/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Buketter der ikke springer ud
Fra : johannah
Vist : 3687 gange
50 point
Dato : 20-08-04 17:18

Når jeg køber en buket afskårne roser, tulipaner osv, er det reglen snarere end undtagelsen, at de ikke springer ud! Jeg klipper stilkene over på skrå under rindende koldt vand, kommer dem i en ren vase, hælder frisk, koldt vand i, stiller dem ikke i direkte sollys - har også prøvet at give dem et skvæt danskvand - men de nægter at springe ud! Har nogen et idiotsikkert trick til, hvordan man får blomsterne til at udfolde sig i al deres blomsterpragt??

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 60 point
Dato : 20-08-04 18:22

Prøv at skære et stykke af stilken under MEGET varmt vand (men ikke kogende). Jeg fik nogle roser for et par uger siden. De fik omtalte behandling, og de sprang pænt ud. Og de stod længe.
Men der er lige så mange råd vedr. blomster, som der er blomsterarter, næsten.
http://www.e-haven.dk/artikler/snitblomster/snitblomster.ht
http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=821
http://www.miljoeogsundhed.dk/artikel.asp?artikelID=180&kategoriID=258
http://www.nethave.dk/nethave/html/buketter.html
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : johannah

Dato : 20-08-04 19:19

Hej Jette. Tusind tak for dit svar. det vil jeg prøve!
Kh. Johannah

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-08-04 19:52

Held og lykke med det. Men hvis den har været behandlet forkert fra starten af, er det ikke sikket, det lykkes. Blomster fra Bilka fx har en tendens til at dø, lige meget om det er afskårne eller potteplanter. Derimod gror dem fra Aldi som om det er ukrudt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-08-04 20:29

Kom det der svarer til et stykke hugget sukker i vandet. Det øger også holdbarheden. Denne mængde sukker, svarer til en vase med 75 - 100 cl.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-08-04 20:39

Endnu et godt råd. Hvis de kommer til at hænge med hovederne. Så pak dem i en våd avis og ned i en plasticpose og ind i køleskabet, hvad der svarer til natten over. Næste dag vil de knejse igen

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-04 21:23

Det forstår jeg slet ikke, jeg sendte en kommentar ca kl 17 og der blev vist,at den var der, og nu er den væk.

De fleste blomster er allerede ødelagt når man køber dem p.g.a forkert og for langvarig opbevaring.
Men derudover er det bedst at putte håndvarmt vand i vasen, og ligeså skylning i forb. med afskæring af stilkender.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-08-04 22:36

Hej dova

Jeg har været ude for nøjagtigt det samme. KanDu kører, efter min mening, dårligere end nogensinde før. Jeg har skrevet det til dem flere gange, første gang i maj måned, men modtager aldrig svar. Jeg skal lige sige, at de mails jeg har sendt til dem, var i et meget sobert og venligt sprog, men det gør åbenbart ingen forskel. Jeg er, desværre efterhånden, træt af at være her. Jeg har ellers brugt mange mange timer.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : johannah

Dato : 20-08-04 23:23

Tak for alle svarene! Jeg vil prøve dem alle igennem - engang må det da lykkes at få en buket til at springe flot ud og stå mere end en dag.
Kh. Johannah

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 21-08-04 21:57

Hej johannah

Hvis du synes du har fået svar på dit spørgsmål, skulle du måske overveje at lukke spørgsmålet, ved at vælge det svar du synes bedst om.

Med venlig hilsen, og fortsat god week-end
Frank

Kommentar
Fra : johannah

Dato : 22-08-04 11:36

Hej Frank,

Jeg er ny her på kandu, og må indrømme, at jeg endnu ikke har fattet systemet med point osv. Og hvordan lukker man et spørgsmål? Jeg kan ikke finde nogen 'knap' med det formål! Måske ville du eller en anden være sød at være mig behjælpelig?
Da jeg synes, at alle svar er lige godt, er det svært at vælge et ud, der skal have point. Kan man ikke give point til alle??
Kh. Johannah

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-08-04 14:38

Hej johannah.
Ude i højre side over hver kommentar er der en tekst som siger: "Accepter svar". Der trykker du ved den kommentar, du synes svarer bedst på dit spørgsmål. Derpå skal du bedømme, hvor godt du synes svaret var. Du kan kun give et svar point.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : karinaj

Dato : 26-08-04 19:50

Hejsa...
Synes det er et rigtig godt spørgsmål, og ville lige svare.... jeg synes at hvis man endelig har besluttet sig for at give sig selv nogle blomster, skal man da gå til den lokale blomster forretning, og købe en ordentlig kvalitet i stedet for Bilkas 2. sortering...

Hilsen Blomsterdekoratøren

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-08-04 21:25

Hej karinaj.
Det er det ikke alle der har råd til. Det er heller ikke alle små byer, der har en blomsterforretning. Det har vores godt nok, men en alm. lille biltte potteplante koster ca. 70 kr og opefter. Men til gengæld er de så også rigtig gode. Afskårne blomster har jeg ikke prøvet derfra - så vidt jeg ved.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : karinaj

Dato : 27-08-04 19:06

Hejsa Jette.
Okay det kan jeg godt se... vi laver nogle ganske søde buketter til 100 kr og det synes jeg personligt ikke er så slemt, hvis man vil ha en buket der kan holde lidt.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-08-04 19:39

Hvor længe er så "holde lidt"??? Vi fik en buket meget kønne roser fra Aldi. De stod en uge - og kostede en tyver.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 28-08-04 21:26

Hej johannah

Helt ude til højre, står der ACCEPTER. Det klikker du på (det svar du synes bedst om). Så har du lukket dit spørgsmål.

Kærlig hilsen og god week-end
Frank

Kommentar
Fra : karinaj

Dato : 29-08-04 11:38

nå okay troede i havde problemer med bundte varerne.... altså at de ikke sprang ud... men hvis de er gode nok synes jeg bare det er fint...
synes også den er kørt langt nok ud!

Godkendelse af svar
Fra : johannah

Dato : 31-08-04 20:31

Tak for svaret Jernladyen.