8 liter). Ryst godt og lad det stå i 24 timer og så indtil det er klar til brug.

Min kommentar: Jeg har før set opskrifter på worchestershiresauce, der har som regel stået at det skal lagres i længere tid. Jeg ved dog ikke hvor længe.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : netper

Dato : 22-08-04 16:26

Hej Sonja

Der står 14 dage i et par andre opskrifter, men jeg har faktisk ikke selv noget bud på tiden.

Per

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 22-08-04 17:08

netper: At aflevere point - det er dælme godt gået med den oversættelse Sonja.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 22-08-04 17:11

ikke forstået ibenboel ???????????

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-08-04 19:40

Nu skal jeg "oversætte" ibenboel: HUSK at aflevere point, for det flotte arbejde af Sonja.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 23-08-04 13:58

Ja super arbejde, jeg forståer dog ikke lige følgende:

"Fjern og kør gennem kødkværnen og tilsæt ca 6 liter af puréen til krukken."

Der står 8 kopper i originalopskriften og du skriver at en kop er 75 cl. Så må 8 kopper være 6 dl. ikke?

Det ville jo også volde lidt af et problem, hvis det kun er en 4,5 l. krukke.

Held og lykke med opskriften under alle omstændigheder. Jeg synes også det er sjovt at lave tingene fra bunden af.

Rosekamp

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 23-08-04 14:38

Du har ret rosekamp
Der er en fejl. Men jeg skriver nu at 3 kopper er 75 cl, så der skal kun tilsættes 2 liter af puréen til krukken. 8 kopper á 25 cl = 200 cl = 2 liter. Mig bekendt går der 100 cl på 1 liter.
Jeg må netop selv være kommet til at regne det ud med 75 cl pr kop, da 8 kopper af 75 cl netop vil blive 600 cl = 6 l.
Men det er dejligt, der er nogen, der er vågen, så fejlene kan blive rettet.

Godt netper, at du ikke havde fået det lukket endnu. Jeg forstår udmærket, at du gerne vil vente et par dage, for at se om der kommer rettelser eller andet, du kan have gavn af. Fornuftigt.

Tak til rosekamp for korrekturlæsning.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 23-08-04 20:21

Ok, det ser jeg nu. Men kan det være rigtigt at 3 kopper kun er 75 cl.? Så må det da være mokkakopper. Herhjemme svarer en kaffekop til 1½ dl. og en tekop til 2½ dl.?

Rosekamp

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 23-08-04 20:43

25 cl svarer til 2½ dl

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : netper

Dato : 23-08-04 20:53

cup er en amerikansk/engelsk måleenhed, dog ikke helt ens, men jeg plejer at beregne en cup til 2½ dl.

Ganske som sonja skriver

Jeg er dog lidt i tvivl omkring cl mener der mangler et nul så det er 750 cl og at der skal 1000 cl til en litter, men meningen er jo forstået så det er vel uden betydning

Mvh
Per

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 23-08-04 20:59

Selvfølgelig - nu bytter jeg om på ml. og cl. - jeg går vist for lidt i byen

Rosekamp

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 23-08-04 21:06

1 liter = 10 dl = 100 cl = 1.000 ml

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : netper

Dato : 23-08-04 21:16

Hej Sonja

Du har ganske ret *SS*

Per

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 23-08-04 21:17

Tak for svaret SonjaAS.

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 23-08-04 21:28

Velbekomme.

Mvh Sonja