/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Katolisme kontra kristendom kontra jøded~
Fra : c_lasse
Vist : 4332 gange
50 point
Dato : 18-08-04 21:02

Hej...

Hvad er forskellen på at være katolik og kristen?
Og er jøder også en slags kristne, da de også tilbeder Jesus?
Er paven overhovedet/chef for både kristne og katolikker?

 
 
Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 18-08-04 21:06

Hovsa, du har da vist ikke læst på lektien.
Katolikker er kristne
Jøder er ikke kristne da de ikke anerkender Jesus Kristus som Guds søn.
Paven er overhoved for den Romersk katolske kirke.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 18-08-04 21:10

Så vidt jeg kan se er den største forskel på Kristne og Katolikker den, at Katolikkerne tilbeder såvel Gud, Jesus og Jumfu Maria, som en uendelig række af Helgener. Det strider meget imod den Kristne tilbedelse af en treenig Gud.
Paven er KUN overhovede for Katolikker. Og så mener jeg IKKE at jøderne tilbeder Jesus. Deres Tora er nærmest at sammenligne med de Kristnes Gl. Testamente og de HAR ikke noget der kan sammenlignes med de Kristnes Nye Testamente. Jøderne tilbeder den i Gl. Testamente (Toraen) lovede Messias men tror i modsætning til de Kristne IKKE at han er født endnu. Det gør de Kristne og TROR at Jesus er den lovede Messias.

Kommentar
Fra : Karl_Smart


Dato : 18-08-04 21:30

Vi var katolikker i danmark og andre protestantiske/lutherianske lande indtil 1536, hvor reformationen med, tyske Marthin Luther i spidsen, klarede at ændre religionen og gøre den mere fri og bl.a. indføre det lokale sprog i kirken i stedet for latin. De afskaffede også skriftestolen, munke- og nonneklostre, inkvisationen osv..

Kommentar
Fra : anyway


Dato : 18-08-04 21:32

Det "værste" ved den katolske tro er at når han udtaler sig/udlægger Skriften så er det ufejlbarlig og kan ikke diskuteres, endsige modsiges af rettroende katolikker. Det synes jeg er lidt uhyggeligt, at paven som i bund og grund er et syndigt menneske som alle andre, har så stor magt.
Som kristen tro er Jesus den eneste der har levet et syndfrit liv og ingen andre end hans ord er absolut sandhed for kristne, og intet andet menneskes ophøjede status, giver ret til samme "magt" som paven.
Ellers er det helt rigtigt hvad arne.jakobsen og BjarneD skriver.


Kommentar
Fra : qfha


Dato : 18-08-04 22:52


Den religion vi har idag har udviklet sig fra Jødendommen. Det gamle testamente har vi tilfælles med Jødedommen. Kristendommen udviklede sig herefter fra middelhavslandene og op igennem europa med det vi forstår ved katolisismen, en af de mest kendte til udbredelse af kristendommen var Paulus. Vi kender Paulus'es breve og rejser fra Biblen. Da de ledende katolikker levede det vilde liv i vellevned og overflod skabtes en protesterende gruppe mod dette overforbrug nemlig "protestantisterne". Ved Luthers reformation som nævnt ovenfor lykkedes det at fjerne præstestanden fra magten. Dette er grundlaget for den religion vi har her i landet idag.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 18-08-04 23:26

Jeg kunne nu godt tænke mig en uddybning af spørgsmålet, der jo som man også kan se af svarene, spørger ud fra forkerte forudsætninger.
Hvad er forskellen på træ og bøg? Bøg er også et træ, men der findes mange andre træer. Er det på den måde det skal besvares eller er spørgsmålet i virkeligheden: Hvad er forskellen på katolisme og protestantisme?
2. spørgsmål slår fast at jøder er kristne så den er noget svær.
Pavespørgsmålet er også interessant da det jo godt kan besvares med ja idet katolikker ER kristne, men det er jo lidt dobbelt fordi kristne ikke behøver at være kristne.
En ganske spændende og noget usædvanlig problemstilling at svare på.


Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 18-08-04 23:35

Ja Bjarne, det kan du da ha' ret i, men i mit svar gik jeg ud fra at han med Kristne mente ALLE de fra Katoliscismen udsprungne forskellige Kristne samfund. Hvis den forudsætning holder er mit svar OK. Og med hensyn til dit pkt. 2 så fastslår spørgeren IKKE at Jøder er Kristne, men blot at de tilbeder Jesus. Det har jeg også svaret på.

Til c_lasse: Det ville nok alligevel være en god ide hvis du prøvede at uddybe dit spørgsmål. Det vil sikkert betyde at du får endnu flere gode (og rigtige) svar! Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 50 point
Dato : 18-08-04 23:46

Hej Lasse
qfha har næsten ret:

Udgangspunktet er Jødedommen, "Det Mosaiske Trossamfund" Deres bibel består kun af "Det Gamle Testamente"(GT)
GT indeholder Mosebøgerne, der er oldhistorie og jødiske forskrifter,
Dommer-, krønikke- og kongebøger, der er Israels historie
Salmer og diverse profetbøger, der bl.a. omtaler en Mesias(Den Salvede), der er en frelser eller befrier.

De Kristne, det er både katolikker og protestanter tror, at denne Mesias er Jesus af Nazareth, der på græsk fik tilnavnet Kristus (det betyder kort og godt: "Den salvede"), deraf navnet "Kristne).

Katolikker betyder bare "De Almindelige", og Den Katolske Kirke udviklede sig i lige linie fra apostlene (de betroede disciple) Den Katolske Kirkes ledere (Paven og Kardinalerne) tiltog sig mere og mere magt, tilføjede en masse regler og solgte "Aflad" eller tilgivelse. Pengene blev bl.a. brugt som qfha beskriver.

Luther og et par andre "Reformatorer" PROTESTEREDE og førte kirkens lære tilbage til Bibelen, hovedsagelig Pauli skrifter. Deres tilhængere og efterfølgere kaldes "Protestanter", det er nok dem du kalder "Kristne"

Du skal være opmærksom på, at Katolikker er lige så Kristne som Protestanterne, idet begge grupper har Jesus Kristus af Nazareth som Frelser og altså helt central figur. Du skal også være opmærksom på, at Katolikkerne har ryddet temmelig godt op i tillægsreglerne, men dog stadig er ret centralt styrede.

Det er ikke ualmindeligt at Katolicismen kaldes "den administrerede Kristendom"
og Protestantismen kaldes "den personlige Kristendom"

Endelig skal det nævnes, at "Den Danske Folkekirke" er protestantisk, hvilket kan være årsagen til din indledende misforståelse.

Håber det har afklaret begreberne lidt,
med venlig hilsen
H-J


Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 18-08-04 23:49

Jøder tilbeder da ikke Jesus. Kristne tilbeder Jesus Kristus og derfor kaldes de jo kristne, og bortset fra det Arne så handler alting ikke om dine svar da der alene var tale om nogle betragtninger, som jeg gjorde ud fra dette noget besynderlige spørgsmål, som enten er yderst finurligt eller noget usikkert og i begge situationer kan der gives berettigede og gode svar, især hvis spørgeren vil gå med i tråden så der kan følges op i forhold til spørgerens vinkel.
Bjarne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 18-08-04 23:54

Hej Bjarne. JEG påstår da ingenlunde at Jøder tilbeder Kristus? Det er spørgeren der påstår dette! Hvis du læser mit indlæg vil du se at jeg netop gør op med denne påstand. Men der er noget der tyder på at ligegyldigt hvor meget jeg henviser, så VIL du ikke læse det der henvises til? Og nu gider jeg ikke bævle mere med dig i aften

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 19-08-04 00:00

Du tror da stadig det handler om dig Arne, men jeg lavede bare en omvendt konklusion da du jo åbenbart var utilfreds med det jeg skrev. Ak, ja.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 19-08-04 00:05

Bjarne -> Det du skrev, havde jeg IKKE læst da jeg skrev min kommentar. At kandu registrerer mit svar 4 min. senere end dit, betyder blot at jeg brugte lidt tid til at overveje hvad jeg skulle skrive samt hvor dybt jeg skulle gå ned i spørgsmålet. At andre så senere er gået meget dybere er da helt fint!

