/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
For megen kontakt
Fra : snusi
Vist : 263 gange
100 point
Dato : 18-08-04 15:52

Hej.

Kan en hund få for meget menneskekontakt? Leg, nusseri osv.

Vi har en cairn som indtil hun blev 2½ til 3 år, var ellevild når vi kom hjem og var altid klar til leg, men derefter tog det stille og rolig af.

Nu gider hun ikke engang rejse sig når vi kommer hjem, eller når vi står op om morgenen. Når vi leger gider hun ikke at vi rører ved hende. Hun trækker sig væk fra os.

Når vi går tur nede i byen, er hun glad og når hun hilser på fremmede mennesker er hun ellevild. Hvad sker der?

Hun er ikke syg, er blevet tjekket hos dyrlægen.

snusi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-08-04 15:57

Det lyder som om hun blot er blevet voksen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 18-08-04 16:02

Det tror jeg godt de kan. Vores er nu meget glad for kærtegn, men han kan godt gøre opmærksom på at han vil have ro hvilket så bliver respekteret når han ligger i sin kasse eller andre steder der er OK.
Jeg mener at man skal respektere en hund som et selvstændigt væsen, der dog er afhængig af os og som skal være under vores kontrol, men kan man få hunden til at følge reglerne skal der også være plads til at være hund.
Vores er et udpræget flokdyr og når han skal være i fred sker det stort set altid i nærheden af os så kontakten ikke er helt afbrudt.
På en eller anden måde tror jeg hunden prøver at fortælle jer noget.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-08-04 16:03

Hvis jeg var dig, ville jeg få hende tjekket hos en anden dyrlæge også. Har din dyrlæge undersøgt hende for discusprolaps,kræft og sådan noget?? Vores den gamle, ville lige pludselig ikke gå lufteture mere, og hvis hun endelig var gået med, ville hun pludselig hjem igen. Det viste sig, at hun havde en discusprolaps. Men da stingene skulle fjernes, havde hun en kæmpe kræftknude i bugen. Den tog dyrlægen, som ellers er meget dygtig taget for en stor talgknude. Først, da vi havde diskuteret en halv times tid, kunne han se, der var noget galt med hende. Hun så forkert ud, på en eller anden måde. (jeg ved så ikke, om han kunne se det, eller om han sagde det for at få fred for os). Men han undersøgte hende noget grundigere. Det viste sig, hele bughulen var fuld af blod fra en kræftknude, der var sprunget. Vi afleverede hende til undersøgelse om morgenen, og vi så hende aldrig mere. Hun blev aflivet mens han havde hende i narkose.
Det behøver jo ikke være noget alvorligt, med din hund, men det er ikke normalt at den opførere sig sådan. En hund, der er kælet meget for, vil bare have mere kæl. Sådan har det i hvert fald været med vores.
Håber, du finder ud af, hvad der er galt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-08-04 16:09

Der er såmænd nok kun det galt, at hunden er blevet voksen og ikke så pjattet/legesyg længere.Og så alligevel ikke helt. For det er ikke helt normalt hvis den slet ikke reagerer når I kommer hem, eller om morgenen. Men en hund kan ikke få for meget kontakt. Og heller ikke som jeg har forstået spørgsmålet, om den har fået så meget kontakt, at den slet ikke gider mere.
Men nu skriver du, at hun ikke gider at i rører ved hende når I vil lege, går hun så bare, eller markerer hun på en måde eller hvordan?
Og er hendes adfærd kommet pludselig eller bare hen ad vejen. Er der sket ændringer i hverdagen som har gjort at hunden er "træt af jer". Hunde kan godt virke "deprimerede" i en periode.
Men nu er hun tjekket ved dyrlægen for om hun skulle være syg. Havde dyrlægen ingen forklaring på den ændrede adfærd?

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 18-08-04 18:57

Tak for svaret BjarneD.

Det er noget der er kommet hen ad vejen, så hun er sikkert bare blevet voksen ( hun er 4 år).
Vi har bare undret os over at hun bliver så glad når der kom gæster, eller på gåture hvor vi møder andre mennesker og hunde, og så ikke bliver glad når vi kommer hjem.
Det er ikke sådan at hun ikke bliver glad, for det gør hun når jeg går hen til hende og siger hej når jeg kommer fra arbejde, men før i tiden kom hun jo glad løbende når vi kom hjem.
Det at hun trækker sig væk når vi vil nusse hende, er sikkert også fordi hun synes at nu er det nok. Hun siger ikke noget, hun går bare.
Jeg har tre teenager, som elsker hunden og de vil helst nusse hende når de kommer hjem
Og som du skriver Bjarne, så ligger hun faktisk også i nærheden selvom hun ønsker fred og ro, hun går aldrig ud for sig selv.
Jeg tror faktisk det er os der har et problem istedet for hunden
Vi kan nok ikke helt acceptere at hun ikke er hvalp/unghund mere.
Mange tak for svarene
snusi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-08-04 19:09

Jeg håber da at det er noget der løser sig, men prøv i hvert fald at lægge mærke til hvordan hun reagerer. Det er jo en klog hunderace så der kan sagtens ske en udvikling med hunden.
Hvis jeg tager af sted uden at fortælle hunden, at jeg kører/går så får jeg rigtigt mange skæld ud når jeg kommer hjem og ligeledes hvis jeg har været meget længe væk, jo de kan godt få deres idéer når de bliver voksne og jeg syntes da, at det er OK når der bare aldrig er tvivl om hvem der bestemmer.
Hvis adfærden fortsat skulle vække bekymring kunne I jo overveje, at besøg en anden dyrlæge som foreslået eller måske en hundeadfærdsekspert.
Held og lykke med vovse pigen.