/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
klonlyde foran på fiat bravo
Fra : bobri
Vist : 640 gange
200 point
Dato : 19-08-04 23:49

Er der nogen der kan hjælpe med opklaringen på klonklydene på min bravo?
de kommer når jeg kører på ujævnt terræn, såsom brosten, hullet vej, ja stort set alle former for ujævnheder i vejen.
styre- og bærekugler skulle ikke fejle noget, så jeg undrer mig meget og det er meget ubehageligt tilmed. Please er der en der kan hjælpe????

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-08-04 23:57

Hvis det ikke er noget galt med styre/bærekugler, Hva med støddæmpere og fjædrer?
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-08-04 23:59

Det kan også være udstødningen som slår i karosseriet.Tjek det, (gummi ophæng).
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-04 00:08

Det kan være en bøsning i støddæmperen, der hvor den er skruet fast, men det mest sandsynlige er en bærekugle.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-08-04 07:40

Det kan måske være stabilisatoren. en af de to lodrette stænger (ca. 15 cm) med gummibøsninger som sidder lige bag ved hjulet på ophænget i hver side.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-08-04 08:48

Hvis det IKKE er en styrekugle vil dovas forslag være MEGET sandsynligt, og emesen har også et RIGTIG godt bud på en defekt stabilisatorarm. Min egen Berlingo fik faktisk skiftet denne da bilen kun havde gået 40000 km (på garantien selvfølgelig) og det var netop en sådan klonklyd ved ujævn vej som var skyld i dette.

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : kpm10

Modtaget 200 point
Dato : 20-08-04 09:00

Jeg har haft præcis det samme problem og der var det et "kødben" der skulle skiftes!!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-08-04 14:55

Nu ved jeg ikke lige om BjarneD er "ude" pt, men jeg mener han er FIAT-ekspert...og han har vist selv en Bravo 1,9 Diesel?! (men er ikke helt sikker???)

Mvh
Palle

Godkendelse af svar
Fra : bobri

Dato : 20-08-04 15:23

Tak for svaret kpm10.

Kommentar
Fra : bobri

Dato : 20-08-04 15:24

hvad er det for et kødben? er det i forbindelse med ratstammen, altså det knækled der sidder inde i bilen eller er det ude i motor-rummet

Kommentar
Fra : bobri

Dato : 20-08-04 15:26

bjarneD du må meget gerne hjælpe...

Kommentar
Fra : bobri

Dato : 20-08-04 15:28

kødbenet du nævner, er det stabillisatorarmene der nævnes?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-08-04 21:37

I og med at du giver pointene til kpm10, betyder det at det var et kødben der var årsagen til problemet?
alimak

Kommentar
Fra : bobri

Dato : 20-08-04 23:26

jeg har ikke rigtigt styr på det med pointene, da bilen`s problem er vigtigere

Kommentar
Fra : bobri

Dato : 22-08-04 16:54

hej alle!!!! lydene jeg beskriver er værst når jeg kører på ujævnt terræn, samtidig med at der drejes på rattet

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-08-04 18:01

Det kan være tårn lejer hvis ikke det er styrekuler.
alimak

Kommentar
Fra : bobri

Dato : 22-08-04 20:09

lydene kommer ude fra motorrummet og det føles som om de kommer tæt fra hjulene.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-08-04 21:20

Tårn lejerne sidder over dine støddæmpere foran.
alimak

Kommentar
Fra : bobri

Dato : 22-08-04 22:59

ja det har du ret i, men lydene kommer nede fra og tæt på fødderne om jeg så må sige. Det mærkes helt klart sådan.