/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hekseringe,kan de spises??
Fra : Keldd
Vist : 501 gange
100 point
Dato : 22-08-04 14:11

Jeg har nogle hekseringe,de generer mig ikke,slet ikke,men mener at have læst de kan
spises.Jeg har bedt Arne kigge her www.keldd.webbyen.dk ,sidste billede,eme trykker nedenunder,
så kommer der en anden menu op.
Men tal om alt muligt andet også,her går vi nemlig ikke i små sko,og så er det jo Søndag.
Arne,det billede af svampene viser jo at de er færdige,men i går var de rigtig flotte,så kom med en historie.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-08-04 14:23

Hej Keldd. Jeg er ikke helt tilfreds med billedets kvalitet. Det kunne have været skarpere. Den der ligger ned ligger ikke så man RIGTIGT kan se hverken dens lameller eller deres tilhæftning eller mangel på samme til stokken. Brug stativ til fotograferingen og Macro-funktion hvis det findes på dit kamera så kan vi komme helt tæt på de lameller.
Men ALTSÅ: Jeg tror ikke at der er tale om Elledans bruskhat. De ser alle ud til at sprække meget op i hatranden. Det kunne også se ud som om de "blækker", hvis begge disse ting er rigtige og jeg så tillægger den lidt grålige farve på såvel hat som stok, så vil jeg sige at det er en Blækhat. Jeg kender dog ingen blækhatte der voksser i hekseringe.
Ud fra det viste billede vil jeg derfor nøjes med at konkludere : Ikke spiselig - Uden navn.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-08-04 14:39

Når du siger at de er "færdige", kunne det også tyde på at det er en art der ligesom "løber hen i blæk", så det er nok alligevel en blækhat. Vis gerne et cm. mål ved svampene så jeg også kan få et indtryk af deres størrelse!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 14:49

Nej,blækhat er det ikke ,den har jeg spist i mange år (parykblækhat),og jeg tror heller ikke det er
Elledans bruskhat,men vi lader den være ukendt.
Ja billedet er taget med et 7000kr.dig.c.4 år gl.,man kan få nogen til 1500kr idag,der er bedre,og jeg kan ikke gå tæt på med det gamle, når jeg så skal lave det om fra 1,2Mb-til 50kb,for at få det på min side(jeg må ikke lade mere end 50kb
op ad gangen) så er kvaliteten ikke til feinsmecheri.
Men jeg kan skam godt lave et print hvor det er hvinende skarpt.Så billeder til internet brug bliver lidt dårligere,
hvis man da ikke ligefrem vil betale en bondegård,for at få lagt dem op i en højere opløsning.
Til gengæld fandt jeg nogle markchampion i dag,men de var færdige,gør ikke noget, mit falkeblik
vil holde stedet under skarp observation.
Men foreløbig tak
Hilsen
Keldd.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 22-08-04 14:53

Keldd -> Nu findes der altså et Haw af små blækhatte. Send billedet til min emil svamp@inet.dk så jeg kan få et ordentligt KIK på den.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 15:06

Ok arne,ser om jeg kan tage et med en tændstik æske ved siden af.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 15:08

Eme,
ja den er god nok ,det er mig der roder med Vespaen.
Det er godt nok ikke her for nylig ha ha ha
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-08-04 15:16

Ser ud som om du bruger den PGO rex til svampejagt! Du har vist fået ram på en ko kan jeg se på sadlen!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 15:25

Helt rigtigt tedd,jeg var ude efter BjarneD,
men kom lidt på afveje.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 15:38

Arne
De er blækket helt væk nu,så det er som du siger en blækhat af en slags.
Men giv tid,jeg sender nogle billeder til dig når der dukker nogen op.
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : the_expert

Dato : 22-08-04 17:14

ÆD du dem bare keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 17:39

Dig har jeg ventet på dit skvat,skrup ud af min tråd.

Kommentar
Fra : the_expert

Dato : 22-08-04 18:05

Skal jeg skrup ud eller skrub ud ?

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 21:57

Tak for svaret arne.jakobsen.Vi høres ved.
Alt er godt på kandu, kun lidt nervøse trækninger fra skvadderhovedet.
Hilsen
Keldd.