/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Babettes Gæstebud menu
Fra : netper
Vist : 6571 gange
200 point
Dato : 19-08-04 10:54

Jeg mener jeg har fundet de rigtigt 3 første retter i menuen fra babettes gæstebud, men jeg mangler desserten, så jeg vil høre her om der er nogen der kender opskriften på denne ?

Desserten skulle være noget med frisk frugt, måske i en lage og måske med ost

De 3 første retter kan ses her
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=18092

Mvh
Per

Kommentar
Fra : baker.mc

Dato : 19-08-04 11:50

hvis du nu er smart så kik på de 2 tv kanaler's hj-side (dr-tv2)
mener lige der har været noget om det mht. et pro. fra elverhøjskroen

MVH Baker.mc

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 200 point
Dato : 19-08-04 12:20

Du har ret i de tre første retter (dog var det ægte skildpaddesuppe).
Desserten bestod af druer, ferskner og figner.
Det hele findes i bogen på siderne 48-52, der er ikke nævnt noget om en lage til frugterne. Heller ikke ost er nævnt.

mvh Sonja

Kommentar
Fra : netper

Dato : 19-08-04 13:55

Hej Sonja

Du har ret i at skilpadesuppen var ægter den gang, men det er ikke længere tilladt at spise skilpadder så derfor den uægte.

Jeg har ikke bogen så derfor er jeg meget intereseret i denne sidste opskrift.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 19-08-04 14:19

Hej Per

Der er ingen opskrift i bogen, der står blot:

"Da han saa Druer, Ferskener og Figener blive sat paa Bordet, lo han til sin Bordfælle overfor"

Jeg går ud fra, at det blot var friske frugter. Hvilket vel også var usædvanligt dengang (min udgave er fra 1952 og Karen Blixen skriver for 65 år siden). Det må for den tid være temmelig eksotiske frugter, der vel næppe var kendt i norske småbyer og da vel slet ikke så langt mod nord (Berlevåg, det ligger længst mod nord). Men sikker på at det var friske frugter, kan jeg desværre ikke være, da ingen af opskrifterne er nævnt i bogen. Blot retternes navne, men der er på den anden side heller ikke nævnt et navn på desserten.

mvh Sonja

Kommentar
Fra : netper

Dato : 19-08-04 14:26

Hej Sonja

Så vil jeg blot nævne ingredienserne ind til videre.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-08-04 17:04

Hej Per

I filmen var det Jan Pedersen fra bl.a. la Cocotte, der lavede retterne.

Carlberg, Anna-Stina, »Babettes gästabud - sagomåltiden har blivit verklighet«. Vi, 1991, nr. 26-27, s. 32-36. (Om fortællingen, filmatiseringen - og Jan Pedersens menu-rekonstruktion.)

Og hans opskrifter skulle være til at finde i hans bog

--------------------------------------------------------------------------------
64.1
Pedersen, Jan (f. 1950)
Vintergæster à La Cocotte / Jan Pedersen ; fotografier: Jes Buusmann ; fagredaktion: Henrik Jacobsen. - Kbh. : Høst, 1991. - 95 sider : ill. i farver

Side 87-90: Babettes gæstebud (opskrifter)

som du kan få på gladsaxe bibliotek, og sikkert også andre steder, check bibliotek.dk der har alle landets bibliotekers bogbestand og mulighed for at bestille hjem til dit loakel bibl.

Og hvis du lige har vundet i Lotto og ikke gider lave al maden selv, så har The Paul i Tivoli senere på måneden en Babette menu

mvh Vagnr

Kommentar
Fra : Ah_Butcha

Dato : 25-09-04 10:42

Hej netper.

Hvis du går ind på www.babette.dk og klikker på linket arrangementer i bunden kommer du ind på en side hvor der i højre side er et link til babettes menu. ved ikke om det er fyldestgørende nok, ellers er der et telefon nummer du kan ringe på og højst sandsynligt få hele menuen.

Held og lykke.

Hilsen Torben

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 31-12-04 12:38

Tak for svaret SonjaAS.