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 19-08-04 00:08

Hej Arne og Bjarne, lad nu være med at skændes, I er jo ikke så uenige enda. Læs også Karl Smarts kommentar, den er slet ikke så dum.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 19-08-04 00:10

Jeg syntes da også alle betragtninger er relevante så lad os nu bare se hvad der kan skrives.


Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 19-08-04 00:11

Nej, der er da ikke noget at skændes om, slet ikke.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 19-08-04 00:16

Hej hjkofoed: Ih hvor har du ret. Men jeg læser alle kommentarer til et spørgsmål jeg har involveret mig I. I min kommentar kl. 00.05 skriver jeg jo også hvor fint det er andre har uddybet!

Kommentar
Fra : dova


Dato : 19-08-04 01:02

hjkofoed er nok den der er kommet med den mest uddybende forklaring indtil nu. Men derudover findes der utallige andre grupper end katolikker der også er kristne. Der er så bare forskel på hvordan de forskellige retninger af kristendommen har udviklet sig, og hvilke ting der bliver lagt mest vægt på indenfor de forskellige trosretninger.Det betyder også meget hvor i verden man befinder sig, hvordan religionen bliver fortolket. Men egentlig er der ikke så stor forskel på katolikker og kristne som mange tror. Der er forskel på ritualerne og Jomfru Maria bliver anset for at have stor betydning for katolikkerne, mens hun hos protestanter ikke nævnes ret mange andre steder end i Trosbekendelsen for at nævne en af de mest iøjnefaldende forskelle.
Men alle verdens religioner hænger mere eller mindre sammen, og bygger på nogle af de samme grundbegreber. Bare med forskellige navne for Gud. eks. Allah, Jahve m.fl.
Og Kristendommen er en af verdens yngste religioner.
Men hvis du vil vide mere om forskelle og sammenligninger af de store religioner, kan du finde det på
www.propaganda.net/skoleside/2281.shtml eller www.sdu.dk/Hum/TimJensen/Rel/hinduisme.html

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 19-08-04 01:20

Re.: Jomfru Maria
I Trosbekendelsen nævnes hun kun som Jesu moder, og dette Helliggør hende på ingen måde. Katolikkerne beder til hende og fejrer hende ved enhver lejlighed. En afgørende forskel mellem Katolikker og Protestanter er altså at K. tilbeder MANGE mens P. kun tilbeder ÉN, nemlig GUD. Forstået på den måde at den Hellige Treenighed ER: Faderen, Sønnen & Helligånden.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 19-08-04 01:55

Mere om Jomfru Maria:
Jesus siger selv: Når I beder skal I bede således: Vor Fader, du som er i Himlene ...... o.s.v.
I den Protestantiske bøn (Indstiftet af Jesus) beder vi KUN til én, nemlig GUD.
Det samme ses i det 1'st bud: Du må ikke have andre Guder (underforstået: Du må ikke bede til andre end GUD)
Katolikkernes foretrukne bøn hedder: Ave Maria.
De kan gå til Skrifte og berette om deres synder. Da de tror at Paven er Guds forlængede arm, er HAN også hellig og de præster han har indsat i den Katolske Kirke er også hellige. Derfor mener Katolikkerne at præsten på Guds vegne har magt til at tilgive dem deres synder. Det gør han så typiskt IKKE ved at befale dem at bede til GUD, men derimod at afsige et antal Ave Maria'er. K. har også, og bruger meget, såkaldte Rosenkranse. Et redskab der skal holde deres opmærksomhed rettet imod at afsige Ave Maria'er. Jeg mener at der i den Katolske Kirke er SÅ meget der har karakter af automatik, hvor VI (troende) Protestanter mere lægger vægt på det personlige forhold til vor Gud og de af HAM fastsatte regler. VI ved at vores præst ikke kan give os syndsforladelse. DET er udelukkende et spørgsmål mellem MIG og GUD!

