/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
En ny tråd om ekspansionsbeholderen
Fra : bv32
Vist : 8452 gange
100 point
Dato : 22-08-04 13:50

Hej. Nu vil jeg gerne begynde en ny tråd om min ekspansionsbeholder og håber at I kan guide mig igennem for at finde fejlen.
Nu har jeg fyldt vand på anlægget for præcis 2 uger siden fordi trykket var faldet på under 0,5 bar og håndklædevarmeren på badeværelset fungerede ikke mere. Der var stadigvæk varmt vand. Jeg fyldt op til 2 bar og nu er trykket (efter to uger) på omkring de 0,5 bar. Jeg har holdt godt øje med trykket og det opfører sig typisk sådan at det bliver konstant en uges tid og så falder det lige pludseligt til en lavere tryk. I den første uge holdt trykket sig rimelig godt på 2 bar for så pludseligt at falde til 1,5 og så siden til 1 bar. Så holdt trykket sig rimelig konstant på 1 bar og nu er det så pludselig ned på 0,5 bar. Det kunne tyde på, at det var ekspansionsbeholderen der fik ventilet til at spytte noget vand ud, men jeg har ikke rigtigt kunne se noget vand. Der står godt nok ikke krus under ventilen så måske når det at løbe væk og fordampe? Skal jeg stadigvæk være i tvivl om, at det er ekspansionsbeholderen? Det er et Apollo gasfyr, hvor ville jeg kunne få en ekspansionsbeholder til lige præcis det gasfyr. Jeg har forstået på en VVS mand at Apollo har sine egne ekspansionsbeholdere. Hvis jeg har studeret ekspansionsbeholderen rigtigt sidder den bar på et rør foroven. Skal den så bare skrues af og den nye sættes på med noget tætningstape? Skal den indstilles på en eller anden måde (fortryk, for eksempel, hvordan gør man det?)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-04 13:56

Jeg tror i stedet, at du måske har en skjult utæthed i dit anlæg et eller andet sted, for jeg tror det er en del vand den mister når trykket falder fra 2 og til 0,5 bar, og det ville du helt sikkert kunne se hvis ekspansionsbeholderens ventil lukker så meget vand ud.
Det kan også være en utæthed i selve kedlen så vandet bliver fordampet væk når fyret kører.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-04 14:13

Når du fylder vand på anlæget, presses evt. luft sammen og du opnår dit tryk.
Men en del af luften "køerer" med rundt og ryger ud ved den automatiske udlufter.
Og så falder trykket.
Så du har enten luft i anlæget - eller det er utæt.
Skal der meget vand til for at opnå tryk, når du fylder på.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 22-08-04 14:41

Jeg har sådan et dobbelt hanesystem, hvor man åbner den ene først og så den anden. Så jeg tror ikke, at der kan komme så meget luft i anlægget. Nej, der skal ikke ret meget vand på for at få trykket til at stige. Jeg vil gætte på 0,5 liter for at få trykket til at stige 1 bar eller noget i den stil.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-04 14:50

Ekspansionsbeholderen er beregnet til at det opvarmede vand kan udvide sig.
Ekspansionsbeholderen skal have fortryk i tom tilstand.
Kommer der vand ud af sikkerhedsventilen.
Næsten enhver Ekspansionsbeholder passer til dit fyr (hvis den fysisk kan være der)
Ved påfyldning med slange mellem de to haner er der luft i slangen hvis den tages af hver gang.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 22-08-04 15:31

Jeg tror jo ikke, at der kommer vand ud af sikkerhedsventilen, jeg kan ihvertfald ikke se noget som helst.
Slangen tages ikke af, den er fast monteret.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 22-08-04 15:43

Jeg kom lige i tanke om en måske vigtig detalje: Da jeg havde samme problem for et år siden kan jeg huske at VVSmanden der kiggede på systemet sagde at dysetrykket var for højt. Den skulle være på 7,2 mbar og var på 18 mbar. Det skulle gøre at der fyres varme ud til skorstenen, der bruges mere gas, og at vandet koger og fordamper så det forsvinder i den blå luft. Kunne det være det, der er galt?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 15:57

Lyder som din eksp.b. er ved at tabe pusten.
Du kan bruge en hvilken som helst eksp.b på ca.12-15l.
Sæt den hvor du vil, hvis du ikke kan få plads hvor den anden sad.
Du sætter den på med paktape f.eks.,og lad være at rode med fortrykket.
Du kan evt.prøve at pumpe fortrykket op i den gamle,men det er højst sandsynligt,kuldioxyd eller kvælstof der er i,
der er nogen der har forsøgt sig, men jeg ved ikke hvor længe det holder.
>Hilsen
Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 22-08-04 16:09

