/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Diffussionsåben fugemasse til udvendig b~
Fra : vagn2901
Vist : 7737 gange
50 point
Dato : 18-08-04 16:44

Jeg har fået gode råd om fugning omkring vinduer udvendig. Rådene går på at jeg skal bruge en diffussionsåben fugemasse. Nu har jeg forsøgt hos både Silvan og Bauhaus + Knud Larsen i Avedøre.
Ingen af stederne har de en sådan fugemasse, og hvad være er de kender den heller ikke.
Hvor køber jeg den mon, og hvad er navnet på fabrikatet.

Kommentar
Fra : Tankred

Dato : 18-08-04 16:50

Prøv hos din lokale tømrer. han vil nok gerne sælge dig noget.
Eller prøv hos nogle af de "proffe" trælaster som bygma og til dels råd og dåd.
Eller du kan mure fugerne op.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-08-04 16:55

Her vil de gerne sælge det til dig:
http://www.raadogdaad.dk/?nodeid=735

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 16:56

Du skal ringe til Ljungdal, Tom Kierstein 48 14 00 10. Han ved hvad det skal hedde og hvor du køber det!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-08-04 17:03

Lidt nede af siden.
Citat
Fugebånd
DANA Fugebånd BG2 er et forkomprimeret tætningsbånd, der efter montering ekspanderer til fem gange sin bredde og giver en effektiv tætning og en permanent diffusionsåben elastisk fuge. Fugebåndene anvendes til fuger omkring døre og vinduer, rørgennemføringer, mellem bygningselementer m.m. såvel ude som inde. Båndet er baseret på en specialimprægneret polyurethanskum, der sikrer permanent vejrbestandighed og tæthed mod slagregn.
Fugebåndet er selvklæbende, let at montere og fås i mange forskellige størrelser, til brug i fuger fra 7 mm til 24 mm bredde.

Jeg har selv brugt det til vinduer udvendigt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-08-04 00:26

Hvis du vil have noget, der ikke virker for plasticagtigt, kan du jo afslutte udadtil med mørtel. Glem alt om vipti-vupti på 300 ml-patroner på det sted. Det giver ærgrelser og store udgifter. Læs eventuelt "Bogen om huset" skrevet af Søren Vasegaard.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : maly01

Modtaget 50 point
Dato : 19-08-04 17:57

Der findes ikke noget på tube der kan bruges. Illmod-bånd (evt. tilsvarende fra DANA), mørtelfuge eller trælister kan bruges. Hvis der skal fuges med silicone eller acryl skal det være på indersiden af karmen, så fugen virker som dampspærre.
Mørtelfuger kan være svære at lave, og trælister er ikke altid lige kønt/holdbart.
Hvis du vælger Illmod-bånd skal du være opmærksom på et par ting, der ikke står i brugsanvisningen: husk at lægge rullerne i fryseren i god tid før de skal monteres, brug en rulle helt op når der er taget hul på den, og arbejd aldrig med det i direkte sollys.
Illmodbånd forhandleshos Jem&Fix, og silvan har et tilsvarende produkt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-08-04 18:42

PS. Mit første forsøg med fugebånd var i direkte sollys.
Jeg nåede ca. 1 mtr. ned langs vinduet - så kunne jeg ikke proppe det ind længere.
Det havde lynhurtigt udvidet sig til det tredobbelte.

Kommentar
Fra : the_carpenter

Dato : 19-08-04 20:52

lige en lille fodnote fra en tømrer, de fugebånd i skriver om, er beregnet til når man sætter et nyt vindue i, man klister det på inden man sætter vinduet på plads i hullet. Og ja det expanderer lynhurtigt når der er varmt. Jeg synes personligt ikke at det er værd at bruge..........Så heller en rigtig gummifuge, men husk aldrig fuge udvendigt & indvendigt,for evt. fugt fra mur skal kunne komme ud.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-08-04 22:06

Din tører tager gas på dig - hvis du sætter expanderende fugebånd på vinduet inden du sætter det i...................får du aldrig vinduet ind - for fugebåndet har udvidet sig så meget, at der ikke er plads.
Sorry - men det udvider sig altså hurtigt.

Kommentar
Fra : the_carpenter

Dato : 19-08-04 22:13

det kan sagtens lade sig gøre, har gjort det mange gange , det skal bare gøres "hurtigt" det hjælper også at lægge båndet på køl inden det skal bruges( det må ikke kommes i fryseren da det så ikke kan klæbe.)

Kommentar
Fra : the_carpenter

Dato : 19-08-04 22:15

ps:det er mig der er Tømren, så det er ikke noget jeg har fået fortalt.(hehe)

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 19-08-04 22:55

Undertegnede har også et stykke papri magen til det the carpenter vifter med. Og har for nylig sat illmodbånd på vinduer der VAR monteret. Båndet kom direkte fra fryseren. Uden problemer. Det er da rigtigt at det er nemmere at sætte det på inden man monterer vinduet. Men når nu vinduet sidder i......

Kommentar
Fra : the_carpenter

Dato : 19-08-04 23:07

ja så vil jeg ikke anbefale at bruge det, da det ikke er nemt at få til at sidde ordentligt

Kommentar
Fra : the_carpenter

Dato : 19-08-04 23:07

ja så vil jeg ikke anbefale at bruge det, da det ikke er nemt at få til at sidde ordentligt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-08-04 07:32

Jeg har monteret ekspanderende fugebånd på 14 vinduer..........det sidder pænt.
Klæbeevnen har ikke den store betydning, da det udvider sig og "maser" på plads.
Jeg vil anbefale det - jeg er ikke tømrer - men det er vel også ligegyldigt hvad man er........................hvis det virker.
Eyvind.

Kommentar
Fra : the_carpenter

Dato : 20-08-04 15:34

Det kan somme tider godt lade sig gøre, at sætte det på vinduer der er monteret, men idet er ikke altid lige nemt, fugerne eller vinduerne kan jo være "skæve" så der ikke er ligemeget luft alle steder. Jeg vil da heller ikke sige at man ikke skal bruge båndet, men jeg vil ikke anbefale det, da resultatet ikke altid vil være af god kvalitet. Et sted man nok ikke komme uden om, at SKAL bruge det, er ved nogle typer af VELFAC vinduet, de kan ikke fuges efter montering da fugen skal ligger så langt tilbage, at man ikke kan få hverken fuge-pinde eller patron der ind. Men ikke mere om det ekspanderende fuge bånd herfra, i denne omgang, men ellers sjovt at få en lille.

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 23-08-04 17:00

Tak for svaret maly01.