Kommentar
Fra : dova


Dato : 19-08-04 04:25

Katolikkernes bøn : Ave Maria

Hil dig Maria fuld af nåde
Herren er med dig
Velsignet er du blandt kvinderne
Og velsignet er dit livs frugt, Jesus
Hellige Maria, Guds moder
Bed for os syndere
nu og i vor døds time
Amen


En rosenkrans er en kæde med perler, og perlerne symboliserer forskellige bønner. og katolikkerne lader perlerne glide mellem fingrene mens de afsiger bønner.
Og katolikkerne modtager syndsforladelse af præsterne nøjagtig på samme måde som når vi i kirken modtager tilgivelser for vore synder, af præsten, som var det fra Gud selv, og ikke tvivler på den, men fast tror på at synderne dermed er tilgivet for Gud i Himmelen. Citat:Dr Martin Luthers Lille Katekismus, som kan læses i enhver salmebog.

Kommentar
Fra : mulberry


Dato : 19-08-04 10:18

Om Jøderne kan man sige, at de har en religion der er 2000 år bagud i det den aldrig er opdateret eller udviklet til gældende forhold, en af grundene er at Jøderne har det problem, at de tror de er bedre end andre mennnesker, og at er mere værd, de anderkender heller ikke andre religioner, hvilket blandt andet kan ses på deres behov for at have økomomisk magt, som de misbruger, især i USA har de stor indflydelse på medier og regering og økonomi. De har heller ikke tilgivet Nazimens udryddelse af en stor del af dem, under anden verdens krig, selv om det er over 50 år siden, er de ikke kommet videre. De der tror på Karma, siger at det var karma det der overgik dem og at jøderne ikke er meget bedre end Nazister i deres måde at tænke på. Jøderne og alle andre er nødt til på intelligent og fredelig vis at løse Jødernes problem i fællesskab og hjælpe Jøderne til at udvikle sig kunstnerisk og kreativt, hvilket er noget de har en meget høj grad af flair for. På den måde vil der blive fred i Mellemøsten, Og rigtig demokrati i USA. Jøderne har på en harmonisk måde indbygget deres åndelighed ideres daglige liv, det kan man langt fra sige om kristne og katolikker er meget autoritetstro.
Katolicismen: Tendensen er at folk er ikke længere er så autoritetstro, at de vil acceptere et jordisk menneske, Paven og hans hjæpepræster, som Guds Mand på jorden, ligesom en stor del skandaler i Vatikanet, omhandlende pædafili,(præster og mindreårige degne) har fået øjnene op på folk om at præsterne ikke er hellige og syndfri, som de først troede og var blevet bildt ind. Det er jo i grunden også lidt mærkeligt at de prædiker på et sprog folk ikke forstår, latin. Derfor er det nok ved at være begyndelsen på enden med at have en pave. I de Katolske kirker har de til forskel fra andre religioner nogen meget fine og stemningsfyldt ritualer.Før i tiden var det mere nødvendigt at have faste og stramme leveregler ligesom der også er meget af i Islam, det er for at samfundet skal kunne fungere bedst muligt. Men efterhånden har folk udviklet deres intellekt og sans for værdier og behøver ikke at leve med så mange regler for at kunne fungere sammen og blomstre kulturelt.
En af grundene til ,at der er lagt vægt på Jomfru Maria i blandt i Katolisismen er at de kvindelige værdier, der anses som de allermest ophøjede og rene der eksistere. I kristendommen eksistere de så godt som slet ikke, derimod Helligånden, som ingen rigtig ved hvad er, nogen siger at det er lig med healingkraft, hvad det så end vil sige. Tendens i verden som helhed er at de kvindlige værdier vinder mere og mere indpas, da det er det sundeste med en balance.
De fleste religioner går i grunden ud på det samme, det er bare forskellig navn for det samme og forskellig funktion, tilpasset mere eller mindre godt til hvor de er udbredt.


Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 19-08-04 10:50

Mage til negative og subjektive kommentarer er da sjældent set.

Kommentar
Fra : Toupie


Dato : 19-08-04 11:04

Hej Mulberry

Er det din egen holdning ud fra medierne eller er det noget du har et andet sted fra??? (kilde angivelse)
I alle trosretninger er det sådan, at ikke alle tror lige meget, men det du har skrevet er meget generaliserende og jeg tror det er vigtigt at kunne skelne og ikke skære alle over en kam.

// Toupie

Kommentar
Fra : qfha


Dato : 19-08-04 11:05


For at blive i samme boldgade: Salige er de enfoldige !

Kommentar
Fra : anyway


Dato : 19-08-04 12:30

c_lasse's spørgsmål lød i al korthed:
1) Hvad er forskellen på at være katolik og kristen?
2) Og er jøder også en slags kristne, da de også tilbeder Jesus?
3) Er paven overhovedet/chef for både kristne og katolikker?

1) Jeg opfatter (måske forkert) c_lasse spm. katolikker og alle andre kristne. Derfor uddybede jeg denne forskel
18-08-04 21:32
2) Jøder er ikke kristne og tilbeder absolut ikke Jesus - kun de jøder som er omvendte kristne og tror på Jesus
som Frelseren. De ortodokse rettroende jøder lever under Loven (Det gamle Testamente - især Mosebøgerne).
3) Paven er det absolutte overhoved for katolikker og ikke andre

Dette er den korte udgave og svar på det spurgte, som mange andre i tråden har skrevet.

Kommentar
Fra : tedd


Dato : 19-08-04 14:15

Man er vel kristen uanset om man tilhører den katolske eller protestantiske kirke! Islam har osse 2 hovedretninger, nemlig Sunni og shia, men set udefra har vi i den vestlige verden svært ved at skelne imellem dem!
For lige at bringe lidt mere forvirring ind! Der findes osse andre store grupper af kristne, f.eks. Græsk - Katolske, Calvinister som osse er reformerte, og så den engelske Statskirke, som er en blanding af katolske og reformerte, men som i de senere år hælder mere mod den Katolske kirke!
Jøder tilbeder ikke Jesus, mens Islam anerkender ham som en af profeterne!
Og Paven er overhoved for både den romersk og græsk katolske kirke!

Kommentar
Fra : dova


Dato : 19-08-04 15:57

Mulberry har faktisk meget ret i det om,at de fleste religioner i bund og grund går ud fra de samme grundbegreber og har tilpasset sig de steder hvor de er mest udbredte. Og hvor mange mener, at kristendommen er en mere liberal og "fri" religion end mange af de andre trosretninger som vi opfatter som styrende og fordømmende, det er kun fordi kristne på en måde har gjort op med religionen som styreform for individet. For grundlaget i bibelens læresætninger er ligeså begrænsende som mange andre religioner, hvis den blev fulgt lige så bogstaveligt som f.eks. koranen.
Men når religionerne i grunden bygger på samme grundbegreber, kan man kun undre sig over, hvorfor religion er årsag til de største stridigheder og krige i verden.
Og hvorfor er religioner egentlig nødvendige?
En kendt (for nogle i hvertfald) person, Karl Marx , havde mange definitioner på religion og hvad dens formål er. Citat:
Religion er udtryk for det menneskes identitet og selvfølelse, som endnu ikke har fundet og grebet sig selv, eller som har mistet sig selv igen .Altså mennesker der ikke tager ansvar for sig selv og i stedet lægger sin skæbne ud til en Gud- fralægger sig ansvar for sit eget liv.
Religion er Opium for folket. Et euforiserende middel der skal afholde folket fra at tage om sin egen virkelighed.

Og formålet med religion, ifølge Marx: Religion er de herskende klassers middel til at holde proletariatet under kontrol, idet der gives løfter om en hinsidig belønning for at udholde uretfærdighederne i denne verden. Og dermed afværge at proletariatet rejser sig og tager sin ret. Citat slut.