Hvis jeg ikke sætter den hvor den gamle sad hvad bruger jeg så fra røret til eks. beholderen? Hvilken type slange bruger man til det, osv.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 22-08-04 16:10

Hej
På et HS appolo gasfyr er der som standard monteret en 5 liters beholder , den er dog i fleste tilfælde for lille, så jeg vil råde dig til at montere en 12 liters.Denne kan købes her på nettet.
www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/123_124

mvh

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 16:36

jej123`s forslag bør du kigge på,5l vil jeg mene er i underkanten.
Du skal bruge det der hedder 3/4" (trekvart tomme ) sort rør,til at forbinde den med.
De skal nok skæres på mål,og så er du nødt til at have lidt assistance.
Måske du kan få dem på mål i byggeren,og så skruer du dem sammen op, eller hen til beholderen.
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 22-08-04 16:46

Hvad er det for en type rør man skal bruge? Skal man så sætte eks. beholderen fast på væggen eller sådan noget? Hvad skal man bruge til det, et spændbånd eller noget i den stil?

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 22-08-04 16:58

Det nemmeste du kan gøre er at trække en 20mm pex slange(gulvvarmeslanger) fra den afmonterete beholder og sætte den ny beholder enten ved siden eller under fyret, hvor der nu er plads. Husk at bestille 2 stk 3/4" conexér til pex slangerne.

mvh

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-04 20:06

Hvis du bruger PEX-slange så skal den kunne tåle keddeltemperaturen som kan komme over 80 gr. når brugsvandet varmes op.
Ellers kan du bruge kobberrør 18mm og klemringsfittings.
Ved overgang fra messing til jern skal messing omslutte jernet.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 22-08-04 20:35
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-04 13:11

Er der ikke en ventil a la den på et bilhjul, hvor du kan komme til at pumpe luft ind? Dine symptomer tyder på, at "sjælen" indeni er blevet utæt. Det drejer sig jo om et lukket anlæg, hvor luft og vand ikke er i kontakt med hinanden ligesom i en hydrofor/hydropress til et hjemmevandværk. Altså i beholderen er der en elastisk membran, som adskiller luften forven fra vandet forneden. Radiatorerne bliver nemlig tæret indefra, hvis der blandes luft i vandet. Dine symptomer kan både betyde, at du har et vandspild et eller andet sted i systemet. Iflg. Murphys lov et der ikke er synligt. Eller at membranen i din eksapansionsbeholder er blevet utæt eller at den ventil, man pumper grundtrykket op med er blevet utæt.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-04 13:25

Expansionsbeholderen kan du sætte fast med en rørbærer m. gummiindlæg,så tilslutter du sikkerhedsagregattet,
(sikkerhedsventil,selvudlufteren,og manometer,som du bruger fra den gamle),så tilslutter du den der hvor den gamle
ex.b. sad,med sorte rør.,18 eller 22mm kobberrør eller pex rør.
Der hvor du køber tingene beder du så om de forskellige ting,afhængig af hvad du vælger (fittings mm).
Det kan du sagtens klare,men det kræver lidt værktøj.
Og, når du starter,sluk pumperne,tap vand af.Monter eks.b. fyld vand på når du er færdig.Luft ud allevegne og start pumperne.
Lad der gå 3 dage,stop pumperne igen,luft ud igen(så er ilten slået ud af det nye vand),og fyld på igen.
Og lad os høre hvis der er noget der driller.
Et sidespring (hvad eme,skulle du ikke ud og lægge tag på,istedet for at ligge nede i fyrrummet her ha ha)
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-04 15:42

Lige en tilføjelse til Keldd:
På de rør som sidder mellem fyret og sikkerhedsventilen må der ikke sidde nogen afspærring.

Tag>>>>>>næste år.............om lidt>>>>>>>>ferie.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 23-08-04 20:37

hvis eks. beholderen er gået. vil sikkerheds ventilerne åbne, efterhånden som der bliver fyldt mere vand på C/V anlæget.
Du kan tjekke om den er ok- hvis du banker på den og lyden "klinger" er den ok - men hvis lyden er "død" = fyldt med vand altså defekt.

med venlig hilsen
The King.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 23-08-04 21:39

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-08-04 12:36

bv32
Selvtak,og held og lykke.