/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Maren Olsdatter Beierholm
Fra : geoing
Vist : 2457 gange
200 point
Dato : 21-08-04 22:31

jeg har spurgt i DIS om dette spørgsmål- men ingen kunne hjælpe mig , nu spørger jeg her:

Maren Olsdatter Beierholm født ca. 1715 Hvor vides ikke
gift slagelse 15/7-1737 med Hans Jensen
død og begr i Slagelse 10-10-1745 .

jeg undrer mig over at navnet Beierholm er efter et patronym , kender nogen til navnet Beierholm , kan ikke finde hende under olsdatter ej heller beierholm .

m.v.h. Georg-T. Larsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-08-04 22:43

Fra FS. kan det evt. være din Maren Olsdatter ??
Senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
HANS JENSEN GAARDMANDPedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 15 JUL 1737 Sankt Mikkel, Slagelse, Soro, Denmark
Death:
Burial:

Wife
MAREN OLESDRPedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 15 JUL 1737 Sankt Mikkel, Slagelse, Soro, Denmark
Death:
Burial:

Children

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
Hans JensenPedigree

Birth:
Christening: 21 NOV 1713 Sortorup, , Soro, Denmark
Marriage:
Death:
Burial: 04 JAN 1761 Sortorup, , Soro, Denmark

Father: Jens KnudsenFamily
Mother: Anne Sophie Pedersen

Wife
Maren OlsenPedigree

Birth: About 1719 Of, Sorterup, Soro, Denmark
Christening:
Marriage:
Death:
Burial: 10 OCT 1745 Sorterup, Soro, Denmark

Children

1. Anna Maria HansenPedigree
Female

Birth:
Christening: 25 NOV 1738 Sorterup, Soro, Denmark
Death:
Burial:

2. Jens HansenPedigree
Male

Birth:
Christening: 16 APR 1739 Sorterup, Soro, Denmark
Death:
Burial:

3. Karen HansenPedigree
Female

Birth:
Christening: 04 JUN 1741 Sorterup, Soro, Denmark
Death:
Burial: 03 SEP 1741

4. Jens HansenPedigree
Male

Birth:
Christening: 08 JUL 1742 Sorterup, Soro, Denmark
Death:
Burial: 12 AUG 1742

5. Peder HansenPedigree
Male

Birth:
Christening: 08 JUL 1742 Sorterup, Soro, Denmark
Death:
Burial: 04 NOV 1742

6. UnavailablePedigree

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-08-04 23:13

Navnet Beierholm kan evt . være navnet på en gård eller by.
Senta

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 22-08-04 08:49

ang. navnet Bejerholm /Beyerholm findes der en masse af i Lynge sogn v/S0rø.
venlig hilsen Karin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-04 18:07

også i Sønderjylland:
måske hendes storesøster?
"
SCHRODER, Christian         Marriage
   Wife:   Magdalena BAIERHOLM
   Marriage Date:   8 Jun 1724   Recorded in:   Aabenraa, Aabenraa, Denmark
         Collection:   Aabenraa; Den Danske Folkekirke
Source:   FHL Film 42704   Dates:   1642 - 1782
"
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-04 18:13

og måske hendes brorsøn:
"
BEIERHOLM, Ole         Marriage
   Wife:   Dorothea KIERULFF
   Marriage Date:   16 Feb 1780   Recorded in:   Slagelse, Soro, Denmark
         Collection:   Sankt Mikkel; Den Danske Folkekirke
Source:   FHL Film 52502   Dates:   1640 - 1815
"
Sikkert en af dem Lykkebo hentyder til,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-04 18:23

hendes jævnaldrende kusine,

også fra det Sønderjyske:
"
ERNSTSDATTER BEIERHOLM, Maria   Christening
   Gender:   Female
   Christening Date:   25 Aug 1715   Recorded in:   Aabenraa, Aabenraa, Denmark
         Collection:   Aabenraa; Den Danske Folkekirke
   Father:   Ernst BEIERHOLM
Source:   FHL Film 42704   Dates:   1631 - 1782
"
Svend

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-08-04 19:41

tak allesammen for jeres svar.

I family search har jeg fundet de samme svar, men er stadig ikke klar over hvorfor navnet beierholm er nævnt efter Olsdatter, det kan være familien i Lynge Sorø Amt, men jeg kan ikke finde maren Olsdatter Beirholms forældre, kunne jeg finde dem var spørgsmålet nok løst .

geoing

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-08-04 19:41

tak allesammen for jeres svar.