Og der mener jeg, at man finder den største forskel på f.eks katolikker og kristne.
I følge Marx er det altså svaghed at lade en religion styre sit liv.
Og det er så det at kristne har gjort op med, ved ikke at lade sig styre 100 % af religionen, men selv vurderer hvor meget man lægger i det.
Selvfølgelig lader katolikker sig heller ikke styre 100% , men er dog meget mere autoritetstro mod religionen.
dova

Kommentar
Fra : anyway


Dato : 19-08-04 17:01

tedd -> Jeg "fravælger" bestemt ikke katolikker som ikke kristne. Det som er bekymrende er at Pavens udtalelser ikke kan modsiges af rettroende katolikker. De er lige så bekymrendede de sekteriske kristne sammenslutninger, hvor lederens ord er "lov".

Efter mine begreber, har en kristen frihed til selv at "fortolke" Bibelen og er ikke underlagt et andet menneskes måde at læse og forstå skriften.

Når et menneske sætter sig over Gud (læs Bibelen) står jeg af.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 19-08-04 22:20

Hej Mulberry
Du skriver mange spændende ting, men jeg synes det er lidt beklageligt, at du puster det negative i de forskellige samfund så meget op. Efter min mening er der også lidt rigeligt af meget subjektive og udokumenterede påstande.
Især undrede jeg mig over følgende:
"En af grundene til ,at der er lagt vægt på Jomfru Maria i blandt i Katolisismen er at de kvindelige værdier, der anses som de allermest ophøjede og rene der eksistere. I kristendommen eksistere de så godt som slet ikke, derimod Helligånden, som ingen rigtig ved hvad er, nogen siger at det er lig med healingkraft, hvad det så end vil sige. "
Da katolikkerne var de første organiserede kristne.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 19-08-04 22:30

Jeg må tilstå, at jeg opfatter en stor del af det indlæg som værende baseret på en blanding af uvidenhed og fordomme, hvor det ene måske fremkalder det andet.
Jeg tager på ingen måde afstand fra kritik af de forskellige kirkeretninger, men det bør selvfølgelig have hold i virkeligheden og være baseret på fakta og ikke fejlagtige opfattelser.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 21-08-04 18:57

Hej hjkofoed.
Jeg forstår ikke helt hvorfor du siger at katolikkerne var de første organiserede kristne! Den første kristne menighed i Rom, der så grusomt blev forfulgt og (næsten) udryddet, kan vel ikke siges at have været katolikker! Eller hvad?
Jeg er kun lægmand i dette spørgsmål og noget kunne tyde på at du har en større viden end jeg. Så venligst: Lad din visdoms lys skinne over os alle!

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 26-08-04 19:47

Hej Arne,
det er der nu ikke så meget visdom i, kun lidt historie.

Urmenigheden, altså de første kristne, voksede og blev "organiserede" med ledere o.s.v. og gled over i den almindelige (katolske) kirke. Af geografiske grunde delte den sig i en græsk og en romersk gren. Senere opstod striden om hvis leder, der betød mest, tjaeh kristne er altså også små mennesker. Det førte til dannelsen af den Græsk Katolske - og Den Romersk Katolske Kirke, der hver for sig mente, at være:"Den oprindelige"

Magtsyge, pengebegær, prangesyge og vellevned i kirkens ledelse førte til, at bibelkyndige som Martin Luther med flere opdagede, at der var noget rivegalt i "Den Almindelige Kirke", hvilket førte til "Reformationen"(gendannelsen), idet de søgte at lede kirken tilbage til de oprindelige kirkelige skrifter. I Luthers tilfælde: De 3 første evangelier og Pauli skrifter og lære. Mere simpelt udtrykt: Fra den ORGANISEREDE gudsdyrkelse/tro til den PERSONLIGE gudsdyrkelse/tro.

