/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Skal trykimpregnerede profilbrædder grun~
Fra : bv32
Vist : 3380 gange
50 point
Dato : 19-08-04 09:17

Skal trykimpregnerede profilbrædder grundes inden de kan males (umiddelbart ville jeg tro nej). Må sternbrædderne af taget males? Skal de grundes?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-04 09:19

Jeg plejer at grunde med klar grundingsolie, som jeg sprøjter på. Det er langt lettere at male på bagefter, og suger ikke så vildt.

Accepteret svar
Fra : BarsKill

Modtaget 60 point
Dato : 19-08-04 09:22

Trykimprægneret træ skal ikke grundes. Man kan gøre det hvis det skal "heldækkes" - men det er kun kosmetisk.
Sternbrædder (og vindskeder) er udsat for meget "vejr", og kan sagtens males hvis de er friske. Igen: Hvis de skal "heldækkes" kan det betale sig at grunde dem.
M.v.h. Karsten

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-08-04 11:51

Det kommer an på hvad du maler med.
Hvis du maler med en farvet tyndtflydende olietræbeskyttelse behøver du det ikke, men de fleste maler med heldækkende træbeskyttelser der giver den bedste beskyttelse mod solens påvirkning og så skal der grundes med en grundingsolie der består af linolie samt råd og svampedræbende stoffer.
Træolien skal mætte træet og give det en effektiv beskyttelse mod fugt der kan føre til råd.Når grundingsolien er trukket ind og tør på overfladen kan man male med heldækken eller laserende træbeskyttelse og vil få en effektiv beskyttelse.
Heldækkende træbeskyttelse har ofte fået et dårligt ry på grund af afskalning eller endda råd, og der er forklaringen, at man ikke har grundet med en god olie før maling med heldækkende træbeskyttelse.
Jeg anvender altid produkter fra samme producent serie så man er sikker på, at materialerne kan arbejde sammen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-09-04 04:51

Ja, hvis det ikke skal se alt for Klavs Kludderagtigt ud bagefter. Fordi når du grunder, så sliber du vel også af bagefter. Noget helt andet er, at dine profilbrædder måske i virkeligheden er vacuumimprægneret! og så er de født med en grunder, som både olie-, alkyd- og plastmaling kan binde på. Men så skal du lige huske at slibe let før du maler. Det meste af det høvlede imprægnerede træ er vacuumimprægneret, mens det, som bare er savet oftest er trykimprægneret med salte.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 01-09-04 17:11

Tak for svaret BarsKill.