/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Udskrift i rigtig målestok?
Fra : saxoadk
Vist : 890 gange
20 point
Dato : 19-08-04 20:34

Hvordan får jeg en linie der er lavet 100mm i scala 1:1, til at være 100mm når den er printet ud? (Jeg tegner i Autocad 2002)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-08-04 21:01

Efter hukommelsen:
I dit printvindue skal du finde "pick" og tegne et omrids af din streg.
og i scala vælge 1 til 1
og printe
Sådan syntes jeg at kunne huske det.

Kommentar
Fra : allansen1

Dato : 19-08-04 22:28

Husk at sørge for at du tegner i milimeter og ikke i tommer, og derefter i udskriftdialogboksen sætte skala til 1:1

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 19-08-04 23:16

Print ud i 1:1.

Kommentar
Fra : Tim_toolman

Dato : 06-09-04 14:35

Højreklik på en vilkårlig værktøjslinie og vælg den værktøjslinie der hedder Viewports. Sæt dig i lag 0 og tryk på den knap på værktøjslinien Viewports der hedder "Single Viewport". Nu kan du lave (tegne) en firkantet viewport hvori din tegning gerne skulle komme automatisk. Når du markérer den firkantede viewport, kan du på værktøjslinien se, i hvilket målestok den printer/plotter ud i. Her kan du også ændre til en anden scala f.eks. 1:100 eller 1:1.

Kommentar
Fra : OJHansen

Dato : 05-11-04 01:10

Den sikreste og bedste måde er, at man laver alle tegningsstørelser med rammer. de skal bestå af alle lag i de efter DIN normen rigtige farver.Dernæst skal de være lavet i de efter DIN normen rigtige målestoksforhold der anvendes til feks maskintegninger.
Når man begynder en ny opgave åbner man en sådan "Ramme" laver sin tegning og gemmer den.Derefter skal man vælge den opsætning for plotter(printer) evt lave den selv, og derefter plotte ud. På den måde bliver det rigtigt hver gang!

Kommentar
Fra : graphicartist

Dato : 17-08-05 08:23

Når du sætter dit viewport op, så kan du jo skalere din tegning
I comandolinien skriver du Z (Zoom)->'Enter' -> S(Scale)->'Enter'
.. og så kan du skalere 1/1xp (meget vigtig at du bruger 'xp' (paperscale) og ikke 'x' (screenscale)

Håber det er forklaring nok. Altså brug layout'en rigtigt - skaler i viewport !-)

Kommentar
Fra : haleondk

Dato : 18-11-05 14:28

Det kan også være at Plotteren skal kalibreres x og y, afhængig af model !

prøv at tegne et kvadrat og se om det er begge akser !