/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
GNAGS's Tekster?
Fra : arne.jakobsen
Vist : 2751 gange
50 point
Dato : 20-08-04 03:03

Jeg oplevede 1'st gang Gnags til en skolefest i Rindum Sognegård i 1970. Jeg var selv kun 15 år gammel og Gnags var kun 4-5 år ældre. Jeg har altid holdt meget af deres Musik. Jeg har dog aldrig forstået deres tekster. Kan nogen af jer måske give mig et hint til forståelse af disse? Eks. Mr. Swing King. "Karusellen kom - Mr. Swing King" hvad fanden er sammenhængen? Er der ingen og bruger han/de blot stemmen som et ekstra instrument hvor klangen bestemmes af ord, der i virkeligheden intet betyder? Ja. undskyld, men jeg synes at mange af deres tekster er "en lang opremsning af ord - uden fornuftig sammenhæng!"

Accepteret svar
Fra : Internette

Modtaget 50 point
Dato : 20-08-04 06:07

Hm......... Jeg bilder mig ikke ind, at jeg altid forstår Gnags tekster, men det ville nok hjælpe, hvis du fik rigtigt fat i ordene. Der bliver sunget "KARRUSELKONGE - MR. SWING KING" (se nedenfor) Netop denne sang mener jeg handler om, at man som voksen skal holde fast i sin barnlige uskyld og evne til at fantasere og lege. Som barn ejer man hele verden. Som barn er man Konge af Karrusellen.

Når det er sagt, så er jeg godt klar over, at man virkelig skal LYTTE for at forstå Gnags tekster. Ved ikke, om det er galt eller genialt. Forstår heller ikke det hele. Men gør det noget? Behøver det altsammen være sing along? Man behøver heller ikke kunne italiensk for at nyde opera, så hvis du kan lide musikken, så glem ordene og DANS!

Mr. Swing King

Fryden når vi ride ride ranke
Oppe på loftet af møllerens hus
Vi fløj til himlen og faldt ned
I et hul med sus
Fløj igennem luften på en sommerdag
Karruselkongen, Mr. Swing King
Daddy stod i midten og huskede
Alt det fra dengang han selv var dreng

Karruselkongen, Mr. Swing King
Velkommen Mr. Swing King

Når alting snerper sammen og bliver cool og cash
Når alt bliver business og noget for noget
Så væk mig med jeg ved ikke hvad
Kammerat men vi finder på'ed
Et steady blik i øjet når det flimrer ud
En hånd i tågen når alting bliver tåget
Væk mig med et nip af det som fuglene får pip af
Og sådan noget

Karruselkongen, Mr. Swing King
Velkommen Mr. Swing King

Tag toget fra den dybe brønd
Elektrisk sporskift og bomme rejser sig og blinker
Lidt a´la´ H.C. Andersen
Og papma´che-bjerge og underlige dværge
Står og vinker
Og selv de største mænd
Bliver lisom børn igen

Mine damer og herrer:
Mr. Swing King

Karruselkongen, Mr. Swing King
Velkommen Mr. Swing King

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-08-04 06:17

Tak for dit meget fine svar Internette. Jeg synes bare at det er enormt svært rent faktisk at HØRE hvad de synger, så en sådan tekst-udskrift gør jo underværker. Jeg troede jo at de sang: Karussellen KOM. Hør selv nummeret igen og se så om du ikke kan forstå at jeg kunne høre det sådan? Jeg tror at jeg vil følge dit råd og SKIDE på teksterne da jeg alligevel er nødt til at have dem på print for at forstå dem. Endnu engang TAK