/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Asko D1976 opvaskemaskine
Fra : mollebakken
Vist : 1195 gange
200 point
Dato : 21-08-04 09:12

Min 3 år gamle opvaskemaskine (Asko D1976) er i pludselig gået i stykker. Symptomer: Displayet på fronten lyser ikke, men der kommer en brændt lugt. Tændes maskinen går en meget høj motorlyd igang og maskinen tager samtidigt vand ind, skønt lågen står åben (unormalt!).Om den vil fortsætte indtil der bliver oversvømmelse har jeg ikke lyst til at afprøve, da maskinen tydeligvis har bedst af ikke at være tændt. Lampen inde i maskinen lyser som den skal.
Hvad er mon galt?
Kaffekonen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-08-04 09:32

Det kunne tyde på flere ting: at din kile som driver/trækker tromlen rundet er knækket eller den "slirrer" på remhjulene...deraf den "brændte lugt".
At denne kilerem har "slået" et eller andet i stykker idet den er knækket så der ikke er nogen "afbryderfunktion" til vandet selvom lågen skulle stå åben.
Derfor bør du checke om din kilerem er intakt?! (hvad den givetvis ikke er?!) I givet fald koster en ny ikke ret meget.
I værste fald kan dit remhjul på motoren været knækket af, og hele motoren skal udskiftes (sjældent)

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 210 point
Dato : 21-08-04 10:50

Hej mollebakken !

Jeg tror desværre at Timer/elektronik er defekt/brændt af i din opmaskine
( Den må, som du selv skriver , IKKE tage vand ind med åben låge...)
- Det er desværre ikke et ukendt fenomen på disse maskiner.

Fejlen kommer typisk pga. en defekt såkalt "hjerteklap" ??? - dette er et spjæld der sidder monteret i lågen, som skal
åbne og lukke afhængigt af om maskinnen er i tørreprogram eller ej.
Når dette spjæld sætter sig fast ( typisk p.g.a. indtørret kalk ) trækker spolen til denne så meget strøm at der brænder nogle printbaner på elektronikken.
Hvor meget der går galt - og på hvilken måde maskinen reagerer, er vidt forskelligt.

Fejlfinding:

1. Afbryd maskinen fra El-nettet
2. Afmonter frontpanel + betjeningspanel ( Kan være lidt besværlig at få løs... )
3. Undersøg print for "brændte baner" etc.
4. Bestil ny Hjerteklap + Timer-elektronik.

MVH - www.hvidevaredele.dk - Ole Brink

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 21-08-04 10:52

HM! HM! Palle det jo en opvaskemaskine og ikke en vaskemaskine ok. ta det som en spøg. Der er flere ting der kan være defekt .
1. lågeafbryderen som sidder i forbindelse med lukkemekanismen er defekt eller hele lukkemekanismen er defekt motoren som du hører er sandsynligvis spulepumpen. trykknapsystemet som i mange opvaskere i dag består af en printplade med nogle små tryk kontakter kan være defekt alt i alt hvis ikke du er vant til at rode med den slags ting, så ring til din lokale hvidvare reparatør og lad ham se på det.
Med venlig hilsen
Fleng

Godkendelse af svar
Fra : mollebakken

Dato : 27-08-04 19:51

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.
Diagnosen var fuldstændig korrekt.
Kaffekonen