/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Printerskifter
Fra : munni
Vist : 661 gange
100 point
Dato : 04-07-02 04:53

Når jeg sidder og arbejder med min computer er jeg irriteret over at jeg i eksempel Word ved klik på printerikonet straks får udskrevet fra standardprinteren.
Det betyder at jeg har min Laserprinter sat som standardprinter.
Når jeg så arbejder med grafik, skal jeg så ind og vælge min farveprinter.
Og her spørgsmålet:
Kender nogen her på "kandu" et lille program/script, der kan kaldes fra en batchfil og ændre standardprinteren, således at forskellige programmer kan startes med forskellige standardprintere?

Munni

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 04-07-02 06:35

Næh, jeg mener at man kunkan arbejde med en standardprinter i Windows systemet, men når jeg arbejder i Word spørger den først efter printerindstillinger og da kan jeg vælge hvilken printer jeg vil bruge.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-07-02 09:35

Hej Munni,

der er nogle printer scripts her, men om der er lige den du søger ved jeg ikke...
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/scriptcenter/printing/default.asp
men det er ikke lige batchscripts... de gør brug af WMI og Windows scripthost...

hvilken version af windows bruger du?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 04-07-02 11:18

Hvorfor laver du ikke en makro.

Er det kun i word problemet er ??

Du burde kunne sætte koden som strarup nævner direkte ind i en makro og få en knap til denne funktion, ellers lav selv en

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 04-07-02 21:24

Kære LExbus

Hvorfor i alverden skal han bruge den makro med reklame fra dig ??

Private Sub Document_Open()
' Standardprinter Makro
' Makro indspillet 04-07-2002 af LEXeBUS
ActivePrinter = "Printernavn"
End Sub

Kære Munni
Du kan undvære linierne med ' foran, da det kun er kommentar linier. De behøves IKKE for at makroen kører

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 04-07-02 22:04

Hehe, det tænkte jeg faktisk ikke på....

Mummi, han har naturligvis ret.

Private Sub Document_Open()
ActivePrinter = "Printernavn"
End Sub

Ovenstående er nok.

/LEX

God pointe Zonker :) (oops)

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 04-07-02 22:05

Kommentar
Fra : munni

Dato : 05-07-02 07:53

Tak for alle de svar, der allerede er kommet.
Når jeg ønsker et program/script, der kan kaldes fra en batchfil, skyldes det simpel dovenskab samt den kensgerning, at jeg faktisk altid i forvejen ved, hvilken printer jeg skal bruge i forbindelse med et bestemt program.
Kunne jeg i genvejen til programmet enten kalde mit printerønskeprogram - direkte eller via en batchfil - ville jeg spare printervalget inde i programmet.

Godt nok kun et luksusproblem, men jeg holder af det fiffige.

MVH Munni

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-07-02 10:52

Hej Munni,

hvilken version af windows bruger du?
samt hvilke dll'er har du tilknyttet din printer? (evt. lav en søgning på din disk i stifinder og skriv *print*)

har du 2 printer tilknyttet din PC, eller er farve og laser printeren den samme?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 05-07-02 22:47

Kære Mummi

Ud over Word, hvilke programmer vil du så lave løsningen til?

Den beskrevne kan laves til: Word, Excel, Powerpoint, Access, Corel WordPerfect, CorelDraw, StarOffice, OpenOffice og sikker mange flere.

Der ud over kan der sagtens laves løsninger på samme måde til Adobes programmer.

Genvejen til Word, i forhold til det jeg tidligere har skrevet være enten et link til en skabelon eller selve skabelonen. Da det virker på den måde at når man dobbeltklikker på en skabelonfil, er det ikke skabelonen man åbner, men et nyt dokument lavet med indholdet fra skabelonen.
Skabelonen eller linket til den kan lægges på¨skrivebordet, eller puttes ind i in startmenu.

Alt efter hvilken type printer der er tale om kan der også i skabelonen lægges duplex-komandoer til din printer - så kommer printet automatisk på begge sider af papiret.