Det var der da ikke megen visdom i, som sagt, kun lidt historie - ikk´

Med venlig hilsen

H-J

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 26-08-04 20:21

Hej hjkofoed. Det ved jeg da ikke, jeg synes det var MEGET vise ord. Det kan da godt være at det kun er noget du har læst/lært et eller andet sted, og i så fald MÅ man jo ikke bruge ordet VIS. Visdom kommer jo af de tanker man gør sig EFTER at ha' læst/lært og levet. Men det skelnes der vist ikke så kraftigt mellem i disse år. Jeg har været glad for dine svar/forklaringer og håber/tror det samme gælder for andre deltagere i denne tråd.

Må din GUD være med dig! Kærlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 27-08-04 00:10

Hej Arne.
Tak for dine pæne ord, og i særdeleshed tak for din varme hilsen, og ja jeg er aktiv kristen (protestant, men betragter også katolikker som brødre og søstre).

Må Gud også være med dig!
Kærlig hilsen
Hans-Jørgen (hjkofoed@hotmail.com)

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 01-09-04 17:04

Hej Arne,
Kiggede lige ind på din profil, ret spændende, hvor i landet er du? Svar evt. på mail

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 17-09-04 00:22

hej Lasse,
ku´ du ikke lukke, der er ikke sket noget i 2 uger
H-J

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 30-09-04 18:55

Hej c_lasse. Nu skal du huske at lukke spørgsmålet. Det gør du ved at trykke på "Accepter som svar", der står til højre over den kommentar du synes har været dig til størst hjælp. Du får så lejlighed til at sende en bemærkning til svareren. Spørgsmålet lukkes og de af dig udlovede point bliver udløst. Venlig hilsen Arne Jakobsen


Kommentar
Fra : HunSen


Dato : 11-10-04 20:43

Du Lasse, det er uhøfligt ikke at lukke et spørgsmål, der faktisk er besvaret

Godkendelse af svar
Fra : c_lasse


Dato : 11-10-04 22:33

Det må I undskylde alle sammen... Var sikker på, at jeg fik lukket spørgsmålet! Og jeg er ikke så meget på Kandu og websitet sender mails til min hotmail, som jeg ikke tjekker så meget!!
Vil lige sige, at der var mange rigtig gode svar, det var ekstremt svært at vælge ét ud!
Håber ikke, at der er nogen, der føler sig snydt?!

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 11-10-04 22:57

Når enden er god er alting godt! Sørme godt der er liv i dig Lasse.
(hvem der får point i sådan en tråd er vel ret underordnet. ikk')

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 12-10-04 12:39

Fint nok, tak for spørgsmålet, du er ikke ene om den forvirring. Også tak for bedømmelsen. Kig ind lidt oftere, det er os selv (incl dig), der gør det spændende.
God vind, og tak for debatten

H-J

Kommentar
Fra : MartinMalloy


Dato : 16-11-08 00:33

Hvad er forskellen på at være katolik og kristen?
Katolikker, er de oprindelige kristne, sammen med de øst-ortodokse. Deres fælles tradition går ca. 2000 år tilbage. Men desværre blev den østlige og vestlige del af kirken fra hinanden for ca. 1000 år siden på grund af en politisk konflikt.

De vigtigste katolske læresætninger er:

At nadveren er kristi sande legeme og ikke bare et symbol på det.

At almindelige mennesker ved Guds (helligåndens) nåde kan helliggøres, så de gør Guds vilje. Og at disse som Guds største kunstværker skal æres, for ved at ære dem ærer man ham(gud).

At jomfru Maria blev gravid ved Guds nåde, og at hun for at kunne føde Jesus der er Gud selv, blev holdt fri fra al synd. Hun er Guds moder.

At kirken, er Guds gave til menneskeheden og at den aldrig vil vakle fra den sande lære, sådan som Jesus lover i bibelen.

Og er jøder også en slags kristne, da de også tilbeder Jesus?
Der findes et meget lille mindretal af messianske jøder, men generalt kan man sige at jøder ikke ser Jesus ikke anderkender Jesus som Guds søn.

Er paven overhovedet/chef for både kristne og katolikker?
Paven er den katolske kirkes åndelige leder.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177424
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407906
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste