/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
yamaha koblingssnegl
Fra : superboy
Vist : 519 gange
100 point
Dato : 20-08-04 19:14

Hej jeg har lige købt en ny koblinssnegl hos thansen ( http://www.thansen.dk/product.asp?c=291865052&n=282491953&pn=461536655 )
Den arm der sidder på koblingssneglen kan jeg ikke få til at side fast, den glider bare af når man har sat koblingsdækslet på og hiver i koblingen...
Hvordan sidder jeres fast ?

Hilsen Jonas

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-08-04 20:02

Der skal sidde en fjeder og holde den på plads mellem toppen af snegl/arm og så ud til en tap/pind på dækslet...

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-08-04 20:08
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-08-04 20:48

Nej den er du gal afmaceret på Jon, det er ellers sjældent? Men i hvert tilfælde er det et forkert link du giver.
Men ellers er det rigtigt at: Der skal sidde en fjeder og holde den på plads mellem toppen af snegl/arm og så ud til en tap/pind på dækslet...
Men det tror jeg godt superboy ved.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=291896190&n=282514265&pn=461537371
Jeg har sat mange af de koblingssnegle på, og jeg må indrømme de ikke er af særlig god kvalitet, da meningen er at armen som er fremstillet af 2 pladedele, skal være en anelse forskudt, så de ligesom låser sig selv fast på "firkantudfræsningen". ( Det mindes jeg også de gjorde for flere år siden) Men armen går alt for løst på nu, så tilpasningen er for dårlig, da der er alt for megen slør.
Og hvorfor armen ikke allerede er svejst fast, skyldes nok at man skal skrue den ned i plastgevindet, før man sætter armen på, men det er dog ikke nødvendig, da det fint kan lade sig gøre med en allerede monteret arm.
Du skruer mørtikken ud i flugt med jerngevind-indstillingsskruen, den ende holdes ned mod et fast underlag.
Sætter gummidelen og armen armen på, og "nit"(Stug) armen fast med rigtig mange slag med bagenden af en hammerhoved, altså brug feks. en murerhammers skarpe "flæk-hammerhoved" der er udformet som en mejsel.
Du udvider dermed godset omkring armens firkanthoved, så det aldrig kan løsne sig igen. (Det kan sikkert også svejses på)
Der må selvfølgelig ikke slås så hårdt at indstillingskærven eller møtrikken på den anden side ødelægges.
Montering:
Gevindet i sidedækselet, hvor sneglegevindet monteres skal være rent for grus og skidt, derefter fyldes gevindet godt med fedt. (Som også holder snavs væk fra gevindet)
Så skal man sætte den på, så gevindet starter så tidlig som muligt, for at armen kan bevæges af koblingskabelet uden at falde af, så det er muligt at du skal prøve flere gange hvor den skal starte i gevindet for at have et så godt gevindindgreb som muligt, men stadig kan trækkes " i bund med koblingskabel.
Og så indstilles koblingen efter montering af sideskjold, med indstillingsskruen, som låses med låsemøtrikken.
Finindstilling udføres med kabelstrammeren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-08-04 22:21

Hmm var også lidt i tvivl om hvorvidt det var den rigtige fjeder, men kunne ikke finde andre...