/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ovn 220 eller 380 v
Fra : jakobal
Vist : 14165 gange
100 point
Dato : 22-08-04 12:04

Hej,
Jeg skal ha' nyt køkken hvor der skal opsættes en indbygningsovn væk fra den eksisterende installation. Skal en ny ovn stadig tilsluttes 380v eller er reglerne (ovnene) lavet om så det er nok med 220v med jord?

Jakobal

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-04 12:16

Det er strømforbruget der afgør sagen.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-08-04 13:10

De fleste moderne ovne, skal installeres i en gruppe med 16A.
/PG

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 13:10

Det er blevet meget almindeligt med 230V til strømbesparende hvidevarer.
Alle vore nye A energi hvidevarer kan køre på 230 V. Den keramiske kogeplade kan sættes til 380 V, men det er kun fordeling til de enkelte kogezoner. Vores AEG indbygningsoven er også til 230 V (som det hedder nu) og det er bestemt ikk egået ud over effektiviteten.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 13:19

Guild har ret omkring sikringsbehovet. Vores 230 V ovn er på 3 kw hvilket kræver en 16 amp sikringsgruppe.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 22-08-04 13:25

som sagt kommer det an på ovnens effekt ( forbrug) hvis jeg var dig ville jeg montere et 3 faset udtag / stikkontakt
så du altid har muligheden for at montere ovnen på 2 eller 3 faser, når først køkkenet er monteret er det jo ikke lige så nemt at ændre elinstallationen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-04 13:31

Jeg har lavet en en gruppe specielt til kogeplade/ovn
16 A og trukket 2,5 m2 ud til 3 faset stikkontakter.
Det er fordelt med en fase til ovn 1x230v pyrolyse
og to faser til kogeplade. 2x230v (4 x 2800 watt induktion)
Husk at alt i nyt/ombygget køkken skal have jord i stikkontakterne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-04 13:37

Nå, her er mit indlæg også blevet væk.
Nogen indbygningsovne er til 230 volt, hvorimod de fleste komfurer er til 380.
En 230 volt skal tilsluttes med 2 faser 1 nul og 1 jord. Hvor 380 skal have 3 faser 1 nul og 1 jord.
Nogen skriver om ovnens effekt. Men en ovn er altså enten til 230 eller 380, man kan ikke give en 230 volts ovn 380 volt og omvendt.
Sikringsgruppen har betydning for forbruget og ikke om det er 230 2ll. 380 volt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 13:40

effekt måles i watt her kilowatt. amperebehovet på fasen beregnes ved at dividere watt med volt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-04 13:40

Det er da ovnens forbrug der afgør hvilken sikring og hvor mange faser der skal til.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-04 13:48

Jamen Teil.
Når du køber en ny ovn, er den enten til 230 eller til 380 volt, så kan det ikke hjælpe, at man laver om på det, for enten brænder man den af, eller også får du ingen effekt ud af den.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-04 13:52

230 / 400 v er dagens spænding i Danmark.
Det er ledningerne i indstalationen som bestemmer max-sikring.
Men derfor kan sikringen godt sættes efter forbruget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 14:07

16 amp kræver jo 2½ kvadrat ledninger som emesen har beskrevet og at nogle apparater kun forbruger 230 V er en kendsgerning selv om de skal tilkobles 400 V og det er fordi fabrikanten har opdelt de forbrugende enheder inde i apparatet for at fordele belastningen på flere faser, men der er da også nogen der skal have tilkoblet 2 faser.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 22-08-04 14:08

dova--tror din mening er rigtig nok, men du blander vist begreberne sammen, spænding og efffekt er ikke helt det samme, en 230 volts ovn kan da sagtens forbindes til en 3 faset installation,
idet man jo der også har 230 volt til rådighed mellem en fase og nul.
det er helt nødvendig at se på effekten også idet det jo er effekten sammen med spændingen der bestemmer hvor meget strømforbruget er, således at man ikke overbelaster sin sikringsgruppe.. 230V/ eller 380v ( 400V) er kun et rent teknisk spørgsmål om hvordan apparatet skal forbindes til nettet, og som du ganske rigtig siger kan en 230 Volt apparat ikke tåle at blive forbundet til 2 faser, de fleste moderne ovne forbindes til en eller 2 faser og nul, men effektforbruget hvis forbundet til en fase er så stor at det er nødvendigt at forsikre med 16 ampere-- Emesens løsning er ganske anbefalelsesværdig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-04 14:34

Min induktionskogeplade (4x2800 watt) er på 2 faser og 0
Er alle 4 igang veksler den selv mellem 2 parvis.
Derfor bruger jeg alle 3 faser i gruppen til ovn og kogeplade.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-04 14:38

Sveda, jeg ved godt, at spænding og effekt ikke er det samme. Det jeg mente med manglende effekt er, at hvis du har en ovn til 380 volt, og kun kobler den til 230, så sker der f.eks det, at varmelegemet ikke fungerer o.l.
Men det var måske ikke så klart formuleret
dova

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-04 16:37

ovn 230V 16amp. 1Fase+n+jord
kogeplader 230V/400V 16amp. 2Faser+n+jord
anbefalet 3faser + N og jord (er det kun 2faset N+jord ville jeg anbefale at få sat en ektra 2polet gruppe op og lagt en 5*2,5pvikj ud til ovnen så den køre på sin egen sikring)

Godkendelse af svar
Fra : jakobal

Dato : 23-08-04 19:13

Tak for svaret rotw.
De andres svar forsvandt i indbyrdes skænderi :(
....Ikke lige det jeg havde bedt om....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-08-04 21:35

det var så lidt håber at kunne hjælpe en anden gang

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-08-04 21:40

i et 400V stikkontakt med nul er der 230v i mellem nul og fase og 400v i mellem 2 faser

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-08-04 21:49

er der 3 faser + nul og jord i stikket trækkes der fra stikket til ovnen en 5*2,5pvikj hvor man bruger brun+blå+gul/grøn (de 2 andre bruges ikke i installationen til ovnen) så frem at kogepladen er placeret samme sted som sikkontakten/dåsen eller forlænges kablet så det kan nå hen til det sted hvor kogeplden skal være og herfra trækkes der et kabel hen til ovnen ( DET ER KUN HVIS DER ER 3FASER + NUL OG JORD) ellers er det en ny gruppe/nyt kabel fra tavlen og ud til ovnen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-08-04 21:52

ovnen bruger 230v 16 amp og da der 99% sikkerhed er nul i stikket er det ikke noget problem at lave "400V om til 230v"

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-08-04 21:53

er dette ikke svar nok så skriv venligst i dette spørgsmål tak