/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulv Montering
Fra : pentium
Vist : 823 gange
50 point
Dato : 19-08-04 10:45

Hej

Kan i henvise mig til nogle gode gulv Monteringsvejlindninger.

Jeg har 50 m2 Aske 14 mm Lamel Parket.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 19-08-04 11:56

Hvis du skriver hvilket produkt der er tale om vil det være lettere, at råde dig da der findes utrolig mange forskellige typer, ikke mindst i ask.

Kommentar
Fra : PepsDK

Dato : 19-08-04 11:57

Hmm, fulgte der ikke en vejledning med da du købte det?

Det plejer ellers at være ligetil at lægge sån noget gulv :=)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-08-04 12:01

Du kan finde noget om vejledninger på denne side: http://www.raadogdaad.dk/?nodeid=706

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 19-08-04 12:59
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-08-04 13:06

PepsDK har ret så langt, at der skal være en læggeanvisning med og når du ikke har set den formoder jeg at du endnu ikke har købt gulvbelægningen.
Jeg kender ikke det der og det er nok et af dem der dukker mange op af til lave priser. De billigste skal limes sammen med montagelim og er noget besværligt noget. Andre klikkes sammen ved at løfte og skubbe. og nogle er med bøjler. Til den pris der vil jeg tro at de skal limes eller klikkes og så er spørgsmålet ellers hvilket underlag de skal lægges på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-08-04 13:14

Princippet vil sandsynligvis være som dette: http://www.raadogdaad.dk/images/projekt/pdf/danwo.pdf

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 19-08-04 13:19

Normal pris er 300 pr. m2.

OK tak for jeres svar.

Godkendelse af svar
Fra : pentium

Dato : 19-08-04 13:20

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-08-04 13:24

Ja det er skam ikke noget kostbart gulv, men en kvadratmeterpris på 300 er ikke overvældende trods alt for parket i ask, men det afhænger jo også af om asketræet er gennemgående eller det kun er en tynd finer i toppen. Det behøver ikke, at være gennemgående for, at det er en god kvalitet, men der skulle gerne være en vis tykkelse.
Hvis du lægger det på betongulv skal du huske at der skal være fugtspærre mod betonen og at det er en fodel at have et lyddæmpende mellemlag.

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 19-08-04 13:42

Hej BjarneD

Det er med en 4 mm slidlag i toppen, så det er ikke en masiv planke.

Det er til betongulv, så skulle 14 mmm ikke være godt nok? Hvis man bruger noget godt dampspær og lyddæmpning?

Dampspær og lyddæmpning - er der noget godt noget du kan anbefale?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-08-04 14:24

4 mm lyder da glimrende til den pris.
Det man skal bruge er en fugtspærre, som har den forskel fra dampspærre at den skal beskytte mod fugt fra konstruktionen, betongulvet, mens en damspærre skal beskytte en konstruktion mod fugt fra rummet.
Jeg er bare gør det selv mand, men sørger altid for god information fra fagfolk og jeg har i tidens løb prøvet 3 forskellige typer.
Den første som var den dyreste var en speciel plastmåtte i ruller som lignede hård skumgummi. rullerne skulle overlappe og klæbes sammen med kraftig tape.
Den anden var nogle grønne filtagtige tynde batts, som blev lagt oven på en 0.2 plastfolie (damspærre dimension) og den sidste jeg prøved og som absolut er den nemmeste er fra Pergo og er en plasfolie hvor der er laver et blødt materiale der skal virke lyddæmpende.
Jeg har sådan set været godt tilfreds med alle tre, men Pergo modellen var forberedt med overlap og var nem at håndtere.
Hvis du vil spare kan du næsten bruge hvad som helst, filt eller tæppe når bare det ligger på en god folie med rigeligt overlap.
Sørg for at tjekke om der er fordybninger da det vil være et problem. Fordybninger udjævnes nemmest med selvnivellerende spartelmasse.
Held og lykke med projektet, som jeg tror bliver rigtigt flot bare du husker at behandle det nænsomt under monteringen.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 19-08-04 14:36

Rigtig mange tak for dit meget fine svar.