/LEX

Kommentar
Fra : munni

Dato : 06-07-02 08:07

Tak til alle!
Jeg har lidt dårlig tid i dag lørdag, så mere specificeret tak følger.
Jeg kører pt 98 + ME, og er i gang med også at installere XP.
Har 4 comps incl. min bærbar. Alle enten kører eller kan køre på mit tcp/ip-net.
1 - lpt1: printer
1 - usb printer
1 - tcp/ip printer
I gamle dage næsten lige efter gåsefjeren, lavede jeg et TurboBasicprogram, der gik ind i win.ini og kiggede på, hvilken printer der var tilsluttet hhv lpt1: og lpt2:.
Den kunne jeg så flytte op og sætte som default printer.
Dette program kunne jeg kalde med parameter 1 hhv 2.
Og det fungerede sgu.
Men tiderne skifter, og jeg har ikke kun lptx: porte at skifte imellem, og alt kan ikke klares ved at manipulere win.ini.
Ideen er netop ikke at lave en masse macroer til forskellige programmer, men snarere at få skiftet defaultprinteren afhængig af hvilket program, jeg kalder, således at når jeg installere et nyt program ved jeg også med mig selv hvilken printer dette program skal køre med som standard.
Skulle jeg undtagelsesvis bruge en anden printer i den enkelte applikation, ja, så kan jeg blot gå ind i printervalgmenuen.
Da jeg i 99% af alt brug på forhånd ved hvilken printer, der skal bruges, ville jeg blot spare dette (idiot)arbejde.

mvh Munni

Accepteret svar
Fra : LEXeBus

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-02 01:12

Så har Strarup allerede givet dig det du har brug for:

strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
& "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & strComputer & "\root\cimv2")
Set colInstalledPrinters = objWMIService.ExecQuery _
("Select * from Win32_Printer Where Name = 'ScriptedPrinter'")
For Each objPrinter in colInstalledPrinters
objPrinter.SetDefaultPrinter()
Next

/LEX

Godkendelse af svar
Fra : munni

Dato : 07-07-02 07:40

Tak for svaret LEXeBus.
Jeg kan nu komme videre.
Som du måske ikke lige har lagt mærke til er løsningen du fremhæver, og som først anvist af Strarup platformafhængig. Kun til XP og .NET.
Og med min nuværende konfiguration derfor ikke universel.
Men jeg får lidt dårlig samvittighed over at have sat så meget i gang på et tidspunkt, hvor jeg ikke selv har forfærdelig meget tid til at få det hele sat på plads.
Men tak til alle alligevel.

Munni

PS. Apropos dårlig samvittighed.

Bill Gates kommer op til sin psykiater. Klager over at han om natten har svært ved at falde i søvn på grund af dårlig samvittighed over at ville "sidde" på samtlige verdens computere, styresystemer og al software.
Nåhh, siger psykiateren, De er altså kommet her for at få mig til at fjerne Deres helt urimelige megtbegær.
- NEEJJ, for guds skyld ikke, kun den dårlige samvittighed.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-07-02 09:01

Hej Munni,

jeg er bange for at jeg må gi' dig ret idet... men WinME og W2k understøtter også WMI og jeg mener også man ka' få en opdatering til Win 98 så den også ka' understøtte det...

hvorfor jeg bl.a. spurgte om hvilke dll'er du havde tilknyttet var pga. denne side
http://www.robvanderwoude.com/2kprintcontrol.html
og nogle sider lignende den...

jeg har købt sprøgsmålet til 10 point, for at jeg ka' komme herind igen... men jeg håber du har tid til at finde ud hvilke dll'er du har tilknyttet til din printer eller med print i navnet... hvis du stadigvæk gerne vil ha' løst problemet...

jeg forstiller mig noget ligende denne pseudokode...
ændre printer
aktiver pågældende program

således behøver du heller ikke klikke på program ikonet for at starte programmet op som du vil ha' ændret printeren til, da den også er med i batch filen...

men den bruger PRINTUI.DLL til W2k og XP, og den har Win 98 ikke...

håber det ka' bruges... jeg vil stadig gerne hjælpe med at få det løst...

mvh.

Strarup

p.s. du behøver da ikke at ha' dårlig samvittighed...

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-09-02 23:20

Hej munni,

hvordan går det med dit printerprojekt?

mvh.

Strarup