/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afslibning af gulv med båndsliber: HJÆLP
Fra : kipumi
Vist : 2728 gange
100 point
Dato : 18-08-04 17:04

Da jeg ikke har bil, og bor højt i etageejendom, har jeg ikke kunne leje en slibemaskine. En nabo har lånt mig sin båndsliber.
Jeg har valgt at slibe en gulv på 6 m2 (med lak)af med den.Det er et helt uforberedt hestearbejde, og jeg er lige ved at gå deprimeret hjemmefra.
Det har taget 1 hel dag forknapt 1/3 værelse.
Og hvis jeg nogensinde bliver færdig, hvordan kommer jeg så ind under radiatoren og rundt ved hjørnerne.
Hjælp søges!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 17:08

Som du allerede ved, burde du have anvendt en autoriseret gulvsliber. http://www.raadogdaad.dk/?nodeid=717 , men her er lidt vejledning HUSK SLIBEOLIE så du ikke trækker spor.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-08-04 17:11

Til hjørnerne kan du bruge et lille enhåndsbetjent el-værktøj der hedder en trekantsliber.Men det forudsætter selvfølgelig at du enten låner eller selv anskaffer sådan en. Nu ved jeg ikke hvor meget plads der er under radiatoren, men muligvis kan den også bruges der.
Ellers må du i gang med håndkraft og sandpapir.
Og det er et rigtigt møgarbejde at slibe gulve, det har du helt ret i.
hilsen dova

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-08-04 17:12

Du skal bare bruge lidt petroleum på en klud som du smører der hvor der sidder lak så sætter det sig ikke fast i sandpapiret og under radiator og i hjørner skal du bage bruge en deltasliber der er trekantet slibemaskine, den koster ikke meget ellers er der måske en af dine venner/ bekendte der vil låne sin ud
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-08-04 17:13

Obs man sliber fra hjørne til hjørne .Altså på skrå af brædderne

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 17:17

Trekantslibere (deltaslibere) er på TILBUD hos tankstationer og den slags til noget med en halvtredser for en eller anden kina-model. Køb trygt den, den skal nok holde til det ene projekt. Alta og lignende lavprisvarehuse har også haft dem. Jeg tror vores lokale DK Station sælger dem for kr 47.-

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 18-08-04 17:20

Hejsa

Noget tider på at du bruger for finkornet sandpapir til at få lakken af skal du bruge noget krafttigt sandpapir. Men du har nok også valgt en for lille maskine til dit arbejde.

Jeg vilel til at egynde med sætte det groveste sakndpapir jeg kunne få fat på i maskinen. Og så bruge pertoleum som Sunowich skriver.... Når du så er fået lakken "næsten" helt af kan du vælge mindre og mindre kornstørrelse.
mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 18-08-04 18:38

Tak for svaret Benjamin.Hansen.og alle I andre
Båndpudseren har 710 watt - sandpapiret der fulgte med hedder 3x150 G/K - åbenbart kan jeg nu læse en medium. Der ern der hedder meget grov (60) måske skal der ikke bruges så mange kræfter ved den. Det er kræfterne det kniber med, armenes muskler syrer, og jeg kommer ingen vegne.
Men tak for svar.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-08-04 00:36

Tjah - du skal nærmere starte med korn 16 eller 25. I krogene en trekantsliber, hvor du også begynder med det groveste (laveste nummer), du kan få fat i.