/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Mere underskrift!
Fra : TheRipley
Vist : 4049 gange
100 point
Dato : 21-08-04 14:40

Det hjælper jo ikke, at jeg lover at give point, for et helt præsist svar, når spørgsmålet er blevet lukket fordi jeg har accepteret ans' svar - så om igen!
Hvad skal ens underskrift indeholde, er det nok med initialer? Initial + efternavn eller hvad.
Svaret fra "Ans" lød på at man kun skulle have efternavnet skrevet helt - Brevet min søns underskrift skulle på er et returbrev til en bank, og jeg kan se, at begge bankmedarbejdere har underskrevet med fornavnets forbogstav + hele efternavnet - men nu er jeg da blevet nysgerrig, hvad er det juridisk rigtige - er der frit valg eller hvad?

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 21-08-04 14:55

Jeg mener ikke der er bestemte formkrav til en underskrift - bare tænk på lægens underskrift på recepter. De er somregel ikke til at læse.
En underskrift kan man altså lave som man vil, enten med forbogstav + efternavn, hele fornavnet + efternavn, det fulde navn (hvis der er flere fornavne).

Nogen gange når man bliver bedt om at udfylde blanketter osv., står der altid "navn", "adresse", "postnr. og by". Til slut skal man så skrive sin underskrift, selvom man jo lige har skrevet navn osv.

Derfor er underskriften en slags mærke man sætter - ligesom grafittimalerne sætter tags.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-04 15:08

Der er ikke noget krav om, at hele navnet skal fremgå af en underskrift.
Signatur eller initialer er nok. Og forbogstaver for fornavn og eks. efternavn i fuld længde.
Digital signatur er også juridisk korrekt hvis det er noget via nettet, og en mail hvor man giver accept af en given aftale er også juridisk korrekt/bindende som underskrift. Og der er jo ingen (håndskrevet) underskrift.
En anden ting er så, at det rigtigste ville være, at man skriver hele navnet letlæseligt, og derunder med ens egen specielle "krusedulle", men det er ikke et krav.

dova

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 21-08-04 15:08

alt kan være en underskrift... dvs også et "mærke" - underskriften/tegnet skal bare være nogenlunde ens hver gang... for andres og egen skyld... så kan man let se hvis det ikke er den samme som har lavet "underskriften"

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 110 point
Dato : 21-08-04 15:09

På Famileadvokatens hjemmeside har jeg i deres brevkasse fundet dette:(link)

http://www.familieadvokaten.dk/search/showresult.asp?src=/breve-100/b100-226.html&val=underskrift

Så ifølge dette link er eks. lægens underskrift på recepten lovlig nok, selv om ingen sjæl kan tyde den.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-08-04 16:43

for nogle år siden underskrev jeg et skøde på en ejendom jeg købte, jeg underskrev som altid med min underskrift som er pta godtnok utydeligt, skødet kom tilbage med bemærkning om at man ikke kunne læse underskriften, men min advokat skrev så tilbage om man kunne tyde hans underskrift, så var der ikke noget i vejen skødet blev lyst uden problemer. så hvad kan man udlede at dette, at initialer er ok blot det er den underskrift man altid anvender.

per

Godkendelse af svar
Fra : TheRipley

Dato : 21-08-04 19:22

Tak for svaret taliskoko. I har ret allesammen, man må faktisk skrive hvad man vil, men det var taliskoko, der fik mig til at gå ind på familieadvokaten.dk og søge på "underskrift".
Nu mangler jeg så bare at forklare sønnike at det KH han ville have underskrevet med faktisk er fuldt legalt