/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Termovinduer som solvarmepaneller???
Fra : ulrik1976
Vist : 1736 gange
50 point
Dato : 18-08-04 20:24

Hej har fået den skøre ide om man kunne lave termovinduer om til solpaneler?
altså vand ind i den ene ende og varmt vand ud i den anden ende´???

Skør tanke ...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-08-04 20:46

Ja den er lidt skør, men en sjov tanke.
Problemet er det vandtryk som skal cirkulere ind og ud af mellemrummet i vinduet.
Men det kunne være smart.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-08-04 21:01

Du skal da i hvert fald lave så meget om, at man ikke kan kalde det thermovinduer længere.
Prøv at skille en ad så forstår du nok hvad jeg mener. Jeg har faktisk set et hjemmelavet anlæg med sorte plastslanger der var der var lagt i bløde buer bag thermoruder, men om anstrelser og omkostninger står i forhold til gevinsten ved jeg ikke. Det jeg så blev anvendt til at opvarme vandet i en swimmingpool.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-08-04 23:05

Du kan fint lave en solfanger med slanger. Du skal lave en kasse som males sort, herefter lægger du slangen lige ned i den ene side og buer frem og tilbage op i den anden side. Du kan fæste dem til bunden, herefter lægger du glasset på som låg.
Du kan skabe cirkulation i det lukkede system ved at udnytte forskellen i det varme og kolde vand ved at indtaget laves så det passer med det kolde vand. Altså så ind og udtag har hvert sit niveau.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-08-04 23:10

Et lille tankeeksperiment:
Hvis man så lægger en thermorude hen over slangerne vil solens stråler varme slangen men omgivelsestemperaturen vil ikke genere opvarmningen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-08-04 00:31

Du får meget mere varme ud af det ved at sætte en sortmalet pladeradiator eller 2 i en isoleret kasse bag ved termoruden. Ved det teoretiske arrangement ødelægger du dobbeltrudevirkningen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-04 09:30

Ulrik, faktisk mener jeg at vide Velux roder med noget der ligner.

...men, hvis du "bare" påtænker at cirkulere vand i mellemrummet, mellem glassene - og stadig ønsker at kunne kigge ud, duer det ikke. Lyset vil passere durk gennem ruder (og vand), dvs der afsættes ingen varme til vandet. Skal det virke, er du nødt til at standse solstrålerne - dvs skidtet bliver uigennemsigtigt - og så er ideen ligesom ødelagt.

Skulle man så alligevel lege med noget, skal man farve vandet - kun sådan at man stadig kan se ud. Så vil du pludselig standse noget af lysgennemgangen - altså noget af effekten afsættes i vandet. Meeeen vinduet bliver varmt og vil derfor have en vis radiatoreffekt i rummet, hvilket antagelig ikke er ønsket.

Umiddelbart tror jeg ikke man kan lave noget brugbart (og/eller betalbart).

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 19-08-04 15:59

Hej igen, det er nogle gamle vinduer som er kasseret..
som jeg så har tænkt mig at sætte op på mit udhus tag....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-04 16:11

Se det er jo noget andet.

Fabriker en kasse af et eller andet der vejrbestandigt. Alu - galvaniseret elller lign.

Isoler kassen i sider og bund.

Læg en gammel pladeradiator eller en kobberspiral i. Mal det inderste matsort. Læg det gamle vindue på som top.

Find en bette pumpe til at trække det varme vand rundt. Undlad at cirkulere brugsvand gennem den. Det er lidt farligt mht frost. Ligeledes er kobber ikke videre sund, og sort jern ikke forligneligt med brugsvand.

Der findes fine bøger på biblioteket med instruktion i at bygge din egen solfanger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-08-04 16:53

-og du skal ikke have mere end 20-25 mm luft mellem radiator og kasseisolation og mellem radiator og glasbagside. Hvorfor?? Jo stillestående luft isolerer godt, cirkulerende luft kan transportere en del varme - tænk bare på airconditioning. De der 20-25 mm er det optimale kompromis og grunden til, at vinduer med koblede rammer tit er beder end standard termoruder.