/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Blandet ejendom
Fra : kj
Vist : 955 gange
200 point
Dato : 19-08-04 12:06

Vedr. udregning af avance ved salg af blandet ejendom.
Hvad skal medregnes, hele ejendommen, eller kun erhversdelen. Hvis det er erhvervsdelen, skal den tilhørende del af grunden også medregnes til indgangsværdien.

Jeg håber der er en der kan vejlede mig.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 19-08-04 12:22

Spørgsmålet er mere omfattende end som så. Der er bl.a. forskellige regler alt afhængig af, om det er en blandet ejendom der har været anvendt til ejerens beboelse og erhverv, eller der er tale om en blandet ejendom i landbruget.

Hovedreglen er, at hele ejendommen (også grunden) skal medregnes ved opgørelse af fortjenesten, men det er kun erhvervsdelens andel af fortjenesten der skal beskattes (ejerboligfradrag).

Se dette link, specielt afsnit E.J.2.3 og E.J.2.3.3.3 (nedslag for ejerbolig). http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=103326&vID=200601&i=784&action=open#i103326

Se oversigten over afsnit ved at rulle helt op i linket.

mvh
Torben

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 19-08-04 13:12

Hej

Der skal også tages hensyn til, om der har været foretaget afskrivninger på den erhvervsmæssige andel.
Der skal tages hensyn til hvordan salgssummen fordeler sig på bygninger, installationer og grund.
Der er forskellige regler hvis den erhvervsmæssige andel i procent har været meget lille, hhv. været meget stor.
Der skal tages hensyn til ejertiden (der akkumuleres i nogle tilfælde et fradrag).

Jeg har været på kursus i beregning af avance og genvundne afskrivninger på blandet benyttede bygninger, men har ikke holdt det ved lige, idet det ikke har været relevant for nogle af mine kunder.

At prøve selv at beregne skattevirkningen af salget, det er en næsten håbløs opgave for menigmand, så jeg vil anbefale at du kontakter din revisor for at få foretaget beregningen.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : kj

Dato : 19-08-04 14:01

Selve beregningen kan jeg godt klare, det er kun beregningen vedr. indgansværdien, det drejer sig om, bl.a. regnes grundværdien for driftsdelen med eller ikke?

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 19-08-04 14:06

Grundværdien for driftsdelen skal medregnes, det er kun grundværdien for ejerboligdelen, der ikke skal med.

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 19-08-04 14:22

Eller det er nok forkert formuleret. Hele ejendommen både privat, drift og hele grundværdien skal indgå ved opgørelse af fortjenesten - det er så ejerboligens andel af hele vurderingen (inkl. grundværdien for denne del), sat i forhold til den opgjorte fortjeneste, der ikke skal beskattes.

"Ligningsvejledningen afsnit E.J.2.3.3.3 Skattefrihed for fortjeneste vedrørende stuehuse og ejerboliger for skovbrugsejendomme og blandet benyttede ejendomme

For ejendomme, der på afståelsestidspunktet helt eller delvis benyttes til landbrug, gartneri, planteskole eller frugtplantage, jf. VURDL § 33, stk. 1, skovbrugsejendomme, jf. VURDL § 33, stk. 7, eller blandet benyttede ejendomme, jf. VURDL § 33, stk. 5, skal den del af fortjenesten, som vedrører stuehuset med tilhørende grund og have eller ejerboligen, ikke medregnes. Anvendelse af reglen er betinget af, at ejendommen har tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del af eller hele den periode, hvori denne har ejet ejendommen, og hvor ejendommen har været omfattet af VURDL § 33, stk. 1, 5 eller 7, 1. pkt. § 8, stk. 1, 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse, jf. EBL § 9, stk. 1."

Accepteret svar
Fra : twitt

Modtaget 200 point
Dato : 19-08-04 14:24

Ellers kan jeg kun tilslutte mig Leo Lund - kontakt en revisor så du ikke snyder dig selv - der er så mange forskellige metoder til opgørelse af indgangsværdien, at du risikrerer at bruge en der er forkert.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 19-08-04 19:19

Hej!
Nu skriver du jo ikke noget om alder eller fag.
Jeg kender bedst til landbugsejendomme. Her har man mulighed for at genanbringe ejendomsavancen i en anden landbrugsejendom. Man har også mulighed for at placere den hos søn/datter med landbrug og derved undgå at betale skatten i rigtig mange år.
Hvis man sælger den rent er der så reglerne om ophørspension, hvor man kan placere op til 2 mio og igen udskyde skatten. Der er visse alderskrav mm.
Jeg ville tro at lignende regler gælder andre erhverv.
Så en ting er at udregne ejendomsavancen, noget andet er at få den gemt til side. Der er flere forsikringsselskaber som hjælper med dette, idet de naturligvis forventer at man placerer pengene hos dem.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 20-08-04 09:45

Tak for svaret twitt.