/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Aldersbestemmelse af voksen kat.
Fra : pjuller
Vist : 2509 gange
50 point
Dato : 20-08-04 18:52

Hej. Er der nogen, der ved, hvordan man aldersbestemmer en voksen kat?

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 20-08-04 19:09

Jeg tror ikke man kan aldersbestemme en voksen kat helt nøjagtig på årstallet- måske +-3-4 år. Men måske på nogen blodprøver eller tandsættet- jeg ved det ikke.
Hvorfår- har du en kat du ikke har alderen på?

Syllemus

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 60 point
Dato : 20-08-04 19:17

Du kan ikke fastslå det 100%, men en dygtig dyrlæge vil kunne se det på tandsættet.

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 20-08-04 19:32

Ja, tænkte også selv på det med tænderne, men det er vel ikke som med heste, hvor det kan lade sig gøre med rimelig sikkerhed eller hvad???
Katten har jeg købt på Kattens Værn, hvor den har en anslået alder på ca. 2 år. Jeg synes bare, at den virker ældre.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-08-04 19:49

Tjo, men det er vel ud fra en skøn deres dyrlæge har lavet.
Jeg skulle som sagt tidligere mene at en dygtig dyrlæge kan aldersbestemme med et rimeligt interval ud fra tænderne, og selvfølgelig ved at kigge på resten af katten. Nærmere kommer du det nok ikke.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-08-04 19:54

Du kan ikke regne med den alder, de angiver hos Kattens værn. Vi købte en hos dem, som alle troede var en lille killing. Men det viste sig at være en dværgkat. Og så var hun så fuld af orm, at man skulle tro, det var løgn, selv om de påstod, hun havde fået ormebehandling.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-08-04 20:31

Til Jernlady:

Én ormekur er nødvendigvis ikke nok. Og de har højest sandsynligt kun givet én gang. Men således ikke løjet.
Når det er sagt vil jeg så sige at man skal være virkelig forsigtig med at købe hos kattens værn, idet man jo ikke kender katten og dens skavanker. Du er selv, desværre, et glimrenede eksempel derpå.

mvh
Taliskoko

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-08-04 21:11

Hej taliskoko.
Det er rigtig nok. Men hele sagen om den stakkels kat var temmelig underlig. Da det viste sig, at hun var dødsyg og blev aflivet, mailede jeg til internatet i Roskilde, hvor vi havde købt hende. Hanner Hermann, der er leder af det, gik med til, at vi skulle have en anden killing i stedet for. Da jeg så reserverede en, reagerede de ikke. Da jeg reserverede en anden, solgte de den til en anden. Jeg blev så sur på hende, at jeg klagede til Dyrenes beskyttelse over hende, og krævede mine penge tilbage, selv om jeg ikke bryder mig om at tage penge fra dem. Men hendes opførsel gjorde mig simpelthen stiktosset. Jeg fik også pengene og en yderst kort mail fra hende. Men jeg tror, det var en engangshændelse. Normalt tror jeg, de efter bedste evne prøver at sørge for både at aldersbestemme den så godt som muligt (hvilket nærmest er umuligt, tror jeg) men også at de er raske. Man kunne intet se på vores kat. Det var kun fordi hun kastede op, hun blev undersøgt. Og man kunne kun se det med en røntgenkontrastundersøgelse. Men de burde nok have opdaget, at hun kastede op der også. Det nægtede de, at hun gjorde, men det tror jeg ikke på.
Men jeg ville godt købe en kat af dem igen. (Bare ikke fra hende). De gør et godt stykke arbejde, synes jeg, og det vil jeg gerne støtte ved at købe en kat eller flere hos dem.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-04 21:19

Tænderne og ørerne er de to vigtigste faktorer når man skal aldersbestemme en kat, men det er næsten umuligt at fastslå. Det kommer meget an på hvordan katten har levet hvor ældet den bliver.
Jeg har en kat som dyrlægen anslog var 11 mdr, selv om han var to år, og en på 12 der blev tippet til 5-6 år.

Godkendelse af svar
Fra : pjuller

Dato : 03-09-04 21:42

Tak for svaret taliskoko.