/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
Tilbagesøgning af tysk moms
Fra : Paulus1
Vist : 2620 gange
200 point
Dato : 19-08-04 20:37

Jeg har brug for at finde ud af, hvordan man søger tysk importmoms tilbage.

Det drejer sig om import af varer fra Rusland, der på vejen hertil Danmark passerer gennem Tyskland. Ved indførslen i Tyskland pålægges varerne tysk importmoms (einfuhrumsatzsteuer) selvom de er bestemt til salg her i Danmark.

Såvidt jeg er orienteret, er det muligt at få momsen tilbage, men det kræver at man søger den tilbage hos de tyske toldmyndigheder.

Er der nogen der kan hjælpe med hvordan man gør, og hvilke blanketter der skal udfyldes?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-08-04 22:37
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-08-04 05:56

Hvis det er noget du gør ret tit, skal du benytte det specielle system der hedder: Nu kan jeg da ikke lige huske det, men er det Intertrans eller sådan noget. Du ser ofte store Lastbiler på de danske veje med et påsat skilt med navnet på systemet! I korthed drejer det sig om at lasten bliver toldkontrollerret i afsenderlandet f.eks. Rusland og det p.g.a. det påsatte skilt, de medfølgende papirer, den plumberede last o.s.v. kan køre direkte igennem alle lande frem til modtagerlandet, hvor lasten så igen bliver kontrolleret af tolderne. Ordningen blev netop oprettet for ikke at lægge unødige hindringer i vejen for den frie transport af varer over grænserne. Bruger man dette system, vil tyskerne ikke begynde at pålægge moms som de jo godt ved de senere skal bruge kræfter på at genudbetale. Håber at min lille epistel var til nogen hjælp. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-04 08:21

Intertrans er nu bare et Vognmandsfirma der selv har Speditionsforretning, hvor de tager sig af det administative vedrørende deres egne godstransporter, og de biler de har til at køre for sig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-08-04 08:24

OK dova, så er det altså ikke DET jeg hentyder til. Jeg skrev jo osse at jeg ikke lige kunne huske hvad det hed og at Intertrans KUN var en mulighed. Kan du så huske hvad det omtalte system hedder?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-04 08:48

Jeg tror kun det kan dreje sig om TIR systemet.
Det kan der læses nærmere om her www.dtl-dk.dk/docs/tir2.asp

Men Paulus1 jeg vil næsten tro, at det er Toldcenteret i Padborg du skal have fat i. De kan i hvert fald fortælle nærmere om reglerne, og hvis du kan få det refunderet, har de sikkert papirer til det. Det er den kategori der hedder import fra et ikke EU-land til DK via Tyskland.
Men ellers står der lidt om tysk importmoms på siderne
www.nikosax.dk/sw42.asp
www.holgersmidt.dk/ejs-hssped-tysk-fortoldning.htm
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-08-04 08:51

dova -> Mange tak, du har lige sparet min stakkels hjerne for flere timers arbejde. Det var TIR jeg tænkte på!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-08-04 00:38

http://www.di.dk/oekonomiogsamfund/uddybende.asp?page=DOC&objno=336931
http://www.nd-revision.dk/art120.asp?expand=0

Citat
Omstændeligt at søge
For at få momsen retur skal virksomheden udfylde et officielt ansøgningsskema på købslandets sprog, som derefter sendes til den relevante myndighed i købslandet. Ansøgningen fås f.eks. hos landenes ambassader og skal vedlægges originale fakturaer og en erklæring fra den regionale told- og skattemyndighed.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-08-04 00:41

Når der er tilskrevet importmoms i Tyskland, må købslandet for dig være Tyskland !!

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : als

Modtaget 200 point
Dato : 30-08-04 08:33

Nu skal jeg fortælle dig helt klart hvad du skal gøre. Du er ikke momsregistreret i Tyskland, men i Danmark. Varen kommer via transit til Danmark, hvilket vil siget at fortoldning + moms skal ske i modtagerlandet Danmark. Du kan til speditionsfirmaet klart afvise at betale fortoldning/moms i Tyskland. Jeg er sikker i min sag da jeg arbejder med det område hver dag. Vend endelig tilbage hvis du skal have det uddybet.

Godkendelse af svar
Fra : Paulus1

Dato : 24-11-05 21:31

Det er vist på tide at få lukket spørgsmålet.
Tak for svarene.

Kommentar
Fra : als

Dato : 25-11-05 05:22

Jeg siger mange tak for points. Jeg håber du fik sagen klaret. Jeg arbejder jævnligt med den slags problemer. God weekend