/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
pgo dr.big.. problem
Fra : tiemaster
Vist : 1890 gange
320 point
Dato : 21-08-04 08:35

hej... jeg har virkelig et stort problem mrd min dr big. igår havde jeg min cylinder og topstykke af den og stempel, da jeg så satte det på igen vil den ik starte, men den slår bare en skid, hvad kan der være galt, kan man vende topstyk forkert??

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 21-08-04 09:35

Det er nærmere stemplet du har vendt forkert... Ellers kan det være fordi du har glemt/knækket en stempel ring...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-08-04 10:25

Du er nødt til at skille den ad igen,oven på stemplet er der en lille pil,
den skal pege MOD udstødningen,kig også stempelringene efter som Jon skriver.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 21-08-04 10:46

Ja, men du kan vel mærke om der er kompression i cylinderen ? Altså om der er noget modstand når du jogger på kickstareren...

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 21-08-04 10:51

hej jon der er kompression.. den kørte jo tidligere på aftenen men hvorfor slår den, den skid...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-08-04 10:56

Har den kørt EFTER du har samlet den ?
Keldd.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 21-08-04 11:32

hej igen jeg kan ik se nogle pile på stemplet men der er en ja nærmest en udhuling i bunden af stemplet skal den vende mod røret eller skal den vende op ad?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 21-08-04 12:01

Hmm udhuling i stemplet, det må du lige forklare lidt nærmere! Hvis der er porte i den ene side (top/bund) af stemplet, skal du montere det så hullerne peger op ad... Er du sikker på at du har monteret tændrør osv. ordentligt ?

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 21-08-04 12:08

hej jon det er athea cynlinder og stempel jeg har på hvis det kan hjælpe dig...

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 21-08-04 15:50

Okay, køre Athena ikke med skæve stempel-toppe ?? Og er der ikke to porte i toppe af stemplet ?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 320 point
Dato : 21-08-04 17:49

Hvis du pudser forsiktigt på stempeltoppen, med en grov køkkensvamp, kan du nok se en pil, nogle gange i form af et V.
Udskæringen i bunden af stempelet vender som regel væk fra udstødningsporten.
Du kan også se at når stempelet vender rigtigt, så vil det punkt hvor stempelringene ender, ikke køre op og ned, hvor der er porte i cylinderen, da de jo så kan få ved "hullerne" og knække.
Men en skid, skyldes som regel, en metalgrat oppe i tændrøret, eller at tændingen står forkert, men det kan den jo ikke lige pludselig gøre?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 21-08-04 17:52

hej palleb har fået stemplet sat rigtig.. men den vil stadig ik starter det er så voldsomt at der kommer ild ud af bunden på den hvis man vil sterte den uden rør.. kan ´simpel hen ik finde ud af hvad der i vejen.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-08-04 18:11

Karburatoren har i alle tilfælde hældt for meget benzin ind, og det kan jo skyldes en defekt/beskidt svømmerventil.
Men:
Mon ikke du har vendt slangerne fra vaccumdåsen(Benzinhanen) forkert nede på karburatoren, så vil vaccumet åbne benzinhanen, og hælde det ned i tilgangen til cylinderen.
Hvis du suger i slangen der sidder nærmest cylinderen, skal benzindåsen åbne, og der skal komme benzin i den anden slange. (Det kan bedst ses hvis slangen til svømmeren tages af)
Når du stopper med at suge, lukker dåsen igen.
PS: Husk nu også at komme slangen for olietilførselen på.
Prøv at udluft cylinderen, rigtigt godt uden tændrør, der skal sikres at der ikke tilføres benzin samtidig (Træk vaccumslangen af)
Der udluftes uden tændrør, og med fuld gashåndtag, ved at kickstarte 30 gange.
Prøv så at starte uden benzintilførsel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 21-08-04 20:27

hej igen igen kan det passe at cdi er gået jeg har prøvet at lede efter gnist på samme måde som på en maxi men der kommer ik nogen.. kan det være det....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-08-04 20:41

Og du har set efter metalgrat oppe i tændrøret, som jeg skrev?
Har du prøvet at skifte tændrør?
Ellers skru tændrørshætte af, og hold med en tang eller handske ledningsenden 1 cm fra stel, for at se gnist.
VH Palle Hansen
NB: Det behøver langtfra være CDIèn, men dårlig stelforbindelse, noten der er gået i svinghjulet, defekt tændingslås, defekt impulsgiver ved svinghjulet, osv.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 21-08-04 20:53

hej har set efter metal og har lige prøvet at holde ledningenden 1 cm fra stel og der er ingen gnist... hvad kan det mest sandsynlige være.......

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-08-04 21:15

Det mest sandsynlige? Hmm, tja, det er hvis der er sat uorginal tyverialarm, eller fartbegrænser på, og ledningsforbindelserne ikke er gode.
Se også efter at de 2 ledninger på CDIèn er ok, den ene skal nok gå ned på stel.
Men prøv også at slå tændrørets jernelektrode, tættere på midterelektroden, for at se om der kommer gnist, for der må jo have været gnist nogle gange, da den kunne slå en skid.
Se også efter at når du drejer svinghjulsmagneten, at motoren følger med rundt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-08-04 21:23

Tændingsnøglen,drej den.
Keldd.

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 23-08-04 15:17

Jeg vil andbefale du får tjekket din CDI'r , det lyder som den er defekt...

Mvh.
Mogens

Godkendelse af svar
Fra : tiemaster

Dato : 29-09-04 10:12

hej pallebhansen. havde helt glemt dette spørgsmål der var ingen af svarene der passede men du har hjulpet før så du får dem.. det der var galt var at der i topstykket sad en ekstra pakning en rund en og den havde jeg fået væk.. da jeg fik en ny i startede den første gang.....