I family search har jeg fundet de samme svar, men er stadig ikke klar over hvorfor navnet beierholm er nævnt efter Olsdatter, det kan være familien i Lynge Sorø Amt, men jeg kan ikke finde maren Olsdatter Beirholms forældre, kunne jeg finde dem var spørgsmålet nok løst .

geoing

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-08-04 19:45

svar til Senta .

Ja det er den rigtige person du har fundet , men det giver stadig ikke nogen løsning på navnet Beierholm.

desværre.

m.v.h. geoing

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-08-04 19:52

Kan det evt. være Maren Olsdatter Beirholm forældre der ejede en gård Beierholm , Beyerholm , Bejerholm , ??
På Fyn findes der en gård ved det navn, hvis du skriver gård Beierholm på Google kommer der en del hjemmmesider fra Fyn, Sønderjylland osv. men er det ikke lidt langt væk efter datidens flytninger. ??

På Danpa,
er der lidt om Beyerholm, kun et forslag.

Ved at søge på Beyderholm på denne adresse http://danpa.dda.dk/
er der følgende STAMKORTHENVISNINGER , er det evt. noget du kan bruge ?
Senta

Reg. nr: 9189 (515-01 Haderslev Byhistoriske Arkiv, Stadsarkiv for Haderslev
Kommune)
"Jensen, Slægten Slægten har sit udgangspunkt på Sodegård"

Sode, Halk sogn, Haderslev kommune, Sønderjyllands amt
Personarkiv, begyndelsesbogstav J
Yderdatering:1852-1945
Indholdsresumé: KAP
Omfang:0 bd. 0 pk. 16 læg - 0,01 hyldemeter
Klausuler:Almindelige regler
Bemærkninger: Arkivstifter 1988/6 og 1998/121

Særnr.:

INDHOLD

A. Forskellige papirer

1. 1951 Program for slægtssammenkomst 1 læg

2. u. år Slægtsgårdssangen, 1949 2 læg

3. 1951 Brev fra Jens Jensen 1 læg

4. 1951 Uddrag af bogen: Gaarden i Soed med
Langmose og Beyerholm af P. K. Hof-
mansen 2 læg

5. 1852 Gaveliste fra brylluppet mellem Caro-
line og Jens Jensen, afskrift 2 læg

6. 1852 Brudstykker af regninger vedr. bryllup- 2 læg
pet, afskrift

7. u. år Guldsmederegning fra H. Møller til
Jens Jensen, afskrift 1 læg

8. 1864 Opgørelse over godtgørelsen fra ind-
kvartering under krigen, afskrift 1 læg

9. 1920 Salmer ved Jørgen J. Jensens jordefærd 1 læg

10. 1945 Medlemskort til "Norden" for Jens Jen-
sen 1 læg

11. u. år Frihedsbrev, udstedt af kong Erik af
Pommern, 1400-1664, afskrift 2 læg

Albert, typograf Berg, Ejnar Beyerholm, Julie Bredstrup, Stig, cand.theol.,
forstander ved Jonstrup Seminarium Anm.: Som påskrift koncept til svar
Christensen, P. G., Køge Guldbrandsen (Niels, redaktør, MF) Hansern, Ad.,
(ansat ved Fakse Kalkbrud?) Hansen, Hans

Senta

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-08-04 20:04

HI Senta.

ja hvem ved... måske og måske ikke, jeg har alle slægtn inge registreret helt til ca 1400 på alle sider men denne Maren Olsdatter Beierholm er " the missing link" jeg ved at hun blev gift med Hans Jensen og de oplysninger Family research giver er rigtige nok (tjekket på arkivet) men jeg mangler stadig at finde Marens oprindelse såsom forældrene etc . jeg kan findes hendes gistermål og hendes død og begravelse men ikke hendes dåb eller hendes forældre, det er det de nager mig ...

m.v.h.Geoing

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-08-04 20:11

Her er en Maren Olsdatter fra FS.data stemmer ikke helt, ?? er kan hun være født i et andet amt ??evt. fra Åbenrå, Haderslev .??
Senta
Husband
OLE JENSENPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Wife

Children

1. MAREN OLSENPedigree
Female

Birth: 15 AUG 1723 Sorterup, Soro, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-08-04 20:16

Har du tjekket kirkebøgerne online fra Sorø angående navnet Beierholm , måske et forsøg ??
Senta

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-08-04 20:20

Hi Senta
Det er ikke denne Maren Olsen , jeg ved med sikkerhed at hun blev gift med gårdmand Hnas Jensen
de blev gift i slagelse så hun er nok derfra. hans Jensen boede i Sorterup men nu var Maren jo et ret så almindeligt navn på den tid .

