/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win xp genstarter... måske virus?
Fra : plb
Vist : 555 gange
50 point
Dato : 22-08-04 00:50

Hej

Når jeg tænder min pc, starter den helt normalt indtil den kommer til den "skærm" hvor der står "loading personal settings" så kommer der en blå skærm fra i et halvt sek. men jeg når dog ikke at se hvad der står på den skærm.
Efter det genstarter den... sådan bliver den ved og ved med indtil jeg slukker den.
Kan jeg have fået en virus? og hvordan fjerner jeg den?

mvh P/lb

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-08-04 01:09

Indtil der kommer nogen her der kan hjælpe, så er der lidt oplysninger her

http://www.spywarefri.dk/virus.htm
http://www.arlet.dk/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 22-08-04 09:48

du skal starte op og trykke på F8 vælg "last known good konfiguration" - oversæt selv.

Hvis det ikke hjælper kan det skyldes en driver der "hænger" og du skal fjerne den i fejlsikret og installere den rigtige.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 10:07

Det er uden tvivl en STOP fejl og som dannyboyd skriver kan det være en driver, men der er næsten altid en hændelse/handling forud der er årsag til det sker og hvis man ved det er det anderledes nemt at guide dig.
Ny hardware eller, software, opdateringer muligheder i forbindelse med den type fejl, men det er ikk emeget du fortæller.
Man kan somme tider få lov at se fejlmeddelelsen hvis man trykker på Pause/break knappen når den kommer.
Når fejlen kommer ved indlæsning af personlige indstillinger kan det nemt være dit netværkskort der er i konflikt med noget.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 22-08-04 13:08

vores internet var nede en dag eller to og så da det kom tilbage opførte min pc sig underligt og eftersom det var lang tid siden jeg sidst havde genstartet, troede jeg bare det var hvad den trængte til... og så kom fejlen!
så tror måske det er mit netværkskort!?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 13:20

Det er et godt udgangspunkt, og du kan jo starte med at fjerne driveren, genstarte og se om det hjalp og så kan du geninstallere driveren hvis det hjalp og se om det er bedre.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 22-08-04 13:32

problemet er bare jeg ik ka få den startet! den vil ikke starte i safe mode eller i last good known configuration.
hvordan kan jeg så fjerne driveren?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 13:37

Hvordan kom du så så langt som du beskriver i spørgsmålet.
Ved driverfejl kan man normalt starte i fejlsikker tilstand (F8 under opstart) og derfra starte fejlretning.

Hvis du slet ikke kan få den op mer emå du forsøge at køre en reparation ved at boote med installations cd-rom'en
Hvis du vil det finder jeg lige en anvisning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 13:47

Her er lidt om reparation af Windows XP http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/index.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 13:48

Reparation står som link i bunden men det hele er relevant.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 22-08-04 13:49

Endnu et problem.
Jeg har ikke installations cd'en eftersom det var installeret da jeg købte den!
hva mener du me: Hvordan kom du så så langt som du beskriver i spørgsmålet. ??

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 22-08-04 14:02

du må da have fået en recover cd så- ellers ring hvor den er købt og bestil den.
har du nogen ideer om hvad gik galt inden den gik ned- hvilke drivere snakker vi om her?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 14:03

Når du kan komme så langt som til personal settings burde du også kunne komme lige så langt i fejlsikret, men hvis du har en version uden CD har nogen snydt dig eller også må du ud og købe.
Det giver mig så en mistanke om at maskinen ikke er tilstrækkeligt opdatert hvilket også kan give problemer især med angreb af orm.

Accepteret svar
Fra : dannyboyd

Modtaget 50 point
Dato : 22-08-04 14:09

Prøv at hente fprot og scan fra dos af med diskette:
http://www.f-prot.com/download/home_user/

Kommentar
Fra : plb

Dato : 22-08-04 14:15

Jeg fik den gennem min fars arbejds plads og det eneste vi fik var selve kassen med win xp installeret på, derfor har jeg ingen form for recovercd eller installationscd.
ang. opdateringer ville det ik undre mig hvis det var det pga. bruger den sjældent selv og mine forældre ved næsten ik hva det vil sige at opdatere.
men i fejlsikret tilstand kommer den lige så lang som hvis jeg starter den normalt.
så hvad kan jeg gøre ved pc'en for at få den op at køre igen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 14:19

Skaffe en installations cd for der er jo ikke adgang til systemet og derfor er vi låst.
Mange steder sælger de en Windows XP Home ed. sammen med noget hardware til under 1000 kr. så det kunne være en løsning.
Dannyboyd?

Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 22-08-04 14:40

jeg tror det er en system fejl du skal nok have fragmenterede din computer..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 14:44

Kunne du ikke forklare det lars.dk

Kommentar
Fra : plb

Dato : 22-08-04 16:18

dannyboyd,hvordan ligger jeg det over på en diskette?
og hvordan for jeg den over i dos? skal den bare boote disketten?

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 05-09-04 11:20

Programmet virkede og fik pc'en til at køre igen. Tak for svaret dannyboyd.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 05-09-04 11:57

ok det lyder bare godt at det virkede