jeg ved ikke hvor hun er født blot at hun er født i 1719. men hvor ved jeg ikke
og stadig hvem er hendes forældre ?

det er virkeligt et vanskeligt emne .

m.v.h. Geoing

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-08-04 20:24

En mere fra FS.% Beierholm
Senta
Maren Olsen
<Female>

Event(s):
Birth:
Christening: 03 AUG 1719 Of, Sorbymagle, Soro, Denmark

Death:
Burial:
Parents:
Father: Ole Hansen Knack Family
Mother: Anne Mathiasen Knack

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-08-04 20:29

senta.
ja nu har du fundet noget som jeg også har . og som jeg tror kunne være denne Maren , men hvor f..... kommer navnet Beierholm ind

men måske er det hende jeg søger.

geoing

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-08-04 20:33

Var Ole Hansen Knack gårdmand , evt gårdensnavn ???
Har du prøvet at søge på Beyer, Bejerholm osv på FS. ???
Senta

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-08-04 21:15

Hi senta . ja jeg har prøvet alt . alt negativt. må nok ind på arkivet igen -

geoing

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-08-04 21:43

Har du prøvet at stille ?? på denne adresse
dk.videnskab.historie.genealogi
det kan være en kan hjælpe dig der, jeg tror fortsat det er navnet på en gård enten Marens far eller mandens.
Hvor stammer navnet Knack fra ???
senta

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-08-04 22:18

hi senta jeg vil prøve det link du nævner.
jeg ved heller ikke hvor navnet knack stammer fra.
det er stadig et mysterium med denne maren olsdatter , hun må da på en eller anden måde have nogen forældre hvor navnet beierholm forekommer, jeg her en slægtstavle lavet i 1943 ganske vist af Personalhistorisk institut og ved Bremer , et firma der hersker en del spørgsmål ved, men jeg har efterforsket alle navne og det eneste der ikke rigtig stemmer er denne maren olsdatter beierholm, det er beierholm der har vakt min nysgerrighed, da det er efter et patronym , og det er ret så sjældent dette forkommer . der findes en del beierholm, men om de er i familie med Maren ved jeg ikke,

m.v.h. Geoing

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-08-04 22:18

hi senta jeg vil prøve det link du nævner.
jeg ved heller ikke hvor navnet knack stammer fra.
det er stadig et mysterium med denne maren olsdatter , hun må da på en eller anden måde have nogen forældre hvor navnet beierholm forekommer, jeg her en slægtstavle lavet i 1943 ganske vist af Personalhistorisk institut og ved Bremer , et firma der hersker en del spørgsmål ved, men jeg har efterforsket alle navne og det eneste der ikke rigtig stemmer er denne maren olsdatter beierholm, det er beierholm der har vakt min nysgerrighed, da det er efter et patronym , og det er ret så sjældent dette forkommer . der findes en del beierholm, men om de er i familie med Maren ved jeg ikke,

m.v.h. Geoing

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-08-04 22:30

Har du ikke et skifte efter Maren Olsdatter og Hans Jensen det kan være du deri finder løsningen på navnet Beierholm.
Senta

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-08-04 23:06

hi senta.
nej det er endnu ikke lykkedes for mig at finde nogen skiftebog.

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 23-08-04 23:11

Du skel søge i skifter fra Soro , du har årstal navn osv. hvis du skal på Arkivet er det en mulighed od derudover
er der lægsrullerne,og Maren Olsdatters konfirmation det er også en mulighed.
Senta

Godkendelse af svar
Fra : geoing

Dato : 23-08-04 23:22

Tak for svaret senta.

du har nok ret i at svaret må ligge i skifteprotokollerne eller som du siger i kirkebøger under Marens konfirmation , så jeg må en tur på jagtvejen

men mange tak for din interesse

geoing

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-08-04 23:26

selv tak .
held og lykke, håber det lykkes at finde forklaringen på navnet Beierholm.
Senta

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 24-08-04 09:46

Prøv at tage til Sorø Arkiv de har mange ting. og er flinke til at hjælpe.
Lokalhistorisk Arkiv for Sorø og Omegn. Storgade 7, 4180 Sorø. tlf. 57 87 0101
åbningstid- onsdag 14-16-
arkivet har gode p.muligheder.
Og der findes også et godt arkiv i Slagelse- som er stenstuegade 3 4100 Slagelse- lige v/mikkels kirke--
og tlf. 58 55 39 42 Åbent tirsdag 13-16 Onsdag 10-15 og den første lørdag i måneden 10-14.
med venlig hilsen Karin